Folksam buköppning

Narcissa

Trådstartare
Är det någon som vet om den försäkringen enbart gäller buköppning eller om den täcker skador när inte den vanliga försäkringen räcket till? Jag tycker mig ha läst att den träder in om man inte har kvar på den vanliga försäkringen men nu när jag läste villkoren igen tycker jag den verkar vara till för just buköppning.

Så vitt jag kan begripa så täcker den enbart buköppning eftersom just ett sådant ingrepp riskerar att bli väldigt dyrt ( operation + många dygn på djursjukhuset) och kostnaderna därmed lätt överskrider de 50 -100 000 som man vanligen har i veterinärvård.

Kul....jag har haft föl på djursjukhuset för 170.000 och trodde jag kunde använda den när de 100.000 var slut. Helvete.

Det finns dock en lite konstig sak med hästförsäkringar - om du är privatperson är försäkringsbeloppet inkl moms - är du företagare är det exkl moms ... Så om du är företagare och de 170000 är inkl moms, så får du tillbaka 34 000 i moms och försäkringen tar 100 000. Tyckte detta var orättvist och frågadeom det verkligen stämde, men fick bekräftat att det är så ..

Det finns dock en lite konstig sak med hästförsäkringar - om du är privatperson är försäkringsbeloppet inkl moms - är du företagare är det exkl moms ... Så om du är företagare och de 170000 är inkl moms, så får du tillbaka 34 000 i moms och försäkringen tar 100 000. Tyckte detta var orättvist och frågadeom det verkligen stämde, men fick bekräftat att det är så ..

Det är ju samma orättvisa i alla fall med företag som får dra av moms.

Det är ju samma orättvisa i alla fall med företag som får dra av moms.
Momsen är ju en sak för sig, men jag trodde först att maxbeloppet i försäkringen alltid var inkl moms, dvs om en skada kostade 150 000 så skulle privatpersonen få ut de 100 000 och stå för 50 000 själv medan företagaren bara skulle få 80 000 från försäkringen , få 30 000 tillbaka i moms och således få stå för 40 000 själv . Men företagaren får också 100 000 från försäkringen, får 30 000 tillbaka i moms och står således för 20 000 själv .... Det svaret fick jag frn Folksam i alla fall och blev glad eftersom jag är företagare! Fast jag tycker ändå det är orättvist ...

Men får ftg självrisk beräknad på belopp exkl eller inkl moms? Där är enda stället jag ev kan se en orättvisa om självrisk räknas på belopp inkl. Annars ser inte jag heller orättvisan?

För företag gäller att försäkringen betalas på beloppet exkl moms (försäkringar är momsfria även själva premien). Och varför skulle det vara orättvis. Som företagare betala man ju även moms.
Och försäkringspremien är för ett företag en ren kostnad då det inte finns moms på beloppet och det gäller alla försäkringar.

Tja, det jag reagerat på är ju att man som företsgare fsktidkt får mer försäkring för premien än en privatperson, men i grunden är det givetvis momsen som ju är en dryg skatt som man oftast inte tänker på privat.

Tja, det jag reagerat på är ju att man som företsgare fsktidkt får mer försäkring för premien än en privatperson, men i grunden är det givetvis momsen som ju är en dryg skatt som man oftast inte tänker på privat.

Dryg skatt som man inte tänker på privat? Den är ju inte dryg dör företagare eftersom det är konsumenten som betalar den i slutänden. Och nog tänker man på den...

Jag som är företagare tycket tvärt om att det är lite orättvist att jag får betala all momsen själv. Möjligt att jag kan få ett högre belopp som försäkringen tar d v s hela veteriärvårdsdelen + moms. Men jag ska själv betala momsen direkt när jag hämtar ut hästen.
T ex för några år sedan när vi fick köra ett föl akut till djursjukhus där det behövde intensivvård. Totalkostnaden blev 70 000 där jag fick betala drygt 15 000 i moms + självrisk och lite annat som försäkringen inte tog 19 000 d v s 34 000 där försäkringsbolaget betalade 36 000. Kan väl säga att just då kändes det inte mycket lönt att ha någon försäkring alls.
Visst jag får dra av momsen, men det som många glömmer är att även jag får betala moms på varor och tjänster som andra köper. Grundtanken är ju att ett företag ska gå med vinst och då innebär det jag betalar in moms till skattemyndigheten och inte drar av.

Dryg skatt som man inte tänker på privat? Den är ju inte dryg dör företagare eftersom det är konsumenten som betalar den i slutänden. Och nog tänker man på den...
Jag menar för den enbart privata konsumenten - ursäkta om jag var otydlig. Om man är företagare och ser skillnaden när man handlat till företaget och närman handlar privat så blir man ju medveten om den, men den som inte har företag är nog ofta inte såmedveten om att 20% av priset är ren skatt, dvs moms, på de flesta varor ...

Senast ändrad:
Jag som är företagare tycket tvärt om att det är lite orättvist att jag får betala all momsen själv. Möjligt att jag kan få ett högre belopp som försäkringen tar d v s hela veteriärvårdsdelen + moms. Men jag ska själv betala momsen direkt när jag hämtar ut hästen.
T ex för några år sedan när vi fick köra ett föl akut till djursjukhus där det behövde intensivvård. Totalkostnaden blev 70 000 där jag fick betala drygt 15 000 i moms + självrisk och lite annat som försäkringen inte tog 19 000 d v s 34 000 där försäkringsbolaget betalade 36 000. Kan väl säga att just då kändes det inte mycket lönt att ha någon försäkring alls.
Visst jag får dra av momsen, men det som många glömmer är att även jag får betala moms på varor och tjänster som andra köper. Grundtanken är ju att ett företag ska gå med vinst och då innebär det jag betalar in moms till skattemyndigheten och inte drar av.
Ja, men men moms är ju aldrig en kostnad för ett företag - sedan kan du i vissa lägen få ligga ut med pengar ett tag om du har ojämna inkomster och utgifter och t ex revisar moms årsvis.

Oavsett .... om TS är privat person får TS nog tyvärr betala dryga 70 000 ur egen ficka denna gång. Om TS har företag landar det runt halva beloppet i slutänden, även om TS kan få låna ut en del momspengar till staten ett tag. Problemet blir ju aktuellt när man överskrider maxbeloppet i försäkringen - det är först då företagaren gynnas.

Jag menar för den enbart privata konsumenten - ursäkta om jag var otydlig. Om man är företagare och ser skillnaden när man handlat till företaget och närman handlar privat så blir man ju medveten om den, men den som inte har företag är nog ofta inte såmedveten om att 20% av priset är ren skatt, dvs moms, på de flesta varor ...

Ah. Då är vi helt eniga.

(Ska man vara petig är momsen ingen kostnad redovisningsrättsligt, men petig behöver man bara vara om man pluggat till en släpande tenta i skatterätt ;))

Om man under en längre period och det inte är uppstart eller avveckling får tillbaka moms kommer Skatteverket att börja ifrågasätta vad man håller på med dessutom. Så det blir verkligen bakvänt att tycka att man "får tillbaka" moms även om det lätt kan uppfattas så som privatperson.

(Ska man vara petig är momsen ingen kostnad redovisningsrättsligt, men petig behöver man bara vara om man pluggat till en släpande tenta i skatterätt ;))

Om man under en längre period och det inte är uppstart eller avveckling får tillbaka moms kommer Skatteverket att börja ifrågasätta vad man håller på med dessutom. Så det blir verkligen bakvänt att tycka att man "får tillbaka" moms även om det lätt kan uppfattas så som privatperson.
Eller så är man snickare och underentreprenör och fakturerar med omvänd byggmoms.
Då står det företaget du arbetar för för din moms. Nu hör inte det hit men skatteverket undrar inte alltid vad man håller på med .

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Stergo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 306
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar