Folk vill käna pengar...

Sv: Folk vill käna pengar...

Varför inte?

halva priset jämfört med en renrasig och du får lång päls, intryckt näsa och mindre format precis som du vill.

Så du tycker det är ok att avla på detta vis? Du kan få en långhårig huskatt för 50:- det är bara att gå till närmaste katthem.

Hellre 3000 än inget alls. Om man nu absolut måste ägna sig åt att framställa ytterligare huskatter. Vilket jag såklart helst ser att man inte gör, eftersom det redan finns mängder av huskatter i alla färger, former och format att införskaffa från katthemmen.

Så du tycker det är ok att avla på detta vis? Du kan få en långhårig huskatt för 50:- det är bara att gå till närmaste katthem.

Vad finns det för katthem som säljer katter för 50 kr?:confused: Det brukar väl vara betydligt dyrare.

Dessutom, det kostar ju lika mycket att föda upp en huskatt som en raskatt, och eftersom raskattuppfödare enligt egen utsaga går back på kattungar de säljer för 5-6000 så är det väl tvärtom otroligt billigt att sälja huskatter för 3000? Förstår inte problemet.

Problemet är ju att för 3000:- får du en katt helt utan hälsoprogram, som är den största orsaken till att man borde välja raskatt. Det går bra att föda upp raskatter också för ca 2000:- om man har ett par honor och en hane och inte bryr sig om att göra några hälsotester (och tex köper in sina egna katter av "sällskapskvalitet" då de i många raser är billigare. Ibland pga rena skönhetsfel, men ofta för att det finns en medicinsk orsak till att de inte ska gå i avel)

Det som utmärker raskatter, den registrerade stamtavlan, kostar ju bara 200:- vilket knappast är en tung utgiftstpost i sammanhanget.

Vill bara tillägga att jag absolut tycker att katter ska kosta pengar oavsett ursprung. Jag ser det bara som inte ett dugg bättre än huskattavel eftersom det inte finns något dokumenterat häloprogram.

(Dessutom finner jag det jäkligt irriterande eftersom jag får skit från många håll för att mina ungar kostar "hutlösa" 7-8000:- när det är självkostnadspris avrundat på någon hundralapp när. Med bara en vaccination hade självkostnadspris på en huskattunge landat på 7-800:-)

Det är inga problem att föda upp billiga katter om man bara bryr sig om att de ska vara söta...

Vad finns det för katthem som säljer katter för 50 kr?:confused: Det brukar väl vara betydligt dyrare.
Jag kikade på något katthem här i Skåne, dock för flera år sedan men jag tror inte att läget förändrats, och då kunde en katt lätt gå loss på 500. Ibland mer, beroende på kön, huruvida den var kastrerad eller ej o.s.v.

Jag kan tycka att det KAN vara befogat med sådana priser på huskatter, om allting görs "by the book" dvs. om kattungarna vaccineras, ID-märks, veterinärbesiktigas, är maskfria, om föräldradjuren blodgrupperas/HCM-testas/PKD-testas etc.

Ur mina ögon sett handlar det om vad man får för pengarna. Jag anser inte att en raskatt är värd säg 6000 kr bara för att det är en raskatt utan vad som ligger bakom (avelsarbetet, hälsoprogram etc.).

Har dock svårt att se varför dessa kattungar skulle vara värda 3000 kr. Skulle föräldradjuren genomgått omfattnande testning skulle de antagligen skryta med det i annonsen.

Jag tycker att det är utmärkt !

Betydligt seriösare än vanliga huskattavlare.

Jag vet inte vad jag tycker...
Men de verkar väldigt måna om att de ska få ett bra hem iaf och seriösa i övrigt.
Å andra sidan så tycker jag att man nog bör gör alla dessa test som nämns i tråden om man ska avla på katter öht.
Katterna på "mitt" katthem kostar f.ö 600:-, då är de kastrerade och ID-märkta.

Vill bara tillägga att jag absolut tycker att katter ska kosta pengar oavsett ursprung. Jag ser det bara som inte ett dugg bättre än huskattavel eftersom det inte finns något dokumenterat häloprogram.

(Dessutom finner jag det jäkligt irriterande eftersom jag får skit från många håll för att mina ungar kostar "hutlösa" 7-8000:- när det är självkostnadspris avrundat på någon hundralapp när. Med bara en vaccination hade självkostnadspris på en huskattunge landat på 7-800:-)

Det är inga problem att föda upp billiga katter om man bara bryr sig om att de ska vara söta...

Men är inte en av anledningarna till att man behöver hälsoprogram att många kattraser har så liten avelsbas att inavel, och därmed åtföljande häsloproblem är en jätterisk? Och att man måste vara noga att hålla avelsbasen frisk från dåliga anlag, eftersom den är så smal. Bland huskatter finns ju inte det problemet...

Bara en tanke. Nånting måste det ju vara - min svärmor föder upp storpudlar, som kostar betydligt mer i mat etc att föda upp än katter, och som säljs för 7-8000 kr. Hon går med vinst om kullarna blir hyfsat stora (fem valpar eller fler) - så vad gör att katter är dyrare att föda upp än plats- och matkrävande storpudlar?

Smala avelsbaser kan leda till hälsoproblem som leder till hälsoprogram, men så är inte alltid fallet.

Vad gäller tex. hälsoprogrammen för HCM som pågår inom många olika kattraser så har det inte med inavel att göra öht. utan helt enkelt om en ökad medvetenhet hos uppfödarna. HCM är den vanligaste hjärtsjukdomen hos katt. Inte hos ras A, ras B eller ras C utan hos katt som art (enligt de få studier som finns är HCM lika vanligt hos huskatter som hos raskatter, vissa få raser verkar dock tack och lov vara väl förskonade från just HCM). I många fall är det ärftligt och därför går allt fler med i hälsoprogrammet mot HCM, för att minska förekomsten av sjukdomen helt enkelt.

PKD som man testar för hos perser, exotic och britter nedärvs dominant. Har ingenting med inavel att göra och eftersom perser funnits i Sverige så länge som den gjort och för att den är så vanlig som den är och för att PKD-problemen varit enormt stora är det sannolikt att PKD finns även hos huskatter (eller sannolikt, det finns hos huskatter). En PKD-positiv huskatt kan ge upphov till lika många PKD-positiva kattungar som en PKD-positiv raskatt. Inavel har ingenting med denna sjukdom att göra.

Hur räknar din svärmor när hon menar att hon går plus på sin hunduppfödning? Räknar hon bara kullkostnader eller räknar hon löpande, årliga kostnader?

Jag har inte lyckats gå plus med min kattuppfödning än. Hur din svärmor lyckas med sina hundar vet jag inte.

Hon räknar kullkostnader, dvs de extrakostnader som orsakats av att låta tiken ha en kull, jämfört med att bara ha henne hemma som sällskapsdjur. Eftersom hon är väldigt hundintresserad skulle hon ha hundar hemma oavsett om hon avlade på dem eller inte, så det blir ju inte rätt om man lägger kostnaden för att ha hunden resten av året så valpkullen.

Oftast så är aveltikarna dessutom ute på foder, så de kostar henne ingenting när de inte har valpar.

Sol har redan förklarat testningbiten. De flesta raser har inga rasbundna sjukdomar som är vanligare där än bland huskatter, man är bara mer noggran med man man tar fram..

Hur folk klarar ekonomin i sin uppfödning varierar väl. Man behöver jämföra bokföringar för att se var skillnaderna ligger. Rent generellt jämfört med hundsidan tjänar man ju betydligt mer på småhundar än på stora. En liten hund äter inte vansinnigt mycket mer än en katt, och vi ska dessutom hålla dem med sand, vaccinera två ggr och inte sällan ha kvar dem dubbelt så långt tid jämfört med valpar. Den enda hunduppfödning jag haft närmare kontakt med är labbar, och de går mer eller mindre för självkostnadspris.

Som en jämförelse ligger jag ute med 12.000:- för bara tester, parning och resa om Maja blir dräktig på första försöket. Tar hon sig inte blir det 4-7000:- för ytterligare parningar. Då har jag inte räknat med de tester som bara görs en gång (tex DNA-tester och blodgruppering). Jag skulle aldrig köpa sällskapskatt från en uppfödare som inte har ett genomtänkt hälsoprogram. (Nu köper jag ju katter delvis efter stam, och då får man ibland chansa och köpa en katt utan de tester jag vill ha gjorda. Visar det sig sedan att katten bär på de anlag jag inte vill ha blir det ingen avel på den katten :crazy: )

(Den som sett mina gnälltrådar om dålig hushållsekonomi: kull tar vi bara när det finns pengar till det...)

Hon räknar kullkostnader, dvs de extrakostnader som orsakats av att låta tiken ha en kull, jämfört med att bara ha henne hemma som sällskapsdjur. Eftersom hon är väldigt hundintresserad skulle hon ha hundar hemma oavsett om hon avlade på dem eller inte, så det blir ju inte rätt om man lägger kostnaden för att ha hunden resten av året så valpkullen.

Oftast så är aveltikarna dessutom ute på foder, så de kostar henne ingenting när de inte har valpar.

Jag anser ju att man får skilja på kullkostnad och uppfödningskostnad. För en del kanske det inte spelar roll att man även föder upp, men för min mångagör det det. Jag skulle inte ha så många katter jag har och jag skulle definitivt inte hålla fertila hanar om det inte vore för min kattuppfödning (fertila hanar har inneburit nerpinkade mattor, p-spruta och tikskydd... helt klart kostnader jag hade sluppit annars).

Hos mig innebär det helt klart dyrare att ha 3 fertila katter än det skulle varit att ha 3 kastrater. Avelsförsäkringar, utställningar (skulle inte ställa ut om det inte vore för min uppfödning), eftersom jag ställer ut måste jag även vaccinera mina katter onödigt ofta vilket ger en extrakostnad, mina fertila katter äter helt klart minst dubbelt så mycket mat som kastraterna, HCM-tester (görs årligen), blodgruppering, FIV- och FeLV-tester. Medlem i någon kattklubb skulle jag nog inte varit heller, inte heller rasringen.

Dessutom, det kostar ju lika mycket att föda upp en huskatt som en raskatt, och eftersom raskattuppfödare enligt egen utsaga går back på kattungar de säljer för 5-6000 så är det väl tvärtom otroligt billigt att sälja huskatter för 3000? Förstår inte problemet.

Du har aldrig fött upp raskatter förstår jag...

Jag menade att själva vården och omsorgen ( i form av veterinär, mat, försäkringar etc) kostar lika mycket för alla katter, huskatt eller inte huskatt. Resten av kostnaderna har ju inget med katternas väl och ve att göra, utan handlar om att vi vill ha fina papper och ett visst utseende - men det har ju helt krasst inte katten någon nytta av. Papprena kostar ju också en del, såklart - därför är det ju rimligt att huskatten är billigare, och det var den ju i det här fallet, eftersom huskatten bara kostar 3000 istället för de 7000 som en raskatt skulle kosta.

Sol har redan förklarat testningbiten. De flesta raser har inga rasbundna sjukdomar som är vanligare där än bland huskatter, man är bara mer noggran med man man tar fram..

Hur folk klarar ekonomin i sin uppfödning varierar väl. Man behöver jämföra bokföringar för att se var skillnaderna ligger. Rent generellt jämfört med hundsidan tjänar man ju betydligt mer på småhundar än på stora. En liten hund äter inte vansinnigt mycket mer än en katt, och vi ska dessutom hålla dem med sand, vaccinera två ggr och inte sällan ha kvar dem dubbelt så långt tid jämfört med valpar. Den enda hunduppfödning jag haft närmare kontakt med är labbar, och de går mer eller mindre för självkostnadspris.

Storpudlar är ju iofs knappast små hundar... Är kullen liten går hon back, men är den lite större går hon plus. En kull storpudelvalpar sliter rätt rejält på inredningen på ett sätt som kattungar knappast gör (alternativt ska man ha ett eget rum för dem), och storpudlar äter betydligt mer än katter.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 654
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet...
2
Svar
25
· Visningar
5 484
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 486
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar