Folk vill käna pengar...

Sv: Folk vill käna pengar...

Jo, men är det verkligen rätt att en dyr parning höjer snittpriset? "Alla" vi andra uppfödare inom andra raser tar ju betalt baserat på avelsvärdet/utställningsvärdet på våra små borde inte det styra er med? Visst förstår jag att ni måste gå runt, det är inte det jag menar...

Varför inte? Katteriets ekonomi är ju inte uppdelat på kullar utan på katteriet så höjs katteriets omkostnader så påverkar det hela katteriet, inte bara en enstaka kull.

En dyr parning är ju i regel sedan någonting som ökar avelsvärdet på avkommorna så det går lite hand i hand.

Klart det är både mer praktiskt och billigare ^^ de flesta som avlar, oavsett vilken form av djur det är, skaffar sig en egen hane.. Men givetvis vill man ju ändra arvet lite då coh då och lånar in en hane..

Många uppfödare inom min ras håller inga egna hanar. Det råder ju generellt hankattsbrist i kattaveln eftersom hankatter ofta är svåra att hålla. Att ha avelshane är inte alltid kompatibelt med ett normalt familjeliv och då avstår många uppfödare från att hålla hane och lånar istället.

*S* Troligen, i synnerhet med tanke på priset på raskatter idag.. frågan är väl vad annonsören har lagt ut på de "renrasiga" katter hon har.. Men givetvis så har du en mkt större inköpskostnad än jag har på mina små pluttar.. Fast frågan är om inköpspriset på mamma/pappa katt verkligen borde påverka priset på bebisarna så till den milda grad.. även om du inte avlat på dom hade dom ju kostat? Eller om du inte hade intresse av avel kanske du hade köpt en kisse med fler exteriöra defekter, sämre stam, mindre noggrannt kollad än de du har idag?

Hade jag inte börjat med uppfödning hade 4 av katterna jag har/har haft aldrig köpts in. Så är det med den saken.

Sedan är det klart att jag som uppfödare är mer noga med inköp av katter än jag var innan. Inte brydde jag mig om stamtavlan när jag köpte min första raskatt, inte i annat än att det skulle vara en "frisk" stamtavla. Svansknickar, navelbråck, små bettfel eller andra enligt standarden diskvalificerande fel var inte heller något jag brydde mig om.

En korthårig huskatt går väl fortfarande att registrera som Europeisk korthår fast med okänd, okänd? Under förutsättningen att den uppfyller rasstandarden och tex. inte har något vitt område? Eller har det ändrats? (eller så är jag helt dement... )

Inom SVERAK går det inte. Hos IDP går det fortfarande, men det sker inte i någon stor omfattning. Av de huskatter som går upp i novisklass är det oerhört få som erkänns som européer. Av de huskatter som idag finns i Sverige skulle knappt en promille klara av novisbedömningen och erkännas som européer.

Nej, era kostnader har eg. inget med huskatts/blandraskatternas priser.. men det är en bra jämförelse.. En chans för oss andra att hänga med i varför priset på en raskatt har ändrats så enormt på knappa tio år.. Birmor är ett bra exempel för där har jag ganska bra koll, en Birma för tio år sedan - med fin stam och bra exteriör (katterna jag tänker på har en hel del championtitlar bakom sig) låg på 4000 en katt med motsvarande prestationsstam i dag kostar 8000-9000.. Är det uppfödarna som trissat upp priset så abnormt eller går det helt enkelt inflation i katter med?

Jag tror nog att du får en riktigt bra birma för 6000 kr idag. Att raskatterna kostar mer idag än de gjorde tidigare beror på väldigt mycket bla. ökade kostander. Veterinärpriserna har iaf jag märkt av ordentligt. När min gamle huskatthane bröt ena bakbenet för 10 år sedan kostade det runt 10000 kr att lappa ihop honom igen (det var ett hyfsat komplicerat benbrott som behövde spikas ihop). Idag skulle motsvarande operation kosta runt 20000 kr. För 10 år sedan vaccinerade jag för 150 kr. Idag betalar jag 360 kr för en vaccination.

Sedan testar vi för mer nu också. För 10 år sedan blodgrupperades inte många katter, inte HCM-testades det heller. FIV- och FeLV-test har kommit på senare år.

Sedan är det nog så att vi uppfödare höjer priserna när vi märker att det går. Vi vill ju trots allt gå runt vilket många (de flesta skulle jag nog hävda) faktiskt inte gör ens med dagens priser.

Tja, vart går dina 12000?

Jag tycker det är fullkomligt obegripligt hur man kan gråta krokodiltårar över att man inte får sina raskattungar sålda för 12000 kr styck, och sen förfasar sig över att folk tjänar grova pengar på att sälja blandraser för 3000.

Jag har inte sagt att jag tar 12.000:-/unge, och det gör jag inte även om jag hade behövt det för att ha råd att ta in långväga importer. En ras med liten avelsbas behöver tillskott från andra sidan jorden... Jag föder inte upp katter för att sponsra köpare med rabatter, utan för att föra avelsarbetet framåt med kombinationer som är intressanta för fortsatt avel. (Och mycket riktigt har jag lång kö framförallt på avelskatter. Sällskapsköpare vill jag inte ställa på kö förrän ungarna är födda eftersom man aldrig vet hur många det blir.)

Av mina utlägg inför kull går 2500:- till medicinska tester, 4500:- till parning (billig parning!) och 5000:- till resor till och från hanen.

De 2500:- anser jag är miniminivån för testning, jag hade gärna sett ett mer utvecklat testprogram i rasen men nu är läget som det är. Många av uppfödarna är äldre och inte intresserade av att ta till sig "nymodigheter". Hade en huskattuppfödare lagt samma energi på hälsoprogram hade jag inte brytt mig så mycket om vad de sålde, men som klubbaktiv träffar jag varje år många människor som köpt en "skogis" eller "MCO" utan papper och blir väldigt besvikna när de inte kan ställa ut katten (förutom som huskatt då, det är ofta inte vad folk betalar sina tusenlappar för). Inte helt sällan säljs katterna med antydningar om att man kan registrera den själv om man vill.

Varför man inte lägger mer vikt vid hälsoarbete i hästavel har jag ingen aning om. Jag har ridit många "lovande unghästar" med usel hovkvalitet, medfödda leddefekter mm. I min värld är det helt bisarrt hur man kan ta fram ett så dyrt djur som hästen från 3-åringar som inte själva bevisat att de håller för träning. Det var inte längesedan jag själv blev av med en fin unghäst pga en defekt som gjorde att han inte höll för arbete.

Nej, era kostnader har eg. inget med huskatts/blandraskatternas priser.. men det är en bra jämförelse.. En chans för oss andra att hänga med i varför priset på en raskatt har ändrats så enormt på knappa tio år.. Birmor är ett bra exempel för där har jag ganska bra koll, en Birma för tio år sedan - med fin stam och bra exteriör (katterna jag tänker på har en hel del championtitlar bakom sig) låg på 4000 en katt med motsvarande prestationsstam i dag kostar 8000-9000.. Är det uppfödarna som trissat upp priset så abnormt eller går det helt enkelt inflation i katter med?

Är det så konstigt att priserna på katter går upp? Tycker det var en mystisk åsikt. Allt annat går ju upp i pris, mat, hus, bilar, kläder osv. Lönerna stiger ju också. Ska inte priserna på katter gå upp?

På ett katthem kostar det Inte, jag upprepar, Inte 50 kronor att hämta en katt.
Katthem som tar emot hemlösa eller övergivna katter vaccinerar, avmaskar, kastrerar och besiktigar katterna innan dom säljs vidare till nya hem. Allt detta syns tydligt i priserna.

På Fiahemmet i Norrköping t ex, kostar en katt, oavsett ras, kön eller ålder 800.-

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 654
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet...
2
Svar
25
· Visningar
5 484
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 486
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar