Nej, alla parningar är absolut inte dyra men det räcker med en riktigt dyr parning (nu handlar det dock inte om 30000-40000 kr på katter, det är snarare importkostnader) för att snittpriset på kullarna ska gå upp. En uppfödare tar ju inte bara en kull och kan således inte bara räkna på en kull och sedan börja om från scratch. Man får ju lägga ihop alla kullkostnader samt övriga uppfödningskostnader (jag räknar enligt Skatteverkets "mall").
Jo, men är det verkligen rätt att en dyr parning höjer snittpriset? "Alla" vi andra uppfödare inom andra raser tar ju betalt baserat på avelsvärdet/utställningsvärdet på våra små borde inte det styra er med? Visst förstår jag att ni måste gå runt, det är inte det jag menar...
Köpe man sedan en hane istället för att para med andras hane får man ju räkna köpesumman som en uppfödningsutgift. Det blir i regel bra mycket billigare än att hålla på att låna av andra, därför håller jag mig helst med egna hanar. Det är mest praktiskt så också.
Klart det är både mer praktiskt och billigare ^^ de flesta som avlar, oavsett vilken form av djur det är, skaffar sig en egen hane.. Men givetvis vill man ju ändra arvet lite då coh då och lånar in en hane..
Men det är klart man måste räkna in parningsavgifter eller inköp av avelskatt när man räknar på kullen och jag tror helt klart att jag lagt ut mer pengar på att köpa mamma katt och pappa katt till min senaste kull än de här annonsörerna gjort på sina avelskatter, således blir mina kostnader större.
*S* Troligen, i synnerhet med tanke på priset på raskatter idag.. frågan är väl vad annonsören har lagt ut på de "renrasiga" katter hon har.. Men givetvis så har du en mkt större inköpskostnad än jag har på mina små pluttar.. Fast frågan är om inköpspriset på mamma/pappa katt verkligen borde påverka priset på bebisarna så till den milda grad.. även om du inte avlat på dom hade dom ju kostat? Eller om du inte hade intresse av avel kanske du hade köpt en kisse med fler exteriöra defekter, sämre stam, mindre noggrannt kollad än de du har idag?
Nej, ingen katt borde säljas utan detta det håller jag med om. De som idag kallar sig seriösa huskattuppfödare gör ju också allt detta. Övriga bryr sig inte eller så säger de att de minsann har koll på att de nya ägarna kommer göra allt detta. :smirk:
Vi har eg. samma åsikter du och jag Skojigt va?
Huskatter stambokförs som sagt inte i dagsläget vilket innebär 0 kr i registreringsavgift. Däremot kostar det ju att registrera katterna i Kattägarregistret och det är samma kostnad för alla. Det registret har dock ingenting med stambokföring att göra så jepp, i registreringskostnader är raskatter dyrare än huskatter.
En korthårig huskatt går väl fortfarande att registrera som Europeisk korthår fast med okänd, okänd? Under förutsättningen att den uppfyller rasstandarden och tex. inte har något vitt område? Eller har det ändrats? (eller så är jag helt dement... )
Jag känner faktiskt inte till någon huskattuppfödare som blodgrupperar, testar mot FIV eller FeLV, PKD-testar eller HCM-testar. Skulle de göra det medför det samma kostnader som för en raskattuppfödare men i dagsläget går det liksom inte att räkna med att dessa saker blir gjorda på huskatter. Jag har diskuterat detta med många som kallar sig seriösa huskattuppfödare och de hittar alltid någon ursäkt för att inte testa.
Är man seriös så vill man ju sina katters och sina köpares bästa och då ska ju kissen givetvis testas! Men å andra sidan så kan jag kanske förstå dom med tanke på vilken uppsjö av oreggade "hoppsan" katter det finns där ute för 25 kr/tassen.. Svårt att kunna ta ett vettigt pris, tyvärr.. Eftersom många anser att huskatter/blandraskatter knappt är värda att betala foderpriset för.. Kan nog vara mkt svårt att sälja sina uppfödningar och klara av att gå plus/minus noll om inte kissen är exeptionellt snygg.. Att ta några tusen för en huskatt är en omöjlighet, när tom ni som föder upp och vet hur mkt det kostar med allt skriker över ett pris som är förhållandevis skäligt om katterna är hälsocheckade, genomsökta efter genetiska sjukdomar/defekter, reggade, märkta, avmaskade och vaccinerade..
Nej, det är en frivillig kostnad. Även om det är en helt frivillig utgift så vill man gärna få tillbaks lite av det man lagt ut. Denna kostnad har ingenting med huskattpriser att göra, däremot har den mycket att göra med varför det i regel är dyrare att föda upp raskatter.