Folk vill käna pengar...

Sv: Folk vill käna pengar...

Hur många huskattungar tror du är vet.besiktigade och hur stor koll tror du dessa människor har på hur föräldrarnas gener mathar varandras och tror du dom är t.ex testade mot clamydia mm samt blodgruppstestade innan dom paras? Klart dom parar med sina egna katter för att slippa avgifter till hankattägaren samt registreringsavgift mm och sen tar ut hutlösa priser bara för att det är en raskatt som är mor eller far och då kan man ju passa på att tjäna pengar på dom, men det är fortfarande bara en huskatt och det verkar som priset är viktigare än att dom får ett bra hem... Jag köpte min ena birma (med papper och allt) för 1200:- eftersom dom som ägde henne tyckte det var bättre att hon fick ett bra hem än att dom skulle tjäna pengar på att sälja henne. Sen gav jag 7000:- för min ena hane för att jag ville ha en hane som passade hennes gener.

*KL*
Jag har själv två st små olyckor här, ett resultat av en iväg smiten huskatts hona och en pigg maincoone hane..

Är själv emot oseriösa uppfödare, fast ännu mer emot oseriösa köpare..

Hur kan det kosta mer att föda upp en "ras"katt än en huskatt? Förutom betäckningskostnaden då.. är du seriös så registrerar du bebisarna, du hälsokollar dom, märker dom, avmaskar och grejar och donar - oavsett ras! Eller är det så överlag att en "huskatt" inte är värd lika mycket ur ägarnas ögon som en raskatt? Och ligger det inte isf i att ni/dom/vi lägger mer vikt vid pengarna för inköpet än vid djurets bästa? Och är det inte många gånger så att huskatternas mkt bredare avelsbas snarare hjälper fram hälsosamma individer gentemot de mer "kontrollerade" raserna med mindre avelsbas?

bara en tanke..

/Sofia som tycker hennes huskatter är värda allt och lite till.

I det här fallet är ungarna vaccinerade en gång, max 500:-/katt i vet.vård alltså. Vad går resten av de 3000:- till?

Avelsförsäkring gäller bara ungar som är registrerbara, så någon sådan lär de inte ha heller...

(och som sagt, det går inte att argumentera om enskilda prisexempel när man inte vet förutsättningarna. Det beror så mycket på tillgång/pris på hanar, avstånd till hanar/tävlingar, om man har möjlighet att vara hemma några dagar utan större inkomstbortfall etc)

Du har uppenbarligen ingen aning om vad uppfödning kräver och kostar! Om du läser mitt exemepl på att i bästa fall ungar i magen och 12.000:- utlagda (På bara den parningen!) så kan det vara värt att diskutera sedan. Hur många huskatt"uppfödare" scannar sina katter för HCM och PKD? Hur många testar blodgrupp, FIV, FeLV innan parning? Det är sjukdomar som i allra högsta grad är lika vanliga hos huskatter som hos raskatter.

Det handlar inte om värdet på den färdiga katten, det handlar om att det kostar jäkligt mycket mer med välplanerad avel än med "hoppsan" dito.

Och ligger det inte isf i att ni/dom/vi lägger mer vikt vid pengarna för inköpet än vid djurets bästa? Och är det inte många gånger så att huskatternas mkt bredare avelsbas snarare hjälper fram hälsosamma individer gentemot de mer "kontrollerade" raserna med mindre avelsbas?

Jo, huskatten förefaller ju vara mycket friskare än raskatter eftersom de i allmänhet inte testas för någonting. Syns det inte så finns det inte.

Som sagt, HCM och PKD förekommer hos huskatt. Inget snack om saken. HCM är en sjukdom som katten kan dö knall och fall av. Katten är kärnfrisk ena sekunden, nästa sekund faller den död ner på golvet. Hur många huskattuppfödare/huskattägare skulle obducera katten?

Det går ju inte heller att se hela Sveriges huskattpopulation som en enda stor population. Snarare som många mindre populationer. Husatterna i Luleå kan rimligtvis inte räknas till samma avelsbas som avelsbasen hos huskatterna här i Skåne eftersom sannolikheten för genutbyte de två grupperna emellan är så gott som obefintlig.

Det finns huskattpopulationer med breda och sunda avelsbaser men det finns även inavlade små populationer på tex. bondgårdar som ligger lite "på sidan om".

Visst har smala avelsbaser orsakat problem inom en del raser, det är inget snack om saken. Däremot finns det sjukdomar som inte har någonting med avelsbasens storlek att göra och det är i princip alla sjukdomar som nedärvs dominant tex. HCM och PKD.

Du har uppenbarligen ingen aning om vad uppfödning kräver och kostar! Om du läser mitt exemepl på att i bästa fall ungar i magen och 12.000:- utlagda (På bara den parningen!) så kan det vara värt att diskutera sedan. Hur många huskatt"uppfödare" scannar sina katter för HCM och PKD? Hur många testar blodgrupp, FIV, FeLV innan parning? Det är sjukdomar som i allra högsta grad är lika vanliga hos huskatter som hos raskatter.

Det handlar inte om värdet på den färdiga katten, det handlar om att det kostar jäkligt mycket mer med välplanerad avel än med "hoppsan" dito.

Jag skrev - Förutom - betäckningskostnad..

Personligen så anser jag Fortfarande att det ligger i att folk nedvärderar huskatterna som grupp/ras. De skall kollas lika noga som era raskatter om de ska ingå i planerad avel - vilket gör att hos seriösa huskattsägare/uppfödare så är det bara betäckningskostnaden som borde skilja.

Där till tror jag på att det är vettigt att ta ett ordentligt pris på riktiga huskatter - exemplet ovan har inte ett smack med huskatter att göra egentligen och att den "rasen" dras in i en diskution där det handlar om raskatt blandningar är synd. En raskatt korsning är just en raskattskorsning och ingen "huskatt". Men tar man ett ordentligt pris minimera man risken för att blandraskatten/huskatten blir en sommarkatt eftersom folk vöerlag verkar värdera sina djur - kanske i synnerhet katter - baserat på inköpspris..

Jag vet att det fanns en tråd för ett tag sedan där det diskuterades om folk medvetet tog blandrasungar på sina raskatter för att käna pengar...

Inte för att detta har något med tråden att göra, men Carolin:

Hur trött var du när du skrev detta? Det stavas tjäna! ;):D

En nedärvd sjukdom syns förr eller senare.. För att det är just en sjukdom alt. en genetisk defekt vilket de flesta nedärvbara sjukdomar är. Givetvis tycker jag personligen - som jag skrev i inlägget ovan - att huskatter ska testas lika minutsiöst som raskatter.

Jo, givetvis så minskas ju genutbytet genom geografi, det är självklart. Däremot finns det betydlligt fler huskatter i ett geografiskt område med olika genpooler än det finns raskatter. För era specifika raser har jag ingen koll, men det kanske handlar om några hundra avelsvärderade och avelsaktiva katter i hela sverige? För att ni skall få en genpool där ni har minimerat inavelns effekter så krävs det ju minutsiösa kollar, stamtavelns matchningar och dyl. Det är självklart, så fungerar all avel. Drar man era raser till en jämförelse med huskatten där det finns samma antal katter med olika genpooler på mkt mindre geografiskt område så är det logiskt sett mindre risk för inavel/defekta gener.

Det jag eg. reagerade på här är att de raskattsblandningar som säljs i annonsen som TS reagerade på INTE är Huskatter. Och Huskatterna som grupp/ras har inget med raskattskorsningar att göra egentligen.. Eller deras seriösa/oseriösa uppfödare. Jag har med svårt att förstå varför Säljaren har korsavlat som hon gjort - men att gnälla på priset? Det är väl vettigare att ta ett ordentligt pris på katten än att skänka bort den? Även en korsning kostar i den vet.vård den förhoppningsvis fått, avmaskningar, hälskollar, foder osv. Förutom själva betäckningskostnaden Borde en korsning kosta lika mkt i uppfödning som en raskatt, kostnaderna går ju inte att beräkna utifrån ras (Förutom betäckningskostnad) utan den får man ju beräkna utifrån seriös/oseriös säljare/uppfödare.. Eller kostar era rasrena katter mer i foder? Eller får ni högre vet.kostnader baserat på ras? Förvisso registrerar ni era, vilket "vi" med mindre rasrena katter också kan - och det hoppas jag att folk ska börja göra i större utsträckning. Men är det inte snarare en attitydfråga?

Huskatter är dessa katter enligt SVERAKs definition dvs. oregistrerade katter. Sedan kanske du har en annan definition av vad huskatter är, men för mig duger SVERAKs definition bra (tror faktiskt även att NE har anammat SVERAKs definition av ordet huskatt).

Jag har som sagt inga problem med att folk tar bra betalt för sina huskattkullar, men jag anser att priset bör vara relaterat till vad som gjorts med katten. En katt som bara har avmaskats betingar inte samma pris som en katt som även blivit grundvaccinerad.

I dagsläget innebär raskattavel större omkostnader än huskattavel på grund av tex. importer, sjukdomstester och registreringskostnader.

Huskattuppfödare skulle kunna "allt" det vi raskattuppfödare gör, men av något skäl så gör de inte det. De lever i någon slags rosenskimrande värld där alla katter som ser friska ut är friska och där hankatten med okänd bakgrund man väljer till sin hona med okänd bakgrund inte är nära besläktade med henne.

Sedan måste jag inflika att kostnaderna absolut är rasberoende. Ta Sassy som exempel, hon måste i princip söka sig utomlands när det är dags att para, givetvis innebär det att hon får större omkostnader än tex. jag som kan (om än med nöd och näppe) hitta bra hanar inom landet. Inom många raser är vi beroende av importer (att ta in en katt från tex. USA kan lätt kosta 30000 kr när man räknat med tullavgift och moms).

Ärligt talat, jag tvivlar på att man tjänar speciellt mycket om man säljer sina kattungar för 3000:-. Faktiskt.

Vi har sålt våra blandraser(bondkatter?), med bla birma, för 1000:-. Inte för att tjäna pengar på dem, för de kostar mer än så att föda upp. Utan för att vi vill ha seriösa köpare som inte bara vill ha en sommarkatt. Även om 1000:- iof inte är speciellt mycket pengar så finns det som sagt billigare ungar att få tag på.

Hur många huskattungar tror du är vet.besiktigade och hur stor koll tror du dessa människor har på hur föräldrarnas gener mathar varandras och tror du dom är t.ex testade mot clamydia mm samt blodgruppstestade innan dom paras? Klart dom parar med sina egna katter för att slippa avgifter till hankattägaren samt registreringsavgift mm och sen tar ut hutlösa priser bara för att det är en raskatt som är mor eller far och då kan man ju passa på att tjäna pengar på dom, men det är fortfarande bara en huskatt och det verkar som priset är viktigare än att dom får ett bra hem... Jag köpte min ena birma (med papper och allt) för 1200:- eftersom dom som ägde henne tyckte det var bättre att hon fick ett bra hem än att dom skulle tjäna pengar på att sälja henne. Sen gav jag 7000:- för min ena hane för att jag ville ha en hane som passade hennes gener.

Du kan ju inte utgå från att alla huskattuppfödare är oseriösa. Hur vet du att de som satte ut annonsen som du skrev om i början av tråden inte har fött upp sina blandrasungar efter alla konstens regler, och inte testat sina avelsdjur på längden och tvären? Hur vet du att de inte tycker det viktigt med ett bra hem till kattungarna?

Jag tycker du verkar skriva mer utifrån dina egna fördomar än fakta.

Vuxna raskatter (med papper och allt, som du skriver), om de är till sällskap, brukar sällan kosta mer än 1000 kr. Det är som kattungar de är värdefulla, sen rasar de i värde.

Lite OT är jag fascinerad av att katter är så otroligt sjukliga djur. När jag har pratat med smådjursveterinärer så har de tyckt att katter generellt är friskare än hundar, men det verkar ju vara enormt mycket sjukdomar och genetiska fel man måste testa sin katt för, mycket fler än på något annat djurslag jag känner till. Om du jämför med häst- och hundavel exempelvis, där behöver man ju inte göra ens i närheten så många test.

I det här fallet är ungarna vaccinerade en gång, max 500:-/katt i vet.vård alltså. Vad går resten av de 3000:- till?

Avelsförsäkring gäller bara ungar som är registrerbara, så någon sådan lär de inte ha heller...

(och som sagt, det går inte att argumentera om enskilda prisexempel när man inte vet förutsättningarna. Det beror så mycket på tillgång/pris på hanar, avstånd till hanar/tävlingar, om man har möjlighet att vara hemma några dagar utan större inkomstbortfall etc)

Tja, vart går dina 12000?

Jag tycker det är fullkomligt obegripligt hur man kan gråta krokodiltårar över att man inte får sina raskattungar sålda för 12000 kr styck, och sen förfasar sig över att folk tjänar grova pengar på att sälja blandraser för 3000.

Tja, huskatt som jag lärt mig använda ordet är oregistrerade "europeisk korthårig huskatt". Inte birma/perser korsning..

Kostnaderna är absolut rasberoende? Jo, baserat på betäckning och avelsunderlag.. Som jag inte tyckte skulle räknas in i just den här diskutionen då det är ett val du gjort att para med just den hanen som råkar finnas i usa.. Precis som med hästar - smakar det så kostar det.. Men betäckningskostnaden kan man eg. inte dra in här då det finns många raskattsuppfödare som gör som min vän, köper en hane och en hona och avlar på dom. Det är väl knappast så att ni pungar ut 30-40 tusen för varje betäckning?

Man borde inte sälja en katt - oavsett ras - som inte är grundvaccinerad, avmaskad, hälsokollad och registrerad samt märkt faktiskt.. Går det inte att på något sätt komma åt blandras/huskatternas uppfödares attityd?

Och ang. de övriga kostnaderna, huskatterna går att registrera och bör registreras, samt chipp eller öronmärkas. Kostar era registreringar mer och era märkningar mer än hus/blandraskatternas?
Även huskatter/blandraser hälsokollas faktiskt, med blodprover och hela midevippen, kostar det mindre för oss?

Importen ger jag er, den kostar, men den är ju också ett val från er sida.. det är ingen som står med pistol och hotar er så det är ju en självpåtagen större kostnad.. Som visserigen är en gid gärning gentemot hela er ras då det hjälper till att stärka genpoolen mot inavel - men det är väl eg. inget argument till att folk börjar få vett att ta ut pengar för sina korsningar, som Tintilar sa, det är faktiskt inte mkt man går plus på 3000/katt med tanke på mat, avmaskningar osv.

Tja, huskatt som jag lärt mig använda ordet är oregistrerade "europeisk korthårig huskatt". Inte birma/perser korsning..

Kostnaderna är absolut rasberoende? Jo, baserat på betäckning och avelsunderlag.. Som jag inte tyckte skulle räknas in i just den här diskutionen då det är ett val du gjort att para med just den hanen som råkar finnas i usa.. Precis som med hästar - smakar det så kostar det.. Men betäckningskostnaden kan man eg. inte dra in här då det finns många raskattsuppfödare som gör som min vän, köper en hane och en hona och avlar på dom. Det är väl knappast så att ni pungar ut 30-40 tusen för varje betäckning?

Nej, alla parningar är absolut inte dyra men det räcker med en riktigt dyr parning (nu handlar det dock inte om 30000-40000 kr på katter, det är snarare importkostnader) för att snittpriset på kullarna ska gå upp. En uppfödare tar ju inte bara en kull och kan således inte bara räkna på en kull och sedan börja om från scratch. Man får ju lägga ihop alla kullkostnader samt övriga uppfödningskostnader (jag räknar enligt Skatteverkets "mall").

Köpe man sedan en hane istället för att para med andras hane får man ju räkna köpesumman som en uppfödningsutgift. Det blir i regel bra mycket billigare än att hålla på att låna av andra, därför håller jag mig helst med egna hanar. Det är mest praktiskt så också. ;)

Men det är klart man måste räkna in parningsavgifter eller inköp av avelskatt när man räknar på kullen och jag tror helt klart att jag lagt ut mer pengar på att köpa mamma katt och pappa katt till min senaste kull än de här annonsörerna gjort på sina avelskatter, således blir mina kostnader större. ;)

Man borde inte sälja en katt - oavsett ras - som inte är grundvaccinerad, avmaskad, hälsokollad och registrerad samt märkt faktiskt.. Går det inte att på något sätt komma åt blandras/huskatternas uppfödares attityd?

Nej, ingen katt borde säljas utan detta det håller jag med om. De som idag kallar sig seriösa huskattuppfödare gör ju också allt detta. Övriga bryr sig inte eller så säger de att de minsann har koll på att de nya ägarna kommer göra allt detta. :smirk:

Och ang. de övriga kostnaderna, huskatterna går att registrera och bör registreras, samt chipp eller öronmärkas. Kostar era registreringar mer och era märkningar mer än hus/blandraskatternas?
Även huskatter/blandraser hälsokollas faktiskt, med blodprover och hela midevippen, kostar det mindre för oss?

Huskatter stambokförs som sagt inte i dagsläget vilket innebär 0 kr i registreringsavgift. Däremot kostar det ju att registrera katterna i Kattägarregistret och det är samma kostnad för alla. Det registret har dock ingenting med stambokföring att göra så jepp, i registreringskostnader är raskatter dyrare än huskatter.

Jag känner faktiskt inte till någon huskattuppfödare som blodgrupperar, testar mot FIV eller FeLV, PKD-testar eller HCM-testar. Skulle de göra det medför det samma kostnader som för en raskattuppfödare men i dagsläget går det liksom inte att räkna med att dessa saker blir gjorda på huskatter. Jag har diskuterat detta med många som kallar sig seriösa huskattuppfödare och de hittar alltid någon ursäkt för att inte testa.

Importen ger jag er, den kostar, men den är ju också ett val från er sida.. det är ingen som står med pistol och hotar er så det är ju en självpåtagen större kostnad.. Som visserigen är en gid gärning gentemot hela er ras då det hjälper till att stärka genpoolen mot inavel - men det är väl eg. inget argument till att folk börjar få vett att ta ut pengar för sina korsningar, som Tintilar sa, det är faktiskt inte mkt man går plus på 3000/katt med tanke på mat, avmaskningar osv.

Nej, det är en frivillig kostnad. Även om det är en helt frivillig utgift så vill man gärna få tillbaks lite av det man lagt ut. Denna kostnad har ingenting med huskattpriser att göra, däremot har den mycket att göra med varför det i regel är dyrare att föda upp raskatter.

Lite OT är jag fascinerad av att katter är så otroligt sjukliga djur. När jag har pratat med smådjursveterinärer så har de tyckt att katter generellt är friskare än hundar, men det verkar ju vara enormt mycket sjukdomar och genetiska fel man måste testa sin katt för, mycket fler än på något annat djurslag jag känner till. Om du jämför med häst- och hundavel exempelvis, där behöver man ju inte göra ens i närheten så många test.

Katten är inte sjukligare än hunden på något sätt men det finns olika slags testbehov hos de olika djuren. Hos katter kan vi få problem med blodgruppskrockar så därför måste vi blodgruppera katterna. Detta problem existerar inte hos hundar. Hos katter testar vi för fler virösa sjukdomar (främst då FIV och FeLV) eftersom det är parningsrelaterade, dödliga sjukdomar. Några motsvarigheter finns mig veterligen inte hos hund. FIV har funnits med kattdjuren i miljoner år så vi kan liksom inte göra så mycket annat än att testa våra katter för det och förhindra vidare spridning. Varken FIV eller FeLV är supervanliga sjukdomar, men när de slår till är de katastrofala och det är därför det testas mot just dessa sjukdomar.

Sedan är du helt ute och cyklar när du skriver att hundar inte behöver testas för lika mycket. Nu är det ju inte så att alla kattraser måste testas för PKD eller PRA utan det är begränsat till ett fåtal raser. HCM är däremot en artomspännande sjukdom som man bör testa för, precis som man bör testa en väldans många hundraser för HD. Inom många hundraser testar man även för tex. AD och PRA. Sanningen är den att det i hundaveln finns betydligt fler hälsoprogram än det gör inom kattaveln. När det gäller kattavel sker det mesta på frivillig basis, det finns inga krav men däremot bör.

Vi kattuppfödare har dock börjat inse att det är bättre att mota Olle i grind än att vänta på att problem ska uppstå och ta tag i dem då.

Nu tror jag knappast att Sassy gråter krokodiltårar över 3000:- och jag tror inte risken att hon blir sittande med osålda kattungar är speciellt stor.

Det man som raskattuppfödare betalar för är parning, veterinärkostnader (vaccination och besiktning), tester, registreringskostnader, resor, klubbmedlemsskap, eventuella obetalda lediga dagar + om nått oförutsett händer.
Huskattuppfödare har inte parningsavgiften, dom betalar inga tester, oftast inga resor till och från hanen, inget klubbmedlemsskap och oftast inga lediga dagar.

Jag tog 5000:- för mina ungar, jag lovar att det skiljer mer än 2000:- /unge att föda upp renrasigt seriöst än huskatt. Bara parningskostnaden gick på 1500:- /unge. Regkostnader 200:- /unge, samt att mina var helt grundvaccinerade (dvs 2 sprutor) á 250:- /unge osv...

Du kan ju inte utgå från att alla huskattuppfödare är oseriösa. Hur vet du att de som satte ut annonsen som du skrev om i början av tråden inte har fött upp sina blandrasungar efter alla konstens regler, och inte testat sina avelsdjur på längden och tvären? Hur vet du att de inte tycker det viktigt med ett bra hem till kattungarna?

Jag tycker du verkar skriva mer utifrån dina egna fördomar än fakta.

Vuxna raskatter (med papper och allt, som du skriver), om de är till sällskap, brukar sällan kosta mer än 1000 kr. Det är som kattungar de är värdefulla, sen rasar de i värde.

Att vuxna katter rasar i värde är inte riktigt sant, det beror helt på. Jag vet uppfödare som importerar fertila hanar som lämnat kullar utomlands, där inköpspriset för katten ligger på drygt 20.000:-. Dessa kostar som ungar kanske 5-7000:-. Sen stiger också priset vid utställningsmeriter. Precis som på hästar. En häst som inte presterat nått är ju förstås billigare än en som gjort det.

Att vi testar våra djur innebär ju inte heller automatiskt att dom är sjuka. Det innebär att vi vill hålla dom friska. På min ras har man senaste året hittat (tror det är) 5 fall av HD. Av tusentals katter. Inte så många va? Men det räcker för att dom flesta uppfödarna ska börja testa sina djur, trots att det inte är utbrett. Men man vill ju vara tidigt ute och försöka hålla dom fallen så lågt. Inte vänta tills det är kanske 1000 fall och då börja testa. Så testerna ska absolut inte användas för att du och andra ska bilda er en felaktig uppfattning om hur sjuka katterna är eftersom alla tester är i förebyggande syfte.

Det är ju lite det här som är problemet med att vara nogrann och testa... då tror folk att katterna är sjuka. Det är tydligen svårt att förstå att uppfödare kanske vill förhindra problem istället för att vara tvugna att senare hantera problem.

Inom devon rex testar vi inte för HCM för att vi har problem. Vi testar för att kolla läget. Med en så osynlig sjukdom, hur ska man veta om katterna har det eller inte om man inte kollar? :confused:

Lika lite som man kan se på en unghund om den har en C-höft eller friska höfter kan man ju se om en katt håller på att utveckla HCM eller PKD... man måste testa för att få veta.

Nej, alla parningar är absolut inte dyra men det räcker med en riktigt dyr parning (nu handlar det dock inte om 30000-40000 kr på katter, det är snarare importkostnader) för att snittpriset på kullarna ska gå upp. En uppfödare tar ju inte bara en kull och kan således inte bara räkna på en kull och sedan börja om från scratch. Man får ju lägga ihop alla kullkostnader samt övriga uppfödningskostnader (jag räknar enligt Skatteverkets "mall").

Jo, men är det verkligen rätt att en dyr parning höjer snittpriset? "Alla" vi andra uppfödare inom andra raser tar ju betalt baserat på avelsvärdet/utställningsvärdet på våra små borde inte det styra er med? Visst förstår jag att ni måste gå runt, det är inte det jag menar...

Köpe man sedan en hane istället för att para med andras hane får man ju räkna köpesumman som en uppfödningsutgift. Det blir i regel bra mycket billigare än att hålla på att låna av andra, därför håller jag mig helst med egna hanar. Det är mest praktiskt så också. ;)
Klart det är både mer praktiskt och billigare ^^ de flesta som avlar, oavsett vilken form av djur det är, skaffar sig en egen hane.. Men givetvis vill man ju ändra arvet lite då coh då och lånar in en hane..

Men det är klart man måste räkna in parningsavgifter eller inköp av avelskatt när man räknar på kullen och jag tror helt klart att jag lagt ut mer pengar på att köpa mamma katt och pappa katt till min senaste kull än de här annonsörerna gjort på sina avelskatter, således blir mina kostnader större. ;)
*S* Troligen, i synnerhet med tanke på priset på raskatter idag.. frågan är väl vad annonsören har lagt ut på de "renrasiga" katter hon har.. Men givetvis så har du en mkt större inköpskostnad än jag har på mina små pluttar.. Fast frågan är om inköpspriset på mamma/pappa katt verkligen borde påverka priset på bebisarna så till den milda grad.. även om du inte avlat på dom hade dom ju kostat? Eller om du inte hade intresse av avel kanske du hade köpt en kisse med fler exteriöra defekter, sämre stam, mindre noggrannt kollad än de du har idag?

Nej, ingen katt borde säljas utan detta det håller jag med om. De som idag kallar sig seriösa huskattuppfödare gör ju också allt detta. Övriga bryr sig inte eller så säger de att de minsann har koll på att de nya ägarna kommer göra allt detta. :smirk:

Vi har eg. samma åsikter du och jag :D Skojigt va? ;)

Huskatter stambokförs som sagt inte i dagsläget vilket innebär 0 kr i registreringsavgift. Däremot kostar det ju att registrera katterna i Kattägarregistret och det är samma kostnad för alla. Det registret har dock ingenting med stambokföring att göra så jepp, i registreringskostnader är raskatter dyrare än huskatter.

En korthårig huskatt går väl fortfarande att registrera som Europeisk korthår fast med okänd, okänd? Under förutsättningen att den uppfyller rasstandarden och tex. inte har något vitt område? Eller har det ändrats? (eller så är jag helt dement...:crazy: )

Jag känner faktiskt inte till någon huskattuppfödare som blodgrupperar, testar mot FIV eller FeLV, PKD-testar eller HCM-testar. Skulle de göra det medför det samma kostnader som för en raskattuppfödare men i dagsläget går det liksom inte att räkna med att dessa saker blir gjorda på huskatter. Jag har diskuterat detta med många som kallar sig seriösa huskattuppfödare och de hittar alltid någon ursäkt för att inte testa.

Är man seriös så vill man ju sina katters och sina köpares bästa och då ska ju kissen givetvis testas! Men å andra sidan så kan jag kanske förstå dom med tanke på vilken uppsjö av oreggade "hoppsan" katter det finns där ute för 25 kr/tassen.. Svårt att kunna ta ett vettigt pris, tyvärr.. Eftersom många anser att huskatter/blandraskatter knappt är värda att betala foderpriset för.. Kan nog vara mkt svårt att sälja sina uppfödningar och klara av att gå plus/minus noll om inte kissen är exeptionellt snygg.. Att ta några tusen för en huskatt är en omöjlighet, när tom ni som föder upp och vet hur mkt det kostar med allt skriker över ett pris som är förhållandevis skäligt om katterna är hälsocheckade, genomsökta efter genetiska sjukdomar/defekter, reggade, märkta, avmaskade och vaccinerade..

Nej, det är en frivillig kostnad. Även om det är en helt frivillig utgift så vill man gärna få tillbaks lite av det man lagt ut. Denna kostnad har ingenting med huskattpriser att göra, däremot har den mycket att göra med varför det i regel är dyrare att föda upp raskatter.

Nej, era kostnader har eg. inget med huskatts/blandraskatternas priser.. men det är en bra jämförelse.. En chans för oss andra att hänga med i varför priset på en raskatt har ändrats så enormt på knappa tio år.. Birmor är ett bra exempel för där har jag ganska bra koll, en Birma för tio år sedan - med fin stam och bra exteriör (katterna jag tänker på har en hel del championtitlar bakom sig) låg på 4000 en katt med motsvarande prestationsstam i dag kostar 8000-9000.. Är det uppfödarna som trissat upp priset så abnormt eller går det helt enkelt inflation i katter med?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 654
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet...
2
Svar
25
· Visningar
5 484
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 486
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar