Folk tror att... fast;TVÄRTOM

P

ponnydamen

Efter att ha läst i min poppistråd med folk som tror att de ska få rida bara för att man råkar ha en häst eller det finns en tillgänglig...

Ja, jag har funderat lite kring tvärtom. Det jag menar är när folk tror att man VILL rida eller KAN rida på deras häst/ponny.

Ofta får jag frågan om jag vill eller kan rida någons häst eller ponny. Kanske råder det tidsbrist eller ryttaren är sjuk eller så vill de vara snälla. Jag hjälper gärna till om någon ber om hjälp dvs jag mockar pysslar osv. Däremot är jag inte sååå förtjust att sätta mig upp på en ponny/häst där vi gemensamt INTE (pålle & jag) har en relation till varandra redan innan. Jag vill känna att jag är ledaren på marken INNAN jag rider och det är ju sällan jag har den relationen med någon annans pålle.

Sedan tänker jag också på alla dessa duktiga ryttare + SMÅ-växta ryttare som många gånger utnyttjas av exempelvis ridskolor och andra till att utbilda deras hästar. Visst de kanske får rida men tänk på alla de timmar som dessa tjejer eller killar lägger ner och inte ens får en enda krona i ersättning. Snacka om att bli nedvärderade!

Hur känner ni inför andras "eventuella tjat" om att rida deras pållar och ibland outbildade sådana?

Sv: Folk tror att... fast;TVÄRTOM

Hur känner ni inför andras "eventuella tjat" om att rida deras pållar och ibland outbildade sådana?

Tack och lov har jag sluppit det; har ju 4 att ta hand om själv.
Jo, en gång lånade jag och en stallkompis varandras hästar.
Vi testade på dem samtidigt i ridhuset, men det var bara kul! :)
Fast det var bara en gång.

jag tycker de bara är kul att rida andras hästar, rida olika hästar..förutsatt då att den inte är helt galen o så..men rider gärna många olika och testar..
sen kan man ju inte lära känna alla hästar innan man sitter upp.

och dom som utbildar ridskolehästarna får ju oftast betalt då dom antagligen jobbar med de...eftersom dom är såpass diktiga att dom kan utbilda dom.

sen om folk som kanske inte har råd att rida men endå vill och då får rida dom ridskolehästarna som behöver ridas..tycker bara dom ska va glada att dom får rida gratis me tanke på vad en häst kostar..om inte annat vad lektioner kostar o så på ridskolor.

Sedan tänker jag också på alla dessa duktiga ryttare + SMÅ-växta ryttare som många gånger utnyttjas av exempelvis ridskolor och andra till att utbilda deras hästar. Visst de kanske får rida men tänk på alla de timmar som dessa tjejer eller killar lägger ner och inte ens får en enda krona i ersättning. Snacka om att bli nedvärderade!

Vaddå, de får ju rida gratis och skaffar sig erfarenhet av unghästutbildning på köpet.

Vi som har egen häst får minsann BETALA för att få den erfarenheten. MYCKET pengar, dessutom.

Dessutom så kan dessa "stackars utnyttjade ryttare" LÅTA BLI att rida dessa hästar om de inte vill. De har faktiskt ett val. Antingen betala för att rida en utbildad häst på lektion, eller rida gratis på en mindre utbildad.

Känner igen fenomenet men tycker att man själv kan säga ifrån, faktiskt. Jag har som boxuthyrare ofta fått frågan om jag kan provrida någons häst men har alltid kategoriskt sagt nej tack. Jag har egna hästar att rida på och tänker inte jobba någon annans häst, utbildad eller outbildad spelar ingen roll.:cool:

jag är inte överdrivet förtjust i det. Jag är hästvakt åt en kompis häst nu när hon åkt bort i fyra dagar. Det är inte speciellt roligt alls! jag längtar bara till medryttarpollen hela tiden när jag rider på den.

Jag vill känna hästen innan jag börjar jobba med den. Jag kan liksom inte kräva något av en häst som jag inte känner.

Jag rider gärna andras hästar som utbildning för mig själv, jag tycker det är bra att man lär sig rida alla hästar. MEN jag gör det bara om JAG känner för det , ingen tvingar mig ju.

Vill dom inte så är det ju bara att säga nej.
Dom kanske vill rida å utbilda dessa hästar gratis, dom kanske tycker det är kul. Har du funderat på det? Vill dom inte så är det ju bara att tacka nej.
Å jag personligen tycker det e kul att lära mig rida olika typer av hästar, man får lära sig olika tekniker på olika hästar. Samma sak som fungerar på en häst fungerar inte på en annan tillexempel å det finns många variationer man kan lära sig. Inte många hästar på våran ridskola som ska tas på samma sätt, det kan jag lova dig. å man lär ju känna hästen mer å mer under tidens gång, ytterst sällan man sitter upp å hanterar hästen bara en gång. Vi har alltid som så att vi försöker så gott det går att ha samma häst 4 ggr i rad. Då provar man sig fram å lär känna hästen både i boxen å under ridturen så märker man själv vad man kan kräva å vad man inte ska kräva å hur man går till väga för att komma ditt man vill. Specielt jag i min grupp får rida samma häst ofta många fler ggr än 4 under terminens gång (tänker inte direkt på hur dom andra har det, håller bättre koll på vilka jag rider på) då lär man känna den hästen speciela tillvägagångssätt + en del bassgrund för den typen utav häst. Vilket e väldigt trevligt tycker jag.

Jag tycker bara det är kul att träna andras hästar med problem! Antingen om det är från marken eller om det är uppsuttet för att få bort en viss olat. Det är så kul att se minerna på folk som stått och traglat med att få in en häst i transporten i fyra timmar när jag får in den på en gång! ;) Eller att rida en häst som fått för sej att bocka vid galoppskänkel, eller i galopp på äng. Jag skulle dock inte vilja utbilda en häst från grunden, det kan jag inte heller. Problemlösning och att sitta upp på galenpannor, det gör jag dock gärna för DET kan jag!

Jag tycker oftast det är roligt att få vara med och lösa hästproblem...tycker jag inte det säger jag ifrån!
Blir då o då tillfrågad att komma o rida hästar som brallar, bockar och sticker, och det gör jag så gärna om bara tiden finns...tröttnar aldrig på att klura ut vart problemen sitter.

Som sagt, vill man inte får man väl säga nej?

Jag tycker det är jätteroligt att rida okända ponnyer. Ger jättemycket att rida olika sorters hästar, och det är klart man kan kräva saker av dem ändå. Det måste man ju för att se hur mycket det kan. Jag rider i perioder ganska många olika ponnyer och jag tycker (oftast) det är väldigt roligt. Och det här med betalning... Jag tycker folk brukar vilja betala. Jag tar liksom ingenting för det, eftersom jag har ju ingen utbildning eller så, men nästan alla brukar betala mig ändå, för att de vill. Och det är ju helt ok:p

*kl*

de här med att kräva mycket av hästar man kanske inte känner eller ridit innan o inte vet nåt om...man märker av sånt ganska fort vad man kan o inte kan kräva av dom, de är de som är en bra ryttare tycker jag..man ska kunna sitta upp på en häst och kunna känna av den såpass att man vet ungefär vad man kan göra.

Jag är medryttare på en häst i ett stall med många andra hästar. Jag blir ofta tillfrågad om jag kan rida deras hästar när de är sjuka. Detta gör jag med glädje. Men är det en häst som inte i vanliga fall blir "normalriden" dvs en häst som har haft skador i benen som man inte tillsätter veterinär för att kolla upp riktigt - då säjer jag nej till att ridhjälpa - men kan hjälpa till med in och utsläpp och skötsel och mockning i nödfall.

Jag är medryttare för att jag vill rida kontinuerligt (3 ggr/veckan)- ett sätt att motionera som är kul - tycker inte om friskis o svettis och liknande. Där för betalar jag en summa varje månad för att låna häst, mocka och fodra.
Men nu har jag märkt att jag mycket väl kunde ha ridit 3 ggr/veckan gratis i stället eftersom det hela tiden behövs åt andra hästar i stallet. Så ibland betalar jag för att mocka och rida - och ibland gör jag det "uatan att betala för mig" ha ha. Min man tycker att jag ska få betalt för detta istället.........vi ser olika på detta

Jag skulle betalat för dina tjänster, absolut!!! Det har jag gjort i alla tider. När jag varit sjuk och mina hyresgäster fått hoppa in som hjälp med mina hästar har dom fått gratis hyra. Dock har dom bara ridit om dom själva velat det...dottern har skött den biten annars. Har haft lite krävande hästar som inte vem som helst velat rida:angel: ...(inga dumheter utan sånt som var mycket enkelt för mig i sadeln krävde hur mycket som helst av andra ryttare, dom orkade helt enkelt inte rida mina hästar:rofl: )

Som förklaring till mitt förra inlägg kan jag tillägga att jag har haft rätt mycket folk, hyresgäster som bekanta, som inte velat rida sina egna hästar utan hellre velat att jag skulle göra det. Dom har sett mina hästar jobba och vill att deras hästar ska gå likadant. Jag gör inget sånt gratis:cool: ...driver heller inget tillridnings- eller utbildningsstall. Tycker att folk ska jobba sina egna hästar och jag kan hjälpa till från marken...möjligen;)

Folk som inte vill rida andras hästar kan ju säga nej.

Jag har nu min häst i grannens stall och betalar ingen stallhyra. Utan sitället delar vi på alla kostnader, och jag hjälper deras dotter med små "pekpinnar" när hon ridewr (rider på ridskola, men har även en shettis hemma). Sen hennes mamma har en häst, som är rädd för sig själv i princip, och har bliuvit tillsagd att jag får göra vad jag vill med henne. så vi jobbar från marken änsålänge, får se vad som händer till sommaren när vi båda litar lite mer på varandra!

Så alla kan säga nej, men vill de hjälpa till tycker jag inte de skall begära betalt om de inte är utbildade själva. De ska iaf inte begära betalt, om de skulle få en 100-lapp för besväret eller tiden så är det en annan sak..

Det konstiga är att innan man hade egen häst hade folk inte ens förtroendet att låta en mocka om dom åkte bort, nu däremot vill dom att man ska rida deras dyrgripar...

Har inga som helst problem med detta. Jag sätter mig på i stort sett allt som erbjuds. Det är himla nyttigt att rida olika hästar och får man dessutom chansen göra det gratis så är det ju toppen! :bow: Det ligger ju i sakens natur att det inte alltid är de topputbildade hästarna man kommer upp på (fast jag har turen att ofta få rida en som gått svår hoppning :banana: ).

Omvänt har jag inte helelr några problemmed att andra vill rida min häst. De flesta vill inte... :angel: och resten, ja antingen säger jag ja eller nej. Svårare än så är det inte. Jag har dels ett ansvar inför ryttarna, dvs jag sätter inte någon på min häst om h*n inte är hyfsat sadelfast. Vidare har jag förstås ett ansvar gentemot min häst, dvs jag sätter inte upp någon som jag tror är skadlig för henne.

Kul med så många åsikter, synpunkter och vinklar.:banana:

Ang de som rider och hjälper till på ridskolor och dylikt håller jag generellt med om att de alltid har valet att säga nej. De flesta vill nog rida och är tacksamma och glada för allt de kan få. Det jag hade i bakhuvudet är (tänker på en viss ridskola) när ridskolor köper in outbildade, ibland väldigt unga pållar och låter någon superduktig tjej eller kille arbeta hästen så den kan gå på lektion.
Jag gör en generell jämförelse där jag ställer stallkillen/tjejens kostnadsfria arbete emot att låta en utbildad person göra jobbet och därtill betala för tjänsten. När således den tillfrågade elevens arbete mynnar ut i samma resultat som utbildarens. Jag tycker att ett arbete är ett arbete oavsett VEM som utför det.
Å andra sidan förstår jag att duktiga stallelever ser det som en kanonfin möjlighet att lära. Vilket det ju faktiskt är. :) Kanske får de billigare ridlektioner eller så... eller också inte.

Personligen skulle jag bli något undrande om någon föreslog att jag skulle lägga ner låt säga minst 60h arbete i två månaders tid enbart för att få erfarenhet.:crazy:
Skidlärare (ofta ungdomar väl?) får väl åka skidor samt får viss pedagogisk erfarenhet men nog sjutton får de något betalt för sitt arbete? Jag tror ni förstår vad jag menar. Det är själva PRINCIPEN jag syftar på. Nevertheless... jag begriper att stalltjejer/killar självklart tar chansen när den ges. De kan ju som sagt också säga nej.:idea:

Men oavsett vad så betänk att ridskolan kanske köpt in en fin unghäst till ett bra pris, låter stallelever rida in eller skola den något, utan betalt. Jag tror att det finns ridskolor som utnyttjar detta till att kunna hålla kostnaderna nere.
Lägg märke till att jag skriver TROR.:devil:

Förövrigt håller jag med om att det är kul att prova olika hästar på ridlektioner. Superkul tom. :bump:
Men det känns för mig som lite av en annan sak. Jag hoppas att ridskolan tar in pållar som är något så när trygga med sin uppgift. Jag tycker det känns MYCKET tryggare att rida ridskolepålle i ett ridhus där pållen går till och från.

Senast ändrad av en moderator:

De ska iaf inte begära betalt, om de skulle få en 100-lapp för besväret eller tiden så är det en annan sak..

En hundralapp för besväret eller tiden är nog ofta en fin uppskattning till en duktig tonåring.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama