Följer ni foderstats beräkningarna?

M

miamiamia

Räcknar alltid ut foderstater på hästarna men har märkt att beräkningarna ofta avviker ifrån verkligheten.

Har hästar som tränar hårt, normalt arb, lätt.
Dom som går lätt arbete stämmer det bättre för men ju mer arbete hästen gör desto sämmre stämmer beräkningen mot verklig fodermängd som hästen behöver.

Är det någon som stött på samma problem?
/M

Sv: Följer ni foderstats beräkningarna?

Ja, det har jag gjort.
När jag räknar ut foderstaten så får jag en bra gund att gå på, men jag brukar få ändra om en aning för man märker att det inte riktigt passar ordentligt. Ett foderberäkning/beräkningsprogram kan ju inte se till själva individen :smirk:

Man får ju anpassa sig efter INDIVIDERNA. Om individen verkar kräva mer eller mindre än vad tabellerna visar så får man ju bara rätta sig efter det. Det betyder inte att man frångår beräkningarna utan bara att man lägger till/tar bort en del av den beräknade mängden MJ (och därmed också smbrp mm).

Visst får man anpassa sig till individen men jag har mycket stora avvikelser mot programen.

Häst i (hård träning) Tränar 6dgr/vecka 1,5h/dag, 650kg, 12 år
Hö värden
Protein 35
MJ 7,8
Fosfor 1,4
Kalcium 1,7

Han får följande:
3kg havre
3kg Groov 125
2kg Lusern
5dl soja
0,5kg betfor
Hö fritt äter ca 10kg/dag

Ser på denna foderstat super fin ut. Väl musklad, blank päls, bra temprament. Så allt känns rätt förutom vad programen säger.
/M

Kan du inte räkna UTAN program?

När jag räknade på din foderstat blir mängden MJ 162 och smbrp blir 1330 - kvot 8.2. Alltså verkar din häst kräva både väldigt MYCKET energi och en hög kvot. Inget konstigt i det. Men programmen skriker nog "alldeles för mkt" - eller?
(har ej räknat på mineralerna)

Det är bättre att räkna "för hand" än med program.

Värdena skiljer sig beroende på hur man räknar, vilka värden man har för olika fodermedel, tex fick jag din Smbrp/MJ kvot till 7,8 liten skillnad mot millys. Kom även fram till att din häst får ca 37 % för "mkt" MJ i förhållande till normalhästen. Detta beror ju också på hur man uppfattar olika arbeten, tex anser jag att träning 1,5 h 5-6 dagar i veckan på lägst LA nivå är ca 75 %. Jag tror alltså inte på att man kan räkna ut exakt vad sin häst behöver utan det får man se till individen. Vad man kan göra är att kolla så foderstaten är balanserad mellan olika näringsämnen, är den det och hästen mår bra och i lagom hull så får man nöja sig :)

Jag fick hjälp att räkna ut en, men kan tyvärr inte följa dem, speciellt inte på valacken som tappar vikt lätt.

Fröken_Skåne skrev:
Jag fick hjälp att räkna ut en, men kan tyvärr inte följa dem, speciellt inte på valacken som tappar vikt lätt.

Men då gäller det ju bara att öka mängden, INTE att frångå från den beräknade foderstaten.

Jo jag kan räckna för hand, har inte gjort det. Borde kanske återgå till det.
Har bara funderat på varför programen ofta har så lågt behov på högpresterande hästar.
Mina skulle inte se särskilt bra ut med mindre foder

Detta är väldigt intressant att läsa :bow:

miamiamia skrev:
Räcknar alltid ut foderstater på hästarna men har märkt att beräkningarna ofta avviker ifrån verkligheten.

Har hästar som tränar hårt, normalt arb, lätt.
Dom som går lätt arbete stämmer det bättre för men ju mer arbete hästen gör desto sämmre stämmer beräkningen mot verklig fodermängd som hästen behöver.

Är det någon som stött på samma problem?
/M
Absolut!

I början (när jag köpt hästen) gjorde jag en beräkning efter konstens alla regler och märkte att den inte höll, alls! Fick justera efter hästens individuella behov. Idag vet jag ungefär var hon bör ligga, men fortfarande är bara beräkningen en koll för att se att jag inte är ute och cyklar med något värde. Det är hästen som får tala om, om det krävs mer/mindre i foderstaten.
Det blir naturligt en ny beräkning vid ny analys på grovfodret men denna beräkning står sig sällan hela säsongen, utan det beror på hur hästen svarar på fodret. Väl i stallet fodrar jag med ögat.

//Alice

Jag har inte märkt att det är arbetet det hänger på, utan individens grundbehov som ligger högre/lägre än tabellerna.

Men det är ju inga problem, första året kanske man går efter tabeller innan man justerat efter just den individen, men följande år så vet man ju var ens häst ligger i energibehov, och då är det ju bara att utgå från det i fortsättningen.

Har gjort egen mall i Excel som jag använder där jag bara behöver skriva in energibehovet så räknar den ut resten av sig självt.

alla sitter o räknar på foderstaterna nuförtiden o verkar följa dom t punkt o pricka.
hos oss finns d ingen som gör så. alla går efter hur hästen mår o ser ut.
hästarna fodras me höensilage, betfor, korn, havre o mineraler. d e d enda som ges. inget pellets lr liknande.
vi har fått lära oss av en högt uppsatt veterinär inom jordbruksverket att många fodrar sina hästar till dötts. man stoppar i dom så mycke olika foder, för d står ju att d e bra för olika saker. på så sätt förstör man benstomme mm.
man låter hästar växa alldeles för fort.

nu säger jag inte att alla ska byta lr så, för jag skriver bara vad jag blivit tillsagd.
men jag vet att man ska tänka på o titta på hästen, så ser man vad o hur mycka man ska ge den. det handlar mycke o sunt förnuft.

Men räknandet är ju för att få balans, inte för att proppa i dem så mycket som möjligt. Det låter lite lustigt när du skriver "sitter och räknar på foderstaterna", för det låter som att man räknar varje vecka. Det gör man ju inte.

Har jag ett hö med bra balans i sig själv så behöver jag inte ens skriva in i dataprogrammet, det går bra med överslagsräkning i huvudet för att hamnar på respektive hästs behov.

Du kan ju inte skylla analyser och att man räknar på vad hästen behöver som orsak till att "vi" matar ihjäl våra hästar. Snarare är det de som inte SER hästarna som gör detta. Utgår man från ett välbärgat, analyserat hö så behöver man inte en massa olika foder.

Faktiskt de jag ser proppar i hästarna mest är de som inte har nån koll på vad de egentligen gör. Alltså, ingen analys "det är ju bara tjafs", och mycket kraftfoder "annars orkar inte hästen" och lite hö "annars blir den tjock" eller "den bantar".

robin z hingst skrev:
vi har fått lära oss av en högt uppsatt veterinär inom jordbruksverket att många fodrar sina hästar till dötts. man stoppar i dom så mycke olika foder, för d står ju att d e bra för olika saker. på så sätt förstör man benstomme mm.
man låter hästar växa alldeles för fort.
En uträknad foderstat handar om balans. Det är snarare så att om du inte vet vad du stoppar i din häst så förstör man benstomme och muskler mm. Det krävs en balans mellan ex fosfor och kalk för att skelettet inte ska urkalkas.
Jag som vet vad min häst får i sig behöver inte gissa och ge en massa extra mineralfoder som inte passar in. Jag behöver inte lägga på en massa extra protein om i fall att.
Jag kan, som så många andra, inte följa tabellerna för det passar inte in på min häst. Men eftersom jag räknat på hans individuella behov så vet jag på ett ungefär hur mycket energi han behöver för ett visst arbete.
Jag blir ledsen när jag ser avelsstona i stallet förtvina därför att stallägaren inte bryr sig om att titta på analysen och fodra vad de behöver. Visst det går bra så länge de är lågdräktiga, då är de runda o fina. Men när fölningen närmar sig och speciellt efteråt så tappar de enormt. När det väl syns på dem är det för sent att lägga in proteinfoder och tro att det ska fixa sig. Man måste vara med och öka när deras behov ökar.
// Linda

du får tycka vad du vill om vad jag skriver. o jag har väl inte skrivit att man sitter typ varje vecka o räknar lr hur?? tycker bara att många stirrar sej blinda på dessa siffror. men när en högt uppsatt veterinär språkar för att många kommer o ska avliva sin häst, så har d alltför många gånger berott på att ägarna har gett sina hästar för mycke foder. d växer för fort, skelett o annat hinner inte me o utvecklas som d ska. då lyssnar iaf jag.

jag blev tillsagd att räkna ut en stat t min 2 åring. skulle jag ha gått efter vad svaret blev, skulle man fått köpa flera olika foder. då blir d automatiskt att hästen får i sej för mycke = den växer för fort = skelett bla blir skörare = problem i framtiden.
ingen häst i stallet har haft några som helst problem. d e tom en ponny som tävlar praktiskt taget 2 gånger i veckan, o blir högt placerad, som går enbart på höensilage, havre, betfor o korn. givetvis mineraler oxå.
men vad jag menar e att man behöver inte gå efter alla dessa siffror. den som kan sin häst ser vad den behöver för ev tillskott om d skulle va så att maten inte skulle räcka t.

jag tycker att många e lite förblinadade av att gå efter siffror. hur kommer d sej att så många hästar ändå mår bra o lever uppåt 25-30 år utan att ägarna har räknat?

jag skriver vad jag tycker o fått lära mej o så skriver ni vad ni tycker. jag antyder inte på vad ni skriver. en person frågar om råd, o d som vill svara svarar. sen får man läsa både d ena o d andra. men våra hästar mår iaf bra av deras utfodring. o era hästar mår bra av deras utfodring. alla har olika metoder. låt d vara så.

Jag har tre frågor till dig.
1. Kan du översätta dina inlägg från slarvig tal svenska till riktig svenska så de blir läsliga.
2. Det jag tror mig kunna läsa ur dina inlägg trots det erbarmligt dåliga språket är att du inte gillar räknade foderstater. Min fråga är då vet du något om näringslära?
3. Varför skulle en häst med uträknad foderstat per automatik få för mycket mat? Min häst får en uträknad foderstat som det ingår höilage och mineraler i.
Du verkar tro att bara för att man räknar foderstat så ger man 100 sorters foder. Räkningen är ju till för att man ska slippa dessa 100 sorter om de inte är nödvändiga pga dåligt grovfoder.
Shaggy vet att detta inlägg bara är att slå huvet i väggen men idiotier ska inte få stå oemotsagda.

jag följer foderstataberäkningarna då polarens ponny mår fint och presterar bra.. skulle något vara fel skulle jag justera och ge så att hon mår bra och presterar bra..

man använder foderstataberäningar som en fingervisning om vilket håll man ska gå åt.. sedan tittar man på hästen..
eller ja, man tittar på hästen först (behöver den gå upp/ner i hull/muskler, lätt/svårfödd, vilket foder ratas brutalt osv, sedan räknar man och SEN tittar man påh ästen om det fungerar..)

Jag tar analys på mitt hö och skickar den och lite information om hästen till en foderrådgivare på Krafft. Fungerar toppen och jag har faktiskt inte behövt ändra något på foderstaten, hästen är i bra hull och lagom pigg och glad. :) Ger 9-10kg hö, 1kg Krafft Grov, mineraler, salt och B-vitamin vid fällning. Testade att räkna ut själv i ett foderstatsprogram men det var alltid något som fattades hur jag än ändrade och hade mig...:crazy:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
318
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar