Följderna av för låg kvot i hö?

Zandrah

Trådstartare
Vi har ju fått väldigt dåligt hö i år. En mycket låg proteinhalt med 22g/kg foder men samtidigt hög halt energi - 8.2MJ/kg foder.

Nu är det extremt kallt här och hästarna går på lösdrift. De körs inte för närvarande utan går mest i hagen och därför har jag bara gett dem lite havre och lite lucern för sakens skull, inga mängder alltså. Hö äter de massor av.

MEN - hur påverkas hästen genom att endast äta sådant hö som de får nu? Dvs med en alldeles för låg kvot? Jag vet ju att de behöver energi för att klara kyla så på så sätt är det kanske bra eller?
Den ena hästen lider nämligen av en extrem överskotts energi just nu och jag börjar fundera på om enbart höet kan ge den överskottsenergin?
Jag har inte så mycket annat val än att ge detta hö och samtidigt vill jag inte heller ge något mer kraftfoder när hästen bara står. Sedan när jag börjar köra igen blir det förstås annat.

Sv: Följderna av för låg kvot i hö?

men lusern räknas inte som kraftfoder det hör till grovfodret så det kan du ge för att få upp kvoten.

Ja, förlåt, det är jag som är förvirrad. :o
Men innehåller inte lucern också energi?
Jag är rädd att jag ska ge för mycket även där så att det inte blir bra.
Men samtidigt, får hästen i sig för mycket energi ändå, även om kvoten ökar?
Med tanke på att han äter väldigt många kilo hö per dygn nu när det är så kallt...

Jo helt utan energi är det inte men med tanke på att ex kv*rnbys lusern har en halt av 150gr smb råprotein/kg så blir fördelningen mellan energi och protein bättre om du byter ut några kg hö mot lusern.
Är kvoten för låg är det helt hopplöst att ge dem fri tillgång på hö för energin skenar iväg då.

I ditt fall skulle jag ta bort havren och lucernen och ge soja eller potatisprotein.
Det ger nästan enbart tillskott av protein istället för en massa onödig energi.

Blanda sojan eller potatisproteinet med lite uppblött lucern eller betfor eftersom det dammar annars.

Både soja och potatisprotein innehåller så mycket protein att det blir väldigt liten mängd men tänk på att ge max 100 gram soja till 100 kg häst/mål.
Vad motsvarande är på potatisprotein vågar jag inte svara på.

Potatisprotein kan vara svårt att få tag i rent eftersom det mest säljs som grisfoder men soja köper du som sojamjöl, det är som småsmå pellets och alltså inte mjöl som det låter som.

Soja är väldigt billigt, jag gav 6.30 kr/kg + moms i måndags

Givetvis ska sojan vänjas in långsamt och försiktigt som allt annat foder.

Senast ändrad:

Jag håller helt med TW som har svarat dig om soja eller annat proteinkraftfodermedel. Om du inte ger mer proteiner så borde de få proteinbrist och det kan ta lång tid innan det märks på hästen.
Jag tror inte att hästar får ngn sorts överskottsenergi av att äta hö i alla fall inte ett med så låg proteinhalt. Jag antar att det är ett ganska grovt hö med mkt fibrer.

Tack för era svar! :)

Jag har också funderat på sojamjöl. Dock har jag blivit lite nojig med det eftersom jag har hört att det är så himla lätt att överdosera... men det kanske är värt att testa.

När pållen äter lucernet måste jag hela tiden ha honom under uppsikt eftersom han äter det så han sätter i halsen, även om jag blöter det. Jag måste strö ut det på backen så att det inte ligger för mycket på samma ställe annars tar han så mkt i munnen så han inte kan tugga och så hostar han istället.

Jag blir lite förvirrad när den ena svarar att "JA - hästen får för mkt enerig, de skenar iväg"" medan nästa säger att det nog inte är så. Men hästen är i allfall tokknäpp just nu. Höet är av grov kvalité.
Jag ska ta bort havren helt. Han får ca 3-4 dl per dag nu.
Jag ger även vetekli för att jag blandar mineraler och glukosaminet i den.

Om jag lägger till soja, ska jag ändå ge lucern då?
Om jag ska öka på lucerngivan och då ta bort hö, hur mycket lucern ska han då få egentligen? Jag ger Kraffts lucern, hackat strå.
usch, jag har så svårt för att veta hur jag ska göra. Tidigare har jag aldrig räknat foderstater eftersom allting funkat så bra, men med tanke på detta hö så...

Jag ger även vetekli för att jag blandar mineraler och glukosaminet i den.

Om jag lägger till soja, ska jag ändå ge lucern då?
Om jag ska öka på lucerngivan och då ta bort hö, hur mycket lucern ska han då få egentligen? Jag ger Kraffts lucern, hackat strå.
usch, jag har så svårt för att veta hur jag ska göra. Tidigare har jag aldrig räknat foderstater eftersom allting funkat så bra, men med tanke på detta hö så...

Vetekli blir våra hästar heltokiga av så överskottsenergin kan bero på den, för våra räckte det med några dl/dag för att de skulle springa benen av sig, vi kände verkligen inte igen dem:eek:

Om du ger soja så behöver du inte ge lucern men eftersom du behöver blanda sojan med något och hästarna är vana vid det så är det ju lätt att blanda med det. Men ger du bara hackat strå så kan du lika gärna skippa lucernen helt och ge lite betfor istället, det räcker med någon dl för att blanda sojan med.

Räkna foderstat så att det inte blir överskott på proteinet för det är ju inte bra alls om det inte kommer från grovfodret för då gör det ju inget.

Det lär bli riktigt dyrt om du ska ta bort hö och ge lucern istället för du lär få byta ut många kg, hur många är ju omöjligt att säga eftersom vi inte vet vad din häst har för behov.

Senast ändrad:

Lite knapplån

Men jag stod i ett stall med ungefär samma värden på höet. Jag försökte då räkna ut en foderstat på detta hö och det var i stort sett omöjligt. Så mycket soja som skulle behövas får man inte ge. I slutändan flyttade jag, men hade jag behövt ge det höet så hade min unghäst behövt väldigt mkt lusern UTÖVER sojan, och dessutom inte så mycket av det ändå ganska energirika höet. Jag hade blivit ruinerad och att köpa bättre hö är säkerligen billigare..

Lite knapplån

Men jag stod i ett stall med ungefär samma värden på höet. Jag försökte då räkna ut en foderstat på detta hö och det var i stort sett omöjligt. Så mycket soja som skulle behövas får man inte ge. I slutändan flyttade jag, men hade jag behövt ge det höet så hade min unghäst behövt väldigt mkt lusern UTÖVER sojan, och dessutom inte så mycket av det ändå ganska energirika höet. Jag hade blivit ruinerad och att köpa bättre hö är säkerligen billigare..

Precis, det kan vara hopplöst med ett sådant hö men det beror ju på vad för häst man har.
För vissa fungerar en kvot på fem men andra måste ha över 7 för att inte tappa.
Sedan beror det ju också på hur mycket hästen kan äta, kan den äta 20 kg så blir de ju mindre protein att fylla upp om hästen inte är känslig för kvoten eller har lätt att lägga på sig pga för mycket energi.

Förra året hade jag en liknande kvot och jag fick ge både det ena och andra proteinfodermedlet för att få det att gå ihop, min ena tål dessutom inte lucern så det var inte ens ett alternativ att ge och hon kräver också en kvot på över sju annars tappar hon.
Jag är glad att jag fick tag på annat hö i år när det visade sig att det hö jag hade var lika dåliga värden eller nästan, 10 Mj och 30 Smb rp/kg ts.

Förra året var det helt hopplöst, det gick inte att få tag på något hö med vettiga värden alls.

Hur mkt proteiner måste du ge extra?

Soja är lättsmält för hästar och inte farligt om man inte överdoserar det. Men det gäller alla koncentrat.

Hur mkt proteiner måste du ge extra?

Soja är lättsmält för hästar och inte farligt om man inte överdoserar det. Men det gäller alla koncentrat.

Det gäller en travhäst som ska sättas igång så fort kylan lagt sig lite. Eller ja, vi kan säga lätt träning till en början. Han är 165 och går som sagt ute dygnet runt. Det är en valack på 8 år. Det hö jag ger är det jag skrev om i början och utöver det har jag gett 3-4 dl havre per dag, 3-4 dl vetekli per dag och sedan lucern, ca 1-2 kg om dagen.
Ärligt talat - jag vet inte hur mkt extra protein jag måste ge. Men jag känner att med läget som det är nu och med tanke på att jag ska köra på med hästen sen så måste jag ha en riktig foderstat. Och jag KAN ju verkligen ingeting om att räkna såna.
Mer än att jag vet att man ska/kan ge mer lucern eller soja för att komplettera proteinet.

Senast ändrad:

Vetekli blir våra hästar heltokiga av så överskottsenergin kan bero på den, för våra räckte det med några dl/dag för att de skulle springa benen av sig, vi kände verkligen inte igen dem:eek:

Om du ger soja så behöver du inte ge lucern men eftersom du behöver blanda sojan med något och hästarna är vana vid det så är det ju lätt att blanda med det. Men ger du bara hackat strå så kan du lika gärna skippa lucernen helt och ge lite betfor istället, det räcker med någon dl för att blanda sojan med.

Räkna foderstat så att det inte blir överskott på proteinet för det är ju inte bra alls om det inte kommer från grovfodret för då gör det ju inget.

Det lär bli riktigt dyrt om du ska ta bort hö och ge lucern istället för du lär få byta ut många kg, hur många är ju omöjligt att säga eftersom vi inte vet vad din häst har för behov.

Oj, kan de verkligen bli så av kli??? JAg trodde inte det innehöll så mycket energi? :o

Men sojan borde gå att blanda både med havre eller kli då?

Jag är verkligen kass på foderstater så det är väl mest därför jag gett på "känn", det har alltid funkat. Men å andra sidan har jag aldrig haft så dåligt hö som nu heller...

Mitt hö är också lågt i protein i år, och relativt högt i energi. Dock äter mina, som går på lösdrift, så pass mycket att proteinbehovet täcks. Det blir en del överskottsenergi men jag har en gammal ponny och en unghäst och det märks inte så mycket på dem, mer än att den gamla är lite tjock (vilket hon i och för sig alltid är...). De hästar som står inne (och rids) kan inte äta så mycket hö, utan dem ger jag soja så att det täcker proteinbehovet, den ene får 2 dl och den andra 1,5, det är alltså inga mängder soja det handlar om. Sojan blandar jag i en näve lusernhack, och lite betfor. Alla mina hästar håller formen och verkar må bra :)

Oj, kan de verkligen bli så av kli??? JAg trodde inte det innehöll så mycket energi? :o

Men sojan borde gå att blanda både med havre eller kli då?

Jag är verkligen kass på foderstater så det är väl mest därför jag gett på "känn", det har alltid funkat. Men å andra sidan har jag aldrig haft så dåligt hö som nu heller...

Energi och energi är olika saker fast samma:p förstår du:D Våra hästar reagerar så på vetekli.

Sojan bör du blanda med något som är fuktigt eftersom det dammar, annars går det givetvis att blanda med vad som helst.

Om du vill så hjälper jag dej gärna att räkna lite, jag tycker sådant är kul:laugh:

Om du vill att jag ska hjälpa dej så pm:a analysen, ca vikt, arbete och hull så räknar jag lite.

Hmm..undra hur mkt de ska äta av mitt hö för att proteinbehovet ska täckas... :o

Vad snällt av dig! Verkligen! Jag skickar dig ett litet PM. :love:

Hmm..undra hur mkt de ska äta av mitt hö för att proteinbehovet ska täckas... :o

Du kan räkna ut proteinbehovet själv. Underhållsbehovet är ca. 0,63 g smRp per kg kroppsvikt. Väger din häst t.ex. 500 kg blir proteinbehovet 0,63 x 500 = 315 g.

Sen får du uppskatta hur mycket hö din häst äter. Äter den t.ex. 15 kg/dag och proteinhalten är 22 g/kg så får den 15 x 22 = 330 g genom grovfodret. Detta täcker i så fall hela hästens underhållsbehov och du behöver inte ge något extra protein alls.

När hästen sätts igång i lätt träning kan du räkna med att proteinbehovet är ca. 0,7 g smRp per kg kroppsvikt, dvs. 350 g för en 500 kg häst. Då fattas 350 – 330 = 20 g protein. Det är inget problem att tillföra 20 g extra protein. En halv dl sojamjöl bör räcka.

Äter din häst bara 10 kg hö/dag får den bara i sig 220 g protein från grovfodret. I så fall behöver du tillsätta 315 – 220 = 95 g extra protein/dag när hästen inte arbetar eller 350 – 220 = 130 g vid lätt arbete. Detta gäller som sagt bara om hästen väger 500 kg. Du får själv räkna ut de värden som gäller för din häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka