Följder av trolig förgiftning?

Luff

Trådstartare
Har just nu hand om en vovve vars matte ligger på sjukhus. Vovve äter specialfoder Hepatic på grund av en trolig förgiftning nu i höst. Hon hade så dåliga värden att dom trodde det var kört men nu ser allt ok ut.
Vi kan inte fråga matte hur mycket som helst så nu undrar jag om någon här vet.
Får man ge godis, mycket små bitar - vi behöver ju motivera vovve att komma på inkallning till oss.
Jag antar att tuggben av råhud inte är bra alls.
Är det något som direkt är farligt?

Har just nu hand om en vovve vars matte ligger på sjukhus. Vovve äter specialfoder Hepatic på grund av en trolig förgiftning nu i höst. Hon hade så dåliga värden att dom trodde det var kört men nu ser allt ok ut.
Får man ge godis, mycket små bitar - vi behöver ju motivera vovve att komma på inkallning till oss.
Bästa är väl att ringa och rådfråga veterinären när de öppnar imorgon :)
Jag hade kanske inte riskerat livet på vovven genom random svar på buke :)

Enklast är väl att fråga matte om denne är pratbar :)
Jag skulle inte chansa med någon annans hund.

Jag skulle dels inte släppa hunden, sen inte ge annat än foder utan att veta säkert. Ring och fråga, annars avstå.

Jag skulle dels inte släppa hunden, sen inte ge annat än foder utan att veta säkert. Ring och fråga, annars avstå.
Vi har inhägnad gård där vi övar men hon är en smitare av rang så vi måste få henne att förstå att vi är bäst ifall hon lyckas rymma när någon öppnar dörrn. Hon smet från akutvakten och lyckades komma i slagsmål med räv eller grävling och höll på att skada ögat. En klo missade med 5 mm. För tio minuter sen lyckades hon sno vår jyckes käk. Hon kan hon.

• Gilla
Reactions: ptr
Leverdiet innehåller färre protein än vanligt foder. Om jag vore ni skulle jag skaffa hepatic burkmat och blanda det med lite vatten och torka i ugn (inte gjort själv men hört andra som gjort så). Jag skulle inte ge nåt annat om jag inte visste det var ok med djurägaren.
Långlina på ute så hon inte kan smita och så ordentlig koll vid dörren vid in-/utgång.

Varför skulle de inte få det ?
Har aldrig varit med om att hundar har hemliga journaler :)

Från jordbruksverket:
Du som tillhör djurhälsopersonalen har tystnadsplikt i din yrkesutövning. Tystnadsplikten omfattar även dem som arbetar tillsammans med dig till exempel djurvårdare, praktikanter och hovslagare utan godkännande. Därför är det viktigt att du informerar dem om vad det innebär. Att ha tystnadsplikt innebär att du inte får berätta om eller använda dig av information som rör dina kunders drifts- och affärsförhållanden. Givetvis får den personal som är direkt involverad i vården av djuret diskutera behandlingen i syfte att ge så god och säker vård som möjligt.

Vi har inhägnad gård där vi övar men hon är en smitare av rang så vi måste få henne att förstå att vi är bäst ifall hon lyckas rymma när någon öppnar dörrn. Hon smet från akutvakten och lyckades komma i slagsmål med räv eller grävling och höll på att skada ögat. En klo missade med 5 mm. För tio minuter sen lyckades hon sno vår jyckes käk. Hon kan hon.

Då skulle jag köra strikt med koppel och sätta grind vid dörren.

Från jordbruksverket: Att ha tystnadsplikt innebär att du inte får berätta om eller använda dig av information som rör dina kunders drifts- och affärsförhållanden.

"I många fall där sällskapsdjur behandlas kan uppgifter som veterinären får reda på knappast anses angå ägarens affärs- eller driftsförhållanden, såvida inte det är fråga om yrkesmässig uppfödning eller djur som tävlar eller ställs ut med ett kommersiellt syfte."SOU 2005:74 s 167

Sen kan man ju hålla inne med lite mer rörande enskilda djur och ägare av etiska skäl och av eget val om det är privat klinik. Men om det är en privatägd sällskapshund och TS redan vet att den blivit förgiftad så verkar det osannolikt att detaljer i de kostråd den ordinerats skulle omfattas av den lagreglerade tystnadsplikten.

Meningen är att omfattningen ska likna den som gäller för offentliganställda (t.ex. distriktsveterinärer) genom Sekretesslagens s.k. uppdragssekretess och där är tydligt att det man avser skydda är näringsverksamheter som kan kan ta ekonomisk skada av att uppgifter kommer ut.
"I de allra flesta fall bör sekretess därför gälla enbart sådana sjukdomar som mera påtagligt kan ha ekonomiska konsekvenser. Uppgifter som rör sjukvård av t.ex. hundar och katter bör normalt inte omfattas, såvida det inte är fråga om yrkesmässig uppfödning."

"I många fall där sällskapsdjur behandlas kan uppgifter som veterinären får reda på knappast anses angå ägarens affärs- eller driftsförhållanden, såvida inte det är fråga om yrkesmässig uppfödning eller djur som tävlar eller ställs ut med ett kommersiellt syfte."SOU 2005:74 s 167

Sen kan man ju hålla inne med lite mer rörande enskilda djur och ägare av etiska skäl och av eget val om det är privat klinik. Men om det är en privatägd sällskapshund och TS redan vet att den blivit förgiftad så verkar det osannolikt att detaljer i de kostråd den ordinerats skulle omfattas av den lagreglerade tystnadsplikten.

Meningen är att omfattningen ska likna den som gäller för offentliganställda (t.ex. distriktsveterinärer) genom Sekretesslagens s.k. uppdragssekretess och där är tydligt att det man avser skydda är näringsverksamheter som kan kan ta ekonomisk skada av att uppgifter kommer ut.
"I de allra flesta fall bör sekretess därför gälla enbart sådana sjukdomar som mera påtagligt kan ha ekonomiska konsekvenser. Uppgifter som rör sjukvård av t.ex. hundar och katter bör normalt inte omfattas, såvida det inte är fråga om yrkesmässig uppfödning."
Jag vet, men alla ställen jag varit på har beslutat om tystnadsplikt rakt av. Vi får inte prata om våra patienter, på samma sätt som i humanvården.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 014
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka