Följder av att uppfödaren uteslutits ur SKK?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 384
G

Galathea

Om man har en hund från en uppfödare som blir utesluten ur SKK, får man fortsätta tävla den då? Om man enbart har hunden på foder, och uppfödaren utesluts ur SKK vad händer då? Uppfödaren har väl fortfarande sin avelsrätt enligt kontraktet, men får man tävla med hunden ändå eller faller det på att uppfödaren står som ägare (?) och ju blivit utesluten? (Exempelvis utställningar då.)

Om en hund är ute på foder och behöver omplaceras av något skäl... Då ska den väl egentligen tillbaka till uppfödaren. Men om nu uppfödaren blivit utesluten ur SKK av anledningar som gör att hunden inte får ett bra hem om den flyttar tillbaka dit, vad gör man då? Om man "lånar ut" hunden tills den fyller fem, vad kan hända då? Jag vet att enligt SKK så är det enbart att uppfödaren får hundförbud som kan bryta kontraktet, men om man verkligen verkligen inte vill att ens hund skall fara illa bara för att man själv inte kan behålla den, hur gör man då? Man vill ju inte begå kontraktsbrott och pyssla med olagligheter, men man vill ju gärna att hunden ska få ett bra liv.

(Nej, jag har ingen hund på foder och "min" uppfödare är inte utesluten. Det handlar om en helt annan hund och jag är nyfiken på hur det där fungerar. :p)

Sv: Följder av att uppfödaren uteslutits ur SKK?

Om man har en hund från en uppfödare som blir utesluten ur SKK, får man fortsätta tävla den då?

Ja. Uteslutningen rör inte hunden/hundarna, utan uppfödaren som person.

Om man enbart har hunden på foder, och uppfödaren utesluts ur SKK vad händer då? Uppfödaren har väl fortfarande sin avelsrätt enligt kontraktet, men får man tävla med hunden ändå eller faller det på att uppfödaren står som ägare (?) och ju blivit utesluten?

Där faller det på att ägaren är utesluten. Om fodervärden står som ensam ägare finns dock inget hinder.

Om en hund är ute på foder och behöver omplaceras av något skäl... Då ska den väl egentligen tillbaka till uppfödaren. Men om nu uppfödaren blivit utesluten ur SKK av anledningar som gör att hunden inte får ett bra hem om den flyttar tillbaka dit, vad gör man då? Om man "lånar ut" hunden tills den fyller fem, vad kan hända då? Jag vet att enligt SKK så är det enbart att uppfödaren får hundförbud som kan bryta kontraktet, men om man verkligen verkligen inte vill att ens hund skall fara illa bara för att man själv inte kan behålla den, hur gör man då? Man vill ju inte begå kontraktsbrott och pyssla med olagligheter, men man vill ju gärna att hunden ska få ett bra liv.

Det enda man kan göra är att själv behålla hunden tills kontraktet är avslutat, eller köpa loss hunden om ägaren går med på det. Om hunden inte bott hos ägaren och denne är utesluten så att h*n inte längre kan regga valpar finns det ganska säkert ett pris som är tillräckligt lockande för att släppa hunden.

Sv: Följder av att uppfödaren uteslutits ur SKK?

Tack för svar! Då vet jag. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 762
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka