Följa med i språnget?

Sv: Följa med i språnget?

Just nu har jag inte gjort något grundarbete öht taget med henne. Jag har hoppat henne kanske 3-4 gånger några enstaka språng bara för att kolla vad jag köpt mig för något ;) Men jag tror du har rätt, börja med grundarbetet och mycket bomövningar och cavaletti skulle säkert vara super :)

Kan lägga till att hon ofat "snbuular" efter hinderna. Har nog räddat både henne och mig från att gå omkull över att jag legat lite i bakvikt :angel:

Jag ar sakert jatteknapp nu, men en tranare sa till mig att tyglarna absolut inte far glappa over hindret. han sa att man med "folja med hasten" innebar att man helt enkelt har handen pa samma stalle hela tiden och sedan bara lattar pa handen nar hasten hoppar av... han sa ordagrant att hasten inte vill ha en eftergift efter hindret. Jag tycker iaf att din hast var jattesot, alskar unghastar!

Jag ar sakert jatteknapp nu, men en tranare sa till mig att tyglarna absolut inte far glappa over hindret. han sa att man med "folja med hasten" innebar att man helt enkelt har handen pa samma stalle hela tiden och sedan bara lattar pa handen nar hasten hoppar av... han sa ordagrant att hasten inte vill ha en eftergift efter hindret. Jag tycker iaf att din hast var jattesot, alskar unghastar!

De finns ju olika typer av eftergifter! Över en bred oxer så ska hellst tyglarna glappa lite för att hästen ska kunna sträcka ut ordentligt. men givetvis så ska man alltid ha kontakt med hästen mun efter hindret. Om man rider på ett räcke och ska göra en snävare sväng efter åt så kan det vara bra att ha lite kontakt. Men att jag hamnar i bakvikt menar inte jag att jag tar mer i tygeln, utan att jag helt enkelt att min kropp är efter hästen både i språnget och vid landningen.

Hästen är INTE osäker! Hon är bara vinglig... unghäst, fullblod som knappt är hoppad ;)

Men det kommer ta LÅNG tid innan det går att ta mantag på den här hästen före hindret. Det spelar nog ingen roll om du löshoppar henne i 6månader varje vecka! Hon är HET och att släppa henne helt och hållet före ett hinder skulle inte jag vilja göra när jag sitter på iaf :p

När jag tänker efter så tror jag inte det är för att hon vinglar jag inte kan följa med. Har inte haft några problem på ponnyn ja hade och han vinglade ännu mer i början. Men hon skjuter iväg som en kanonkula före hinderna så det är precis som jag inte hinner ställa mig upp, för det går så fort :angel:

Själv har jag gjort tvärtom. Då hoppningen inte varit min gren har jag haft hästar som inte hoppat tidigare och jag fått lära dem. Som blind leder blind.

Det låter som din häst är ganska osäker, det är en sådan skillnad från den ena orutinerade hästen till den andra. Mycket löshoppning kan säkert vara en idé och så mycket annat markarbete, med både bommar och utan, och så hoppning på småhinder i trav, som någon sa. Galopp över bommar osv. Själv har jag en suverän hopptränare som jag känner att jag ofta behöver ha till min hjälp när jag hoppar.

Nu har jag skaffat en äldre, mer hopprutinerad häst, då blir det istället jag som måste lära mig våga lita på hästen och hoppa.

Jag tycker det ser ut som att du är bra på att inte störa hästen genom att befinna dig för mycket framvikt.

Hälsning Maja

*kl*

Jag har en precis likadan! Det är skitsvårt om man inte vet om hästen hoppar en 4m vattengrav eller en 1.60 oxer, eller bara tänker trava över det lilla krysset.

Jag breddar gärna händerna lite innan hindret, känns som att hästen blir mindre vinglig då. Sen lutar jag mej lite framåt och sitter kvar i sadeln. Hellre ett hopp där jag sitter ner än ett där jag ställer mej upp för tidigt och smäller till henne i ryggen.

Hade jag haft nån som kunde fota hade mina foton sett likadana ut som dina hihi.

Jag har tidigare haft äldre läromästare och min andra häst är en riktig klippa som jag lärt mig otroligt mycket på :bow:
Men ska man satsa och inte ha råd att köpa en dyr färdighäst så fick det bli en unghäst, nångång måste man väl lära sig det också ;) Även om jag hade ungponny för flera år sedan så är detta en helt annan sak ;)

Jag har inte tränat för tränare i hoppning ännu, då "bebis" träningarna ligger på torsdagar då jag alltid jobbar kväll! Men det ska bli mer av de nu :) Har en underbar dressyrtränare som både kan hoppning och dressyr, och på fredag ska vi träna dressyr och jag får väl tjata till mig att vi ska hoppa lite också :D

MYCKET markarbete behövs på denna häst, eller hon behöver mycket av allt... men nånstans måste man ju börja! Hoppningen är inte ett prio 1 i nuläget då jag vill ha henne starkare och mer lydig innan vi börjar mer på allvar. Så just nu rider vi mycket i skogen och dressyr och det kommer nog ge bra effekt i slutändan! Jag är hoppinriktad och hästen ska bli en hopphäst, men jag anser att allt annat måste funka också... annars kan man inte rida fort och vinna ;)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 594
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka