Följa med i språnget?

Ämelie

Trådstartare
Låter nästan som jag är nybörjare igen :o , men frågan är:
Hur tränar man att följa med hästen över hinderna?

Jag har tävlat mycket i hoppning och har nu skaffat en unghäst. Hon är helt Grön inom hoppningen. Det blir lite vingligt fram till hinderna, också har jag svårt att känna när hon hoppa av. Ofta blir det lite störe än normalt då hon inte orkar korta sig lite när jag ber om det. Detta i kombination men att hon ät het gör att jag får svårt att hänga med. I Trav har jag inge problem med att följa med. I Galopp är det katastof :crazy:

Ursch, tycker nästan detta är lite pinsamt, men jag slänger ut några bilder på hur det kan se ut. :crazy:

(Jag försöker att inte dra henne i munnen)

här kommer vi i trav in, inga problem att följa med
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Fenan/100_1900.jpg
och så här ser det ut i galopp :crazy:
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Fenan/100_1899.jpg
i galopp, men lite vingligt
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Fenan/100_1902.jpg
Galopp :crazy: :crazy: :crazy:
http://img.photobucket.com/albums/v215/havanna/Fenan/100_1904.jpg

Sv: Följa med i språnget?

Kan lägga till att hon ofat "snbuular" efter hinderna. Har nog räddat både henne och mig från att gå omkull över att jag legat lite i bakvikt :angel:

Ett sätt som jag tycker fungerar bra:
Ta mantag strax bakom öronen och stå rejält framåtlutad mot hindret. Då får man hjälp av hästen. Man tag är alltid bra!

*fundering*

Eftersom jag personligen är ett stort fan av travhoppning till det mesta så undrar jag vad händer med ett lite högre hinder som du rider an mot i trav? Är hon vinglig mot hindret även i trav? Vinglighet är ett tecken på att hästen inte tycker att den hänger med i de flesta fall...

Är du i tre eller tvåpunktsits i anridningen i galopp? Om inte, börja träna på det... Då är du redan halvvägs när hästen hoppar av så att säga...

Vad händer om du använder krysshinder så att hästen får hjälp att hitta mitten på hindret?

Vad händer om du lägger en bom framför hindret (vad det nu är för galopp? 2,5 m? jag och avstånd, brukar personligen chansa och sedan justera...)

Vad händer om du puttar in markbommen, om hon nu hoppar av lite tidigt så gör ju den utdragna markbommen att hon tror att hon behöver hoppa av ännu tidigare.

Skulle inte föreslå mantag på en "vinglig" häst (förutom när den redan har hoppat av), då du absolut inte vill att den ska vingla utanför. Strax bakom öronen är dessutom alldeles för långt fram för så små hinder i mina öron i alla fall... det schasar bara hästen att forcera språnget ytterligare vilket hon inte verkar behöva...

*helt off topic*
Hänger inte din förbygel lite väl mycket? eller är det bara i hoppen? Akta så ni inte fastnar...

Senast ändrad av en moderator:

Ett sätt som jag tycker fungerar bra:
Ta mantag strax bakom öronen och stå rejält framåtlutad mot hindret. Då får man hjälp av hästen. Man tag är alltid bra!

Låter livsfarligt i mina öron, på en ruttinerad häst Ok! Men hästen måste verkligen ramas in och hållas lugn framför hinderna,h on behöver ryttarens stöd fram till hinderna.

Jag känner igen mig. Har också en häst som är ganska orutinerad i hoppning, men som tack och lov har det mesta medfött ändå :bow: :angel: Så för det mesta slipper vi avsprång 2m innan och sådär, men måste ju ändå hålla om hela vägen eftersom att hon är lite orutinerad.
När hon hoppar tänker jag att jag ska ta tag i manen, kommer dock aldrig ihåg att ta tag i manen sen, men min eftergift har blivit bättre iaf, förutom i de sprången hon hoppar av lite knasigt för då är ju inte jag beredd och med mer rutin slipepr vi förhoppningsvis det också :)
Så tänk att du ska ta i manen men gör det inte är mitt tips ;)

hmmm... Har aldrig provat hoppa några högre hinder med henne (Har ingena aning om hur många gånger hon är hoppat i sitt liv men inte är det mer än 10gånger iaf). Men 80 är väl de högst vi hoppat och första gången vi red mot det så var det väldigt vinglig, kom inte ihåg om vi tog det i trav eller galopp. första gången.

Hon kan vingla även om krysshinder, brukar försöka hoppa kryss. Just för att hon ska lära sig att hoppa mot mitten.

Hon har inte riktigt lärt sig det där med bommar ännu, jag har provat men de resulterade i att hon tog ett jätte skutt över bommen och sedan blev det för trångt fram till hindret, så hon rev... Det ska bli mer bomträning för våran del!

Har ingen större betydelse om jag drar in eller ut markbomen. Men hon hoppar av bättre på räcken om den är udragen.

Jag tar mantag, men bara som du säger: Efter hon har hoppat av!

Just ja, det här med vingligt. De beror inte på att hon är osäker tror jag, utan bara oruttinerad och obalanserad. Hon är pigg (läs het) hot hinder och älskar verkligen att hoppa och jag tror det kommer bli bättre. Som sagt hon är hoppad max 10gånger i sitt liv ;)

Men det beror ju på om det är du eller hästen som ska tränas...
Om hästen är så osäker och du inte kan följa den är det ju risk för att den tröttnar och börjar stanna?!
Jag skulle i så fall löshoppa hästen så att den är säkrare först och sedan skulle jag absolut ta mantag om jag inte kunde följa.
Ett annat alternativ är ju att du fångar in hindret ordentligt så behöver du inte bry dig om att hästen vinglar.

Hästen är INTE osäker! Hon är bara vinglig... unghäst, fullblod som knappt är hoppad ;)

Men det kommer ta LÅNG tid innan det går att ta mantag på den här hästen före hindret. Det spelar nog ingen roll om du löshoppar henne i 6månader varje vecka! Hon är HET och att släppa henne helt och hållet före ett hinder skulle inte jag vilja göra när jag sitter på iaf :p

När jag tänker efter så tror jag inte det är för att hon vinglar jag inte kan följa med. Har inte haft några problem på ponnyn ja hade och han vinglade ännu mer i början. Men hon skjuter iväg som en kanonkula före hinderna så det är precis som jag inte hinner ställa mig upp, för det går så fort :angel:

Först o främst ser det ut som du behöver korta lädren ett par hål!
Mantag är alltid bra, rid hästen fram till hindret och ta mantag bara precis innan. Försök att rida an i tvåpunktsits, då blir det också lättare, se till att du själv inte hamnar i bakvikt i anridningen.

;)

Korta läderna, ska göra det ;) Åh, vad jag älskar när folk säger så... annars tycker jag bara man får höra att man ska länga läderna :p

Jag skulle nog prova att hoppa med lite längre tyglar, för att lättare kunna ge eftergift och för att bli mer följsam över hindret.
Annars finns risken att man håller balansen i tyglarna om man tex kommer lite efter i språnget...

Det var en fin häst tycker jag! Lycka till!

Jag hade ( har precis sålt) en ponny som hade jätte bråttom mot hindrerna, men jag fick alltid höra " Sitt ner och vänta på henne" Men jag vet inte hur det är med din häst (unghäst):confused:... Har oxå en ung ponny nu men inte det problemet...

hur är hon att galoppera utan hinder, galopp över bommar?
Börja med att få kontroll där.
Sedan ta galopp mot hinder, vill hon rusa så ta ner hon i trav innan hindret och travhoppa. Få hon att bli uppmärksam på dig och vad du vill. känner du att hon lyssnar när du gör en förhållning i galopp mot hindret så ta hindret i galopp.
När du rider ann mot hindret så luta dig lite fram, låt axlarna vara något framför höfterna, sitt ner i sadlen och rama in hästen. På så vis kan du lättare bibehålla balansen oavsätt när och hur hästen hoppar.
Det är mkt lätt att som ryttare själva tappa sin balans när de blivande hopphästarna ska lära sig hoppa, de vinglar och bytar tempo tills poletten har trillat ner och de vet hur de ska hantera hindret framför dem.

Jag var efter i sprången förut och min tränare sa åt mig att 'vara med med överlivet framåt i rörelsen'... ;)
Inte lämna sadeln med sätet, men luta överlivet mer framåt.

luddigt förklarat kanske..

Backa några steg!

Börja med bomövningar, lägg så småning om till ett litet, litet kryss på slutet av en serie. Använd gärna många bommar, har du en kompis med dig som kan kolla efter det perfekta avståndet för just din häst så är det kanon, annars är det bara att hoppa av och justera tills det blir perfekt. :)

När hon går fint över bommarna, höj krysset på slutet.

Klipper hon det fint ett antal gånger, minska på bomantalet tills du bara har en travbom framför. T r a v b o m.

Sedan när ni galant klarar av att hoppa små kryss i trav så gå över till galopp. Även här kan du använda flera bommar för att få in rätt rytm i henne.

Med rätt teknik så går det snabbt att lära henne hoppa rätt :) Du kommer få mycket gratis sen om du är nogrann med grundarbetet nu. Lycka till!

Ps. på dina bilder ser jag att du är efter i sitsen, vilket du själv vet, men jag tycker ändå du ser följsam ut i händerna, för även om sitsen är efter så drar du henne inte i munnen, det är ett lågt hinder och hon behöver enligt mig inte mer eftergift än vad hon får där...

Sen har du fått en massa kloka råd redan från Tilly, Splittan och Eztivus exempelvis

Det viktiga är ju i slutänden, även om det kanske är en bit dit, att få hästen att vänta på dig... eller hur?

Senast ändrad av en moderator:

Hon är för tillfället svår att reglera i galoppen, hon orkar inte! öka går jätte bra men minska är väldigt svårt! Vi jobbar med det (det är mycket vi jobbar på ;) )
Ska testa ha en liten mer "framåtlutat" sits nästa gång vi hoppar :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 594
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka