fölis stegrar sig och bits

Sv: fölis stegrar sig och bits

Det låter som jag försöker med min fölis, hennes mamma är oxå för snäll, visst hon säger ifrån men är mer -OK kom du så kelar vi lite och låter henne sparka och stegra sig på henne utan att hon säger ifrån.. Det känns som att det är jag som får ta smällarna för att mamma häst är för snäll. Jag måste nog oxå bli mkt hårdare (fast på rätt sätt) än vad jag varit hittills. Och, ja jag kelar mkt med min fölis och hon är väldigt kelsjuk och följer matte på sin sida stängslet, hon tyr sig mkt till människor och har alltid gjort det, men nu har tuffheten tagit överhanden och jag måste få henne att sluta med det.

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Din fölis låter som en karbonkopia av min :smirk:

Min är hopplöst tuff, räds ingenting.... Han skuffar helt enkelt bort mammorna, till o med när de äter sin havre. Har även haft problem med att hålla honom innnaför staketet, han får stötar men sprattlar sig ut ändå GRRR!!! Håller nu på att spika upp ett trästaket med ståltråd innanför. Traktorn biter han på, han mopsar sig kort sagt mot ALLT. Går just nu med en 2.5 årig hingst som han kaxar mot.

Vi borde släppa ihop våra illbattingar, om det inte vore för att min är lite mer utrustad därbak ;) :D Slå aldrig din häst på huvudet (ger huvudskygga hästar), använd ett spö och dräm till på bogen i samma ögonblick som hon gör fel. Så fort hon "backar" så visa din vänliga sida. Klappa, beröm och smek, men på dina villkor. Hon ska inte slänga sig på dig. Stryk med spöt över kroppen så hon lär sig att den är inte farlig, men bits om hon är dum. Detta funkar bra på min kax, men man får påminna honom med jämna mellanrum...

Camilla

Jag har väl tyckt mkt att jag kan inte va sååå elak, men dom tål ju mer än man tror. Vet ju att det går tufft till i hagen många gånger.

Våran är inte heller rädd för spöt eller nåt annat heller för den delen hon är väldigt trygg och van vid det mesta. Hon kan ha grimskaftet hängandes över ryggen, borstar liggandes på rumpan, hösäcken kan du dra över huvet-under magen-mellan frambenen utan att hon reagerar. :love: Hon har alltid varit livlig, men välhanterad, fram tills nu. Det känns tryggt, men som sagt stegringarna och bitandet gör mig galen. :devil:

Ska bli hårdare så får vi se om det blir bättre!! :smirk:

Låter fortfarande exakt som min :smirk:

Du kan nog bli lite hårdare mot henne. Tänk på att hon växer, och det är inte lika roligt att uppfostra en 600 kg häst som vet att man kan bita matte... :crazy:

Hua!, Tänk ett föl efter dom två :eek:

Igår så ignorerade jag fölis i hagen, brydde mig bara om mamma, vet inte om det direkt hade nån effekt, men hon gick efter mig och jag flyttade mig och pratade bara med mamma häst, hon gjorde inga försök till att resa sig mot mig iaf.

I morse i boxen så var hon jätteivrig att komma ut till mamma i hagen (dom står i varsin box) då var hon iaf väldigt bufflig för att komma ut och skulle inte äta upp sitt kraftfoder eller ta på sig grimman, men då var matte rätt hård och bufflade tillbaka så att det gick i den takten jag hade tänkt.. :smirk:

Vi får kämpa på ett par veckor med den "hårdare" taktiken så får vi se om det gör nån nytta i slutänden.....

Så här snygg blir man efter en närkamp med Shiny, fläskläppen har gått tillbaka, men jag var riktigt snygg dag två :crazy:
3df60e66.jpg
[/IMG]

Nu vet jag ju att det inte är nåt direkt tips jag har att komma med men jag har haft en fölis och en unghäst som var i det närmaste folkilsken när hon kom till mig. Unghästen hade inte mycket till övers för människor alls utan hade både stampat ner folk och bitits. Jag lät henne helt enkelt gå på två ben så mycket hon ville och gick i närkamp med henne så hon inte kunde gå ner utan att jag ville det, jag ställde mig helt enkelt under magen på henne när hon gick upp så jag hade hennes framben på ryggen. Efter att hon stått så en kvart så tyckte hon att jag var skitjobbig när hon inte kunde gå ner utan att rasa så hon la helt av med att resa sig, annat än på kommando. Hon testade även att bita mig men det gäller att vara snabb och bita först så det räckte med ett bett i mulen för att det skulle upphöra helt. Jag hade henne som ensamhäst en kort period och hon var med mig nästan överallt, till och med inne i huset.

Fölisen grejade jag jättemycket med och visst fick hon sina ryck men hon ville inte heller dansa på bakbenen när hon inte fick bestämma själv utan det var jag som "förde i dansen." Visst kunde hon få för sig att bitas lite men jag lärde henne att bitas försiktigt så vi kunde gå sida vid sida och hon höll min hand i munnen.

Hennes mamma, som jag för övrigt har kvar brukar flyga på mig varje kväll och sätta tänderna i armen, fast hon är så senil så hon glömmer att bita till,,,,,,,,, :angel: då får hon en morot istället och när hon tuggat i sig den så kommer nästa anfall,,,,,,,,,,, :eek: .
Man kanske inte ska ge dom godsaker i hopp om att dom en gång ska lära sig uppföra sig? :crazy:

Hej fölägare!
Fattade jag rätt om att det var ert första föl? Har du erfarenhet av föl innan?

Vill bara säga att min erfarenhet av föl är att de alla är sådana men att de växer ifrån det.Strunta bara i henna,bli inte sur,hon förstår inte det nu iaf.Om hon stegrar när du går med henne,gå bara vidare.
Föl leker på detta sätt och det är det hon vet om,hur man leker.

Tro på detta om du vill men det är vad jag har erfarenhet av,har jobbat mycket på stuteri.
Lycka till med fölet och svara gärna.
Mvh Rebecka

AHHHH!!! :eek:
Din taktik är nog inget för mig, räcker gott med den blåtira jag redan fått..
Blev nästan lite rädd bara av att läsa :(

NovaAngel: Din beskrivning är ju absolut målet och är mer såsom jag har varit, kanske har varit lite för mkt kel och lite mer ge mig in i gruffet, men hon reser sig upp hela tiden numer, vi har 5 m från hagen till stallet och på den korta biten hinner hon bråka en hel del. Hon har som jag nämnt tidigare alltid varit pigg och busig, men nu är hon gräsligt jobbig.. Hoppas och längtar tills den här trots/tillväxtperioden är förbi!! :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

NovaAngel skrev:
Hej fölägare!
Fattade jag rätt om att det var ert första föl? Har du erfarenhet av föl innan?

Vill bara säga att min erfarenhet av föl är att de alla är sådana men att de växer ifrån det.Strunta bara i henna,bli inte sur,hon förstår inte det nu iaf.Om hon stegrar när du går med henne,gå bara vidare.
Föl leker på detta sätt och det är det hon vet om,hur man leker.

Tro på detta om du vill men det är vad jag har erfarenhet av,har jobbat mycket på stuteri.
Lycka till med fölet och svara gärna.
Mvh Rebecka

Håller helt med dig. Så fort man börjar vinka, hytta och kanske skrika så är man ju med på leken.

Ideaal skrev:
Håller helt med dig. Så fort man börjar vinka, hytta och kanske skrika så är man ju med på leken.
Ja, och det gäller inte bara föl, min busmadam som är 20 år är likadan, hötter jag åt henne och vevar med armarna så går hon till väders, för att sen gå till anfall med strukna öron,,,,,,,,,,,,,,, och pussas. :love: Även gamla hästar går att leka med.

:bow: :bow: :bow: Det låter uppmuntrande!! Om det nu växer bort på henne :confused: Men det får väl tiden utvisa, fast jag kommer definitivt fortfarande säga ifrån åt henne, när hon gör det mot mig... Man måste ju trots allt ha en viss närkontakt dagligen, visitering, in-ut från hagen osv.. :smirk:

jezzie- skrev:
MadeleineNilsson: Du skrev ett bra inlägg, och jag vet att de gör så med många islänningar. Men det är med de det, och på andra hästar ä de inge bra.(det är bara min åsikt) De blir reserverade och kan bli jobbiga att hantera pga bristen av kontakt med människan tidigt i livet.

Min erfarenhet är endast som åskådare till flera som föder upp hästar, och de som får fram de mest harmoniska, lugna, väluppfostrade halvbloden, är de som går i stor flock i lösdrift och gör inget i princip förrän det är dags att förbereda sig på 3-års test! Väldigt lite kontakt med människan! De blir fostrade i flocken och vad jag vet har de inga speciella olater. Problemet när vi människor ska umgås med hästar är att vi gärna gör dem till hundar. Vi pratar inte med dem på hästspråk, vi är inte den självklara ledaren och är ofta otydliga i vår kommunikation. Nu pratar jag inte om NH, a´la lägga ned hästen på backen och stå på den, utan helt basic, (=vara hästens ledare)

Till trådskaparen:
"Strunta" i fölet! Gör saker med den när du måste träna, typ lyfta hovar, borsta osv.. men gör sedan inget mer... Ju mer du umgås på fel sätt, desto jobbigare kommer den att bli. Var tydlig vad du vill och säg ifrån ordentligt när den gör fel, och beröm när den gör rätt. Ett tips, kolla hur övriga hästarna fostrar fölet, så kanske du får tips om hur du kan göra! ;)

OBS! Mina erfarenheter, vet icke om det är det bästa!

Senast ändrad:

Ledar du fölet för sig och stoet för sig?
Om du leder bägge två samtidigt,låter fölet gå bakom mamma och har en med dig som puttar på om hon skulle vilja stanna.
Då har hon bara i tanken att följa efter och pysslar inte med en massa bus....hoppas jag:)

sådant här är svårt,alla tycker ju olika,det märks.
Men säger du till henne så får hon uppmärksamhet och tycker nog antagligen också att det är roligt...har ju inte haft egen fölis utan bara jobbat med dem,då blir dom ju inte så personliga men dom lär sig att det bara är att gå när man ska gå osv. för ingen har tid med bråk....'
MVH

Just nu när vi nyss delat på dom på natten så är vi två som leder, en häst var, in i olika boxar. Innan gick fölis lös efter mamma om hon inte hade lust att stanna utanför och kolla läget, vilket hon oftast gjorde.

Hon har inte varit mkt för att följa mamma någonsinn, vare sig lös ute på promis el i hagen, har alltid valt att gå sin egen väg, mamma häst har oftast fått gå tillbaka och hämta henne, det räcker inte med en gnägning där inte ;)

Skaffa en lekkamrat till fölis! Låna en shettis runt ett år eller liknande ´som h*n kan busa med, då blir de lugnare mot människan för de får sitt busbehov stillat

Vi ska hämta hem vårat shettis föl som är 1 månad yngre om 3 veckor :) dom ska gå ihop med våran ponny sen

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 473
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 052
Senast: Vita_N_6520
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 591
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar