fölis stegrar sig och bits

Sv: fölis stegrar sig och bits

då kommer det att förändras, det lovar jag det är absolut det bästa ni kan göra, låta dem leka med andra :D

Balderum skrev:
Madeleine har helt rätt. Det som vi gör med islandshästar fungerar lika väl med andra hästar. I länet finns en man som fött upp (vanliga ;) ) hästar i många år, han är känd och han säger att fölen skall gå i flock. Där får de uppfostran och respekt och blir lätthanterliga. De går i lösdrift. Det enda man gör är att se över hästarna-vaccinera, verka, avmaska! Inte blir de skygga eller ohanterliga, helt tvärsom!!

Jag har sett många livsfarliga halvblod osv som kör över människan pga den pjåskas om sedan födelsen. Den ser ingen skilland på människa o häst utan behandlar männsikan som en likvärdig hästpartner.

Jag förstår helt o hållet vad du menar. Tror kanske att jag formulerade mig lite dumt. Det bästa är att ha fölisen/ungisen i en flock, där den får rätt uppfostran. Vi människor kan inte uppfostra som andra hästar kan! Mina föl/ungisar har gått i stor flock, o det de har lärt sig där, med kroppsspråk, respekt o uppfostran är något som ingen människa någonsin kan åstakomma. Du skrev ngt om lösdrift, o att de vaccinerades, avmaskades osv. Då är de ju vana vid människor. De är vana med verkning o andra "vardagliga" saker. Det är ju så som det ska vara. Jag missförstod antagligen madeleines inlägg en aning.....fattade det som att de typ inte hade direkt kontakt med människor den första tiden överhuvudtaget....., att de gick där på betet i sin flock, o kanske såg en människa vid typ vattenpåfyllning lr liknande. Men nu har jag fattat att fallet inte var så, o jag erkänner att jag missförstått en aning.
Det sista du skrev i ditt inlägg, om att hästen tror att vi är en hästkompis som de kan behandla likvärdigt, var just det jag menade att de absolut inte ska göra. Och det gör de inte heller om de först får en bra "grunduppfostran" av modern o flocken, o sen blir hanterade genom verkning, avmaskining, vaccinering så som du skrev att de blev. Och det är så som jag har gjort med mina.
Jag skrev även i mitt inlägg att jag tycker inte att man ska hålla på med ett föl jämt o ständigt. Det ska helt enkelt bara inte vara så. Blir helt enkelt inte bra då, tycker jag.

Att jag skrev som jag gjorde i mitt första inlägg var därför att trådskaparen har börjat hantera fölisen (nu vet jag inte hur mycket, o tidigt hon börjat) och verkar ha problem, så jag ville komma med lite råd. Sen får man ju välja de råd man själv tycker är passande för den situationen man befinner sig i med sin häst.
Att jag skrev som jag gjorde i mitt andra inlägg (till madeleine) var därför att jag först och främst missförstod en aning, som sagt. Och sen att man måste ju vänja dom vid verkning osv, vilket jag inte var riktigt hundra på hur det gick till, med islänningarna. Självklart så ska ju alla verkas,vac mm, men det var lite luddigt skrivet, samtidigt som jag missförstod.

Som sagt så förstår jag dig, o vad du menar. Det är så jag skött mina fölisar, o idag är min ett och ett halvt åring mycket trivsam, lydig och snäll. Gör han fel så tar han en "lugn" men bestämt tillsägning. Och i mycket av det jag gör, så använder jag kroppsspråket, lite som andra hästar gör.

Tack för ett intressant inlägg, och en mycket bra diskussion. :)

malinsky skrev:
Min erfarenhet är endast som åskådare till flera som föder upp hästar, och de som får fram de mest harmoniska, lugna, väluppfostrade halvbloden, är de som går i stor flock i lösdrift och gör inget i princip förrän det är dags att förbereda sig på 3-års test! Väldigt lite kontakt med människan! De blir fostrade i flocken och vad jag vet har de inga speciella olater. Problemet när vi människor ska umgås med hästar är att vi gärna gör dem till hundar. Vi pratar inte med dem på hästspråk, vi är inte den självklara ledaren och är ofta otydliga i vår kommunikation. Nu pratar jag inte om NH, a´la lägga ned hästen på backen och stå på den, utan helt basic, (=vara hästens ledare)

Till trådskaparen:
"Strunta" i fölet! Gör saker med den när du måste träna, typ lyfta hovar, borsta osv.. men gör sedan inget mer... Ju mer du umgås på fel sätt, desto jobbigare kommer den att bli. Var tydlig vad du vill och säg ifrån ordentligt när den gör fel, och beröm när den gör rätt. Ett tips, kolla hur övriga hästarna fostrar fölet, så kanske du får tips om hur du kan göra! ;)

OBS! Mina erfarenheter, vet icke om det är det bästa!

Läs mitt svar till Balderum Formulerade ig luddigt i mitt inlägg, o missförstod madeleine.

Jag tror att jag får återkomma i tråden längre fram och tala om hur det gått efter alla olika men goda råd jag fått.. Nu är det bestämt att lek kamraten kommer den 27 oktober, inte så lång tid kvar!! :)

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 473
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 052
Senast: Vita_N_6520
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 591
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar