Folinsyra och B-vitamin

O

Opi

Har räknat egen foderstat. Men jag får för lite folinsyra. Har fått fram någon siffra på att behovet är 9. Vet att det är folincyra i havre,korn,vetekli, lusernhack. Men enligt de riktvärden jag fått på hö och hösilage finns ingen folinsyra i dessa. Jag kan inte ge mer kraft än jag ger och får ändå bara ihop 0,57 dvs fattas >93%.
Vad har jag gjort för fel. Jag måste väl har missat någonstans...

Sedan undrar jag om någon vet mängden Biotin,B1,B2,B6,B12 i foderjäst per kg foder.
När behövs B12?
Sedan ligger jag lågt på D-vitamin, skall jag åtgärda det. D-vitamin tillverkar väl hästen själv?
 
Det jag vet om folinsyra är att dagsbehovet inte är känt, att det finns i jäst och gröna växter samt att zink hjälper till vid upptaget.

Ang. D-vitamin så är det väl bara att låta hästen vara utan täcken soliga dagar...
 
Folsyra är ett b-vitamin o tillverkas av hästen själv. D vitamin tillverkas inte direkt av hästen men en häst som är ute i solljus kan omvandla b-vitaminprocursorer (förstadier) till b-vitamin.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 947
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 175
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 345
Senast: dramatik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp