Fölhantering

N

nixon

Har stött på ett litet problem med mitt hingstföl. Kan hända är det övergående men alltid trevligt höra andras åsikter och få fler/nya idéer.:idea:
När jag ledtränar honom, vilket vanligtvis går bra, får han ibland ryck och ska springa hem eller bort. Även om vi bara i princip lämnat hagen. Ardennerfölet är urstarkt, och hålla i med råstyrka tycker jag är felmetod. Volta har jag provat men det är inte alltid det fungerar då allt händer så explosionsartat. Samtidigt vore det förödande om han lärde sig sin styrka om jag skulle släppa, så det gör jag inte.
I hagen går det bra att leda honom, även om vi är långt från mamman. Ta ur han ur hagen och gå runt knuten utan stoet och borsta mm går bra men sen...
Handlar det bara om mognad? Hur lång tid har det tagit för er andra fölägare? Har jag bara för lite tålamod?
Min lilla prins är 4 månader.
Tips?

Sv: Fölhantering

Du kanske inte behöver släpa med den ensam på promenader riktigt ännu. Ledträna räcker faktiskt med att man gör det i sällskap när de är såpass små. Eller den korta bit som fungerade.

Sedan när den blir lite större får man använda sig av repgrimma, hingstkedja, kapson eller dylikt så man blir lite starkare vid själva 'fajten'.

Jag tycker också du kan nöja dig med de korta sträckor som fungerar.

börja träna ert samarbete inomhus nu till vintrn, bind upp honom i gången och lär honom där klart o tydligt att det är du som faktiskt betämmer.

Sedan följer du Mitrolles råd angående olika hjälpmedel för att bli starkare.

jag to första fajten med mitt hingstföl när han var 4 månader - som din. När vi skulle lasta, han gick alltid på tidigare men nu ville han bara inte. Han slängde sig och backade och gjorde i princip allt men jag höll emot och såg glad ut :D Sedan dess har det aldrig varit något problem på det sättet, han försöker aldrig slita sig ifrån varken den som leder honom eller när han står uppbunden.

Jag höll bara ett stadigt grepp och var följsam, han fick gärna röra sig men han fick absolut inte vända huvudet ifrån mig. Så länge jag höll kvar men ändå var följsam så kunde han ju inte sticka. Nu påstår jag absolut inte att du ska göra något liknande men så gjorde vi och det har aldrig varit något problem sedan dess.

det är alltid olika - såklart. Ut och gå med honom har jag inte börjat med förns nu (alltså utan mamma) och nu är han ju 1,5 år gammal. Det går finemang*

Det där får man nästan känna av lite själv, när man tror hästen är redo för nästa steg osv. Jag tog ju diskussionen med honom för jag hade en känsla av att han gjorde det bara för "att". Han ville bestämma helt enkelt. Konstigt nog har han aldrig gjort om det - aldrig att han ens skulle försöka. Han är min gentleman :love:

Tackar för kloka ord. Jo, misstänkte att jag kanske krävde lite för mycket. Blev väl för ivrig när han var så lugn och lättlärd. Ska hålla mig nära mamman så länge.:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar