Fölhantering?

Sv: Fölhantering?

när min lille hingsunge sparkade mig för första gången sparkade jag tillbaka(han var bara en dag gammal) sen har han ALDRIG sparket mig igen. sen när han började nafsa och bita bet jag bara tillbaka och nu har han slutat med det också!

Jag har en massa problem med att få på grimman på min lilla hingstunge! I morse försökte jag 45 minuter inne i boxen men fick tillslut ge upp... :mad: . I början kunde vi hålla fast honom och ta på den men nu var jag ensam och får inte tag på honom. När han väl har den på sig så är det inga problem, då kan man rycka och skramla hur mycket som helst med den men det är just påsättningen som trilskas.

Jag leder honom i grimskaft och det går rätt så bra, han vill gärna stanna och stå still ett tag då och då...

Han har sparkat mot oss och är rätt så nafsig och bits. Jag accepterar inte det och hotar/ puttar undan / dänger till eller slår tillbaka. Men ändå fortsätter han... :confused: Han har förtroende för mej men det känns som om jag tappar det varje gång jag måste säga till honom?

Han är en månad.

Mitt problem är att jag oftast är ensam med dem.

diamonia skrev:
Jag har en massa problem med att få på grimman på min lilla hingstunge! I morse försökte jag 45 minuter inne i boxen men fick tillslut ge upp... :mad: . I början kunde vi hålla fast honom och ta på den men nu var jag ensam och får inte tag på honom. När han väl har den på sig så är det inga problem, då kan man rycka och skramla hur mycket som helst med den men det är just påsättningen som trilskas.

Jag leder honom i grimskaft och det går rätt så bra, han vill gärna stanna och stå still ett tag då och då...

Han har sparkat mot oss och är rätt så nafsig och bits. Jag accepterar inte det och hotar/ puttar undan / dänger till eller slår tillbaka. Men ändå fortsätter han... :confused: Han har förtroende för mej men det känns som om jag tappar det varje gång jag måste säga till honom?

Han är en månad.

Först och främst, grimpåsättning måste ske lugnt och metodiskt. Luska ut VAD det är som stör honom med just påsättandet och bearbeta det. Kanske är det något du gör tokigt?
Sedan får du aldrig aldrig ge upp. Ta god tid på dig varje gång och låt det ta den tid det tar.

Vad vill du helst ha när din lilla fölunge väger 600kg och är 170cm hög, förtroende eller respekt?
Du får aldrig tveka att sätta honom på plats om han inte respekterar dig och ditt utrymme eftersom det är rent livsfarligt att hantera en häst som inte respekterar dig. Förtroendet får du om du är en rättvis och konsekvent ledare.
Däremot måste du tänka på timing och annat, en tillsägelse måste komma direkt annars är ögonblicket förbi och du riskerar grava missförstånd och/eller en förvirrad häst.

Om det är så illa som det låter på ditt inlägg skulle jag nog faktiskt inte tveka att be om hjälp av någon kunnig för det är viktigt att man får såna här saker ur världen innan hästen blir större (en hästspark kan ju faktiskt döda en människa om den tar på rätt ställe).

Hingstfölet är väldigt socialt men samtidigt lite feg, han gillar själv att ta första steget till kontakt, sen går det bra o bli kliad överallt.
Efter längre stunder blir han dock lite övermodig och går på lite för tufft. Innan har det räckt med ett enkelt "Nej" med lite sur röst och blick. Häromdagen testade han dock med o vifta med frambenen mot/på mig, o då¨vände jag mig helt sonika om o lyfte ena benet hotande. Då sprang han illa kvickt iväg, och sen dess har han inte haft ngt problem med o respektera människans utrymme.

emindy skrev:
Först och främst, grimpåsättning måste ske lugnt och metodiskt. Luska ut VAD det är som stör honom med just påsättandet och bearbeta det. Kanske är det något du gör tokigt?
Sedan får du aldrig aldrig ge upp. Ta god tid på dig varje gång och låt det ta den tid det tar.)

Jag vet mkt väl vad som stör honom och jag bearbetar det hela tiden! Att avsluta "övningen" -ge upp, är ibland bättre än att förstora problemet ytterligare. Och tro mej, jag är inte den som ger mej.

emindy skrev:
Vad vill du helst ha när din lilla fölunge väger 600kg och är 170cm hög, förtroende eller respekt?
Du får aldrig tveka att sätta honom på plats om han inte respekterar dig och ditt utrymme eftersom det är rent livsfarligt att hantera en häst som inte respekterar dig. Förtroendet får du om du är en rättvis och konsekvent ledare.
Däremot måste du tänka på timing och annat, en tillsägelse måste komma direkt annars är ögonblicket förbi och du riskerar grava missförstånd och/eller en förvirrad häst.

Har jag skrivit att jag tvekar att sätta honom på plats? Problemet var att när jag sätter honom på plats kommer han inte direkt fram och sticker i huvudet i grimman :smirk: ...

emindy skrev:
Om det är så illa som det låter på ditt inlägg skulle jag nog faktiskt inte tveka att be om hjälp av någon kunnig för det är viktigt att man får såna här saker ur världen innan hästen blir större (en hästspark kan ju faktiskt döda en människa om den tar på rätt ställe).

Någon kunnig? Vad är kunnig? Vad säger dej att jag inte är "kunnig"? Jag accepterar inte på något sätt att han nafsar, biter, sparkar, reser sig osv. Dra inga förhastade slutsatser av ett litet inlägg!

Tiagirl skrev:
Men vad börjar ni göra med era föl från dom föds?
Så litet som möjligt.
Jag gör precis bara det som måste göras.
Och det gör jag fort, effektivt och bestämt.
Jag vill helst ha dem en aning litet skygga, så att de inte börjar med att klättra på mig eller gå över mig.
De blir känsligare och lättare att kommunicera med då när de blir litet äldre.
De följer snällt sina mammor vid flytt och intag ända fram till avvänjningen.
Om man flyttar hela flocken, så följer de ju med.
Det sitter i deras instinkter att göra så.

Inte_Ung skrev:
Så litet som möjligt.
Jag gör precis bara det som måste göras.
Och det gör jag fort, effektivt och bestämt.
Jag vill helst ha dem en aning litet skygga, så att de inte börjar med att klättra på mig eller gå över mig.
De blir känsligare och lättare att kommunicera med då när de blir litet äldre.
De följer snällt sina mammor vid flytt och intag ända fram till avvänjningen.
Om man flyttar hela flocken, så följer de ju med.
Det sitter i deras instinkter att göra så.

Vi gör precis likadant som ni.
Maskar/verkar och det allra nödvändigaste.

Finns inget värre än när det kommer en sån där gullad unge som bara ska springa över människor och har noll respekt..
Fölungar som det grejas med för mycket kan bli hur odrägliga som helst. Speciellt om dom inte har jämnåriga att busa med.

AM

Inte_Ung skrev:
Där ser man.
Jag som trodde att du var ute efter "så naturligt som möjligt".
Jag har inget emot att man umgås med sin flock, bara man kräver respekt av alla individer.
"Gullade" föl klarar jag mig alldeles utmärkt utan

diamonia skrev:
Jag vet mkt väl vad som stör honom och jag bearbetar det hela tiden! Att avsluta "övningen" -ge upp, är ibland bättre än att förstora problemet ytterligare. Och tro mej, jag är inte den som ger mej.
Det är sant att man måste sluta i tid, dvs när det går bra. Men du skrev ordagrant att du fick lov att ge upp.
Om det verkar som om du förstorar problemet med dina försök att bearbeta det gör du något fel.

diamonia skrev:
Har jag skrivit att jag tvekar att sätta honom på plats? Problemet var att när jag sätter honom på plats kommer han inte direkt fram och sticker i huvudet i grimman :smirk: ...
Du skrev att han fortsätter testa även efter att du säger till honom. Det tolkar jag som att han inte har tillräcklig respekt för dig.

diamonia skrev:
Någon kunnig? Vad är kunnig? Vad säger dej att jag inte är "kunnig"? Jag accepterar inte på något sätt att han nafsar, biter, sparkar, reser sig osv. Dra inga förhastade slutsatser av ett litet inlägg!
Någon som kan mer och är säkrare än dig vore lämpligt att be om hjälp av. Inte för att det nödvändigtvis är något fel på dig utan för att det verkar som att ni åtminstone behöver en ny infallsvinkel.

diamonia skrev:

Han är en månad.

KAn tala om att trots att vi är erfarna med avel som yrke så kan man ibland få problem.

Ett fall, liknande ditt hade vi för tre år sedan.
Ungen sparkade så fort man öppnade boxdörren.
Enda sättet att ta sig in var att vänta på att han tappat koncentrationen.
Då kastade man sig in och trängde upp ungen i ett hörn och drog på grimman.

Han var en riktig jävel rätt ut sagt.
Efter 14 dagar och massor med blåmärken så sa jag till min gubbe att "nu ger jag fullständig f-n i den lille jäveln"

Struntade totalt i honom och han i mig.
JAg höll mig ur vägen helt och hållet.

På hösten var han snäll igen.

Men vi har fördelen att ha flera föl så att dom kan rasa med varann.
Denna lilla hingst fick ganska mycket stryk av dom andra..

Så jag behövde inte göra så mycket mer. Bara titta på.

Mitt råd till dig är, att om du kan, släppa ihop honom och mamman givet vis, med andra fölston och föl på bete.
Helst ska det finnas minst ett par hingstföl till i flocken.

Du kommer garanterat att få en trevligare unge till hösten.

Vill också tillägga att du inte bör ta åt dig av kritik från vissa här på denna tråd..
Finns alltid dom som gärna påpekar vad dom är duktiga och att enbart deras sätt är rätt.:mad:
Det finns ytterst få, som kan erkänna att man kan ha problem, trots att man HAR erfarenhet.

AM

Jag tycker att man ska hantera fölet redan första dagen... som att sätta på grimman (behöver ju inte gå med den på sig, det räcker ju att man tar på den och sedan tar av den igen!), klia den över hela kroppen och lyfta hovar.
Men man ska ju inte "tränga sig på" heller, helst ska fölet själv söka kontakt.

Och så tror jag att det är jättebra att sköta och pyssla mkt med stoet, för då ser ju fölet det och ja... förstår att det är så det ska gå till! Typ,,, men inte är jag nån expert inte... bara mina åsikter!

Min lilla? tjej är nu ett år, grimman trasslade jag på när hon låg och vilade, och sen när dom fick åka på "stor" bete så fick den sitta på, spännde ut och in den, pillad mkt med grimman, sen har det inte vart några problem.
Lyfte fötterna, borstade lite, klappade och kliade överallt, övade lastning när hon var en vecka, hon var nyfiken gick på och sen av igen, nu får man passa henne, är luckan nere på tranporten så rusar hon in :love:
Övade uppbindning när hon var runt en månad, hon klarar å stå uppbunden överallt idag :d La på henne tömkörningsgjorden på lek när hon var 3 månader, i dagsläget tömkörs hon 1-2 ggr/v...10-15 min åt gången... är kanonduktig, jättetrygg i sig själv, skilde av henne från mamman när hon var ca 10 månader, fick en jämnårig kompis å busa med:banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 680
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 676
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar