Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
diamonia skrev:Jag har en massa problem med att få på grimman på min lilla hingstunge! I morse försökte jag 45 minuter inne i boxen men fick tillslut ge upp... . I början kunde vi hålla fast honom och ta på den men nu var jag ensam och får inte tag på honom. När han väl har den på sig så är det inga problem, då kan man rycka och skramla hur mycket som helst med den men det är just påsättningen som trilskas.
Jag leder honom i grimskaft och det går rätt så bra, han vill gärna stanna och stå still ett tag då och då...
Han har sparkat mot oss och är rätt så nafsig och bits. Jag accepterar inte det och hotar/ puttar undan / dänger till eller slår tillbaka. Men ändå fortsätter han... Han har förtroende för mej men det känns som om jag tappar det varje gång jag måste säga till honom?
Han är en månad.
Mitt problem är att jag oftast är ensam med dem.
emindy skrev:Först och främst, grimpåsättning måste ske lugnt och metodiskt. Luska ut VAD det är som stör honom med just påsättandet och bearbeta det. Kanske är det något du gör tokigt?
Sedan får du aldrig aldrig ge upp. Ta god tid på dig varje gång och låt det ta den tid det tar.)
emindy skrev:Vad vill du helst ha när din lilla fölunge väger 600kg och är 170cm hög, förtroende eller respekt?
Du får aldrig tveka att sätta honom på plats om han inte respekterar dig och ditt utrymme eftersom det är rent livsfarligt att hantera en häst som inte respekterar dig. Förtroendet får du om du är en rättvis och konsekvent ledare.
Däremot måste du tänka på timing och annat, en tillsägelse måste komma direkt annars är ögonblicket förbi och du riskerar grava missförstånd och/eller en förvirrad häst.
emindy skrev:Om det är så illa som det låter på ditt inlägg skulle jag nog faktiskt inte tveka att be om hjälp av någon kunnig för det är viktigt att man får såna här saker ur världen innan hästen blir större (en hästspark kan ju faktiskt döda en människa om den tar på rätt ställe).
Så litet som möjligt.Tiagirl skrev:Men vad börjar ni göra med era föl från dom föds?
Inte_Ung skrev:Så litet som möjligt.
Jag gör precis bara det som måste göras.
Och det gör jag fort, effektivt och bestämt.
Jag vill helst ha dem en aning litet skygga, så att de inte börjar med att klättra på mig eller gå över mig.
De blir känsligare och lättare att kommunicera med då när de blir litet äldre.
De följer snällt sina mammor vid flytt och intag ända fram till avvänjningen.
Om man flyttar hela flocken, så följer de ju med.
Det sitter i deras instinkter att göra så.
Jag har inget emot att man umgås med sin flock, bara man kräver respekt av alla individer.Inte_Ung skrev:Där ser man.
Jag som trodde att du var ute efter "så naturligt som möjligt".
Det är sant att man måste sluta i tid, dvs när det går bra. Men du skrev ordagrant att du fick lov att ge upp.diamonia skrev:Jag vet mkt väl vad som stör honom och jag bearbetar det hela tiden! Att avsluta "övningen" -ge upp, är ibland bättre än att förstora problemet ytterligare. Och tro mej, jag är inte den som ger mej.
Du skrev att han fortsätter testa även efter att du säger till honom. Det tolkar jag som att han inte har tillräcklig respekt för dig.diamonia skrev:Har jag skrivit att jag tvekar att sätta honom på plats? Problemet var att när jag sätter honom på plats kommer han inte direkt fram och sticker i huvudet i grimman :smirk: ...
Någon som kan mer och är säkrare än dig vore lämpligt att be om hjälp av. Inte för att det nödvändigtvis är något fel på dig utan för att det verkar som att ni åtminstone behöver en ny infallsvinkel.diamonia skrev:Någon kunnig? Vad är kunnig? Vad säger dej att jag inte är "kunnig"? Jag accepterar inte på något sätt att han nafsar, biter, sparkar, reser sig osv. Dra inga förhastade slutsatser av ett litet inlägg!
diamonia skrev:Jag har en massa problem med att få på grimman på min lilla hingstunge! I morse försökte jag 45 minuter inne i boxen men fick tillslut ge upp... . I början kunde vi hålla fast honom och ta på den men nu var jag ensam och får inte tag på honom. När han väl har den på sig så är det inga problem, då kan man rycka och skramla hur mycket som helst med den men det är just påsättningen som trilskas.
Jag leder honom i grimskaft och det går rätt så bra, han vill gärna stanna och stå still ett tag då och då...
Han har sparkat mot oss och är rätt så nafsig och bits. Jag accepterar inte det och hotar/ puttar undan / dänger till eller slår tillbaka. Men ändå fortsätter han... Han har förtroende för mej men det känns som om jag tappar det varje gång jag måste säga till honom?
Han är en månad.
Mitt problem är att jag oftast är ensam med dem.