Fölhantering?

T

Tiagirl

Hittar ingen tråd eller så letar jag på fel ställe eller söker fel...

Men vad börjar ni göra med era föl från dom föds?
Endel har jag sett har grimmor på sig från första veckan. Nu går ju mitt föl ute dygnet runt så det kanske inte är så lämpligt?

Vill gärna ha några korta rader på vad ni gör med fölet som sagt första månaderna!!!

4dagaramber.jpg

Så söööt! :)

Och mamman som tre dagar gammal!! Inte mkt likt inte!! Hon är inte ens lik sig själv som ni ser på benen som skymtar fram bakom Amber!!!
thif3dagar-2.jpg

Sv: Fölhantering?

Jag tog på min lille skrutt grimman efter några dagar (det var ju inte populärt i början!) Sedan använde jag den på till och från hagen. Till en början fick man ju gå och styra honom med en hand på rumpan och en på bogen, men efter någon vecka eller två ledde jag både honom och mamman i grimskaft.

När han var ca två månader provade jag att ställa upp honom i gången fastsatt i ett långt grimskaft och det var inga som helst problem!

Eftersom han är född på sommaren började vi träna honom inför fölpremieringen. Jag är glad att jag tog den dusten med honom då när han var liten och späd! Hade nog varit ett helvete att börja försöka leda honom nu när han är 1 år!

dsc00720.jpg

Malin

Senast ändrad:

Sätter på grimman efter några dagar och lär dem att lyfta benen när de är stadiga som förberedelse för hovis.
Börjar leda dem när de inte längre följer mamma till och från hagen på ett vettigt sätt vilket brukar ske efter ett par veckor ungefär.

I övrigt låter vi dem vara tills det är dags att träna lite för fölmönsting på sensommaren. Ja förutom verkning/avmaskning då samt skötsel av ev. diareé o dyl, samt att vi kan ta några borsttag på dem om de är nyfikna när mamman borstas osv.

Vi har alldelens just fått en liten plutt, och vi väntade inte länge alls. Redan kvällen efter fölning togs han och mammsi ut för att se en liiiiten liitten del av världen, och GUD så roligt fölis hade. Man kan nästan se det lite naturligt, fölen utvecklas ju väldigt snabbt, och kan ju springa redan första dagen. (Tänk om de hade varit vilda, så många rovdjur dom hade varit tvugna att springa ifrån) Så varför skulle dom inte klara av att gå till ridbanan och kolla läget lite? Och nu efter en vecka har vi börjat pyssla lite med han, småborstat på han lite och lyft hans ben lite grann. Men man kanske ska tillägga att det är ju ingen hårdträning, utan bara för att han ska få känna på lite grann.. men han är då så duktig att det är inga problem. Tänkte också säga att vi har dom ute från tidig morgon, till sen kväll.. Dock inte på natten, har varit lite för kallt här uppe, + att hans mamma är lite överbeskyddande ännu så det kan lika gärna bli krig i hagen under natten.. hehe;)

Kom på en till grej också. Enligt min åsikt iaf, om man ska leda dom, så är det en smart sak att ta fölet i grimman, istället för stoet. Mycket lättare att hålla ett föl, och dessutom sticker inte stoet från fölet. Att hålla kvar stoet om fölet skulle gå liiiiite för långt, kan bli ett stort problem. Och då menar jag det bokstavligen ;)

Vilken jättefin bild på sto och föl..blir fölsugen:love:

Mina föl har jag satt på grimma redan första dagen,på och av ,aldrig fölgrimma på i hagen ,ifall de fastnar med den .
De behöver ju tränas i att sätta på grimman och ta av den utan protester.
Efter några dar övar jag i boxen med att leda fölungen så den lär sig gå fram för tryck i nacken,stå snett framför ,dra lite försiktigt i grimskaftet så fölungen kommer lite ur balans och tar ett steg framåt,ge snabbt eftergift.
Ta sen ett kliv åt andra hållet så du står snett framför igen fast på fölets andra sida,och upprepa,ta lite i grimskaftet,när fölungen tar ett steg fram ge snabbt eftergift igen..de lär sig fort.
Inget slit och dra i små fölnackar ,de är jättekänsliga,utan bara få fölungen lite ur balans så den måste ta ett kliv framåt.
De fattar snart vad man menar och snart kan man leda fölungen utan problem på ett säkert sätt.
När fölungen är riktigt ledvan och säker brukar jag gå över till att lära fölungen stå uppbunden,binder först upp stoet i boxen ,och sen ställer jag fölungen bredvid,drar grimskaftet genom uppbindningsringen och håller fölungen först innan jag binder upp,har fölungen blivit ledvan så brukar de snabbt fatta att de skall gå fram när grimskaftet sträcks.
Är man i boxen som är full med halm kan inte fölungen heller halka,stoet som står bredvid kan lugna fölungen om den blir orolig,själv kan man stötta fölungen vid behov.
Allt eftersom kan man öka stunderna fölungen står uppbunden,när den blir väl glupsk på stoets krafftfoder så kan man låta fölungen stå uppbunden tills stoet ätit upp sitt foder,lagom träningstid sen när fölungen är lite äldre.

Först när fölungen är avv brukar jag träna den att stå uppbunden i gången på två linor,jag håller i ett grimskaft och det andra sitter fast,det brukar också gå lätt om första grundträningen gått ok.

Lyfta hovar gör jag redan från dag ett ,försiktigt..dessutom brukar jag stå och "lyfta" fölungen lite i sadelgjordsläget för att tidigt lära den bli van vid lite tryck där,har aldrig haft nån unghäst som reagerat negativt på sadelgjorden eller sadel.

Man kan redan på unga föl träna dem att gå undan för tryck osv,är man bara försiktig och inte stör fölets kontakt med stoet så kan man lära dem mkt redan som föl.

Lyft hovar,borsta och banka försiktigt på hovarna så de blir vana vid hovvård,var noga med att lära dem stå avslappnat,man skall kunna hålla hoven med ett finger ,utan att de börjar fajtas.
Timing är viktigt så man inte lär fölungen olater istället för goda vanor..
Vänj den vid att bli borstade överallt,pilla i mun ,öron rumpa,klia som belöning.
Låt andra få hantera fölungen så de inte bara blir vana vid en person,men se till att de personerna hanterar fölungen på ett bra sätt så den inte blir rädd för okända människor..
Lär fölungen att hålla avstånd,att det är inte ok att klättra på folk eller bitas,det är inte ett dugg gulligt när de blir stora.

Fölungar är det roligaste som finns.;)

Åh, så söta:love:

Jag ser till att fölet först och främst blir tam och trygg med mig och min familj, gullar mkt ta på den överallt, på hela kroppen, huvud ben, lyfter lite så småningom, sen börja jag med grimma, men inte i någon större omfattning, När fölet är tamt och du kan ta på den överallt utan att reagera negativt så tycker jag man kommit långt....sen blir det lite i grimma när man flyttar dem till olika hagar, är vad jag gör och de är hur snälla som helst, när den dan kommer man ska tömköra och rida in dem mm....;)

Allmäna svar...

Ja det här va ju inte särskilt lätt!!!
Har legat sjuk, totalt heldäckad så jag har inte kunnat göra ett skit. sambon har fått köra upp mig och bära mathinkarna tom.
Men idag kände jag mig piggare och börjar bli lite stressad faktiskt för hon är inte särskilt sällskaplig alls eller villig att låta sig infångas eller klappas!!

Tog iaf med mig den nyinköpta fölgrimman och efter mkt buller och bång om man säger så så var det bara att inse att den var ju skitstor. Så nu har jag väl skrämt halvt ihjäl henne(fast hon var framme och undersökte mig efter)och så har jag ingen grimma. *hmpf*
Den grimman måste ju vart till ett ardennerföl. *suck*

Får nog börja andra vägen då jag inte har henne inne. Att få henne att bli tam i hagen och så köpa ny grimma och sen vänja henne och leda lite i hagen å sådär. För jag har ju ingen naturlig chans att fånga in henne i boxen å sådär.
Eller så blir hon som myten säger om rödhåriga; en vilding!!!

Jag har väl inte några större problem med fölet, men däremot mamman. Det är 4:e gången hon ger föl, så visst är hon van.

Men denna gång är hon otroligt överbeskyddande. :confused:

Hon vill inte låta mig komma åt fölet fast än fölet gärna vill komma till mig. Det är lite trist att hon jagar upp sig så...
Hon flyttar undan fölet hela tiden och ställer sig mellan mig och fölet. Nåja det kanske ger sig.. fölet är bara 2 dagar gammalt.

Någon som har tips??

Jag har bara haft ett hittils, men hon vart ju så trevlig och bra på alla sätt att jag måste ha gjort något rätt iaf! (hon fyller ett år nästa vecka)

Hon föddes i lösdriften och hästarna togs in på stall första gången när hon var tre dagar gammal. ( Det var en mycket skrämmande upplevelse i början, hon snuttade på mamma hela tiden.)
Innan dess hade jag i princip bott i hagen och gått från att det var trevligt att klia rumpan till att hon accepterade beröring över nästan hela kroppen.
Grimma på inne i boxen första gången när hon var 4-5 dagar? Samtidigt träning på att gå undan för tryck inför att bli ledd. Vid en månads ålder gick vi (med eskort) till sommarhagen ca 1,5km i grimma och grimskaft men bredvid mamma.
Lyfta på fötter tränades samtidigt som övrig beröring och rykt, dvs börja med beröring och vid ca en vecka kunde jag be om hoven en liten liten stund.
Uppbindning tränade vi en regnig sommardag med hjälp av en ung gran och en människo-medhjälpare. Hon var väl två månader då kanske?

Jag har varit mycket noga med att hon skall gå undan om jag ber om det samt att jag redan från början inte accepterat buffande, bitande, sparkande etc.

Jag har börjat träna att ta av och på grimma från dag två, även att vara två stycken som hjälps åt att lyfta ben.
Ju mindre de är ju lättare är det att hantera dom, de växer ju snabbt och blir starka.
Jag började även att ganska snabbt leda fölet till och från hagen.
Viktigt är också att från början ta på fölet över hela kroppen, borsta med en mjuk borste.

*knapplån*
Mitt lilla föl är en vecka idag och hon vägrar att få på sig grimman.
Hon tillåter oss att klappa henne på hela kroppen och älskar att bli kliad, men är mkt stark och envis.
Har ni något tips på hur man kan göra?

Vårat hingstföl är född den 3:e april, och vi tog på honom grimma en eller två dagar efter fölningen, och ledde även ut honom till hagen då.
Ett tag ledde vi honom till och från hagen varje dag, och han är jätteduktig att gå i grimskaft nu. Visst händer det att lillen får lite bråttom ibland, men för det mesta går han med slakt grimskaft. :)

De första dagarna klappade jag på honom över hela kroppen och pysslade mycket med mamman så att han skulle bli nyfiken och positivt inställd till mig. När han blev mindre blyg så började jag lyfta hovarna lite försiktigt, och det har inte heller varit några problem. Lite sparkig med bak var han när hovslagaren var här å kikade på honom, men med mig och sambon går det bra.

Jag började också att flytta honom för tryck ganska tidigt, peta på bogen och flytta framben, peta på rumpan och flytta baken, tryck på nacken och gå framåt. Absolut inga träningspass, lite mer lek när man ändå är ute och pysslar med dem, och MASSOR av beröm. :)

Det enda är att han är lite bufflig och kan vara lite VÄL närgången ibland, hur markerar ni andra när fölen smånafsar och buffas?

Jag satte på grimma på min lille dag ett, och har från början borstat lite på han, lyft hovarna så fort han börjat se stadig ut.

Men sen har jag låtit honom vara efter det.

Har man en gång gjort såna saker som att ta på och av grimma, lyfta hovar borsta osv så glömmer dom aldrig det, man behöver inte upprepa det om och om igen, utan jag tror att det är bättre att låta fölen vara ifred och låta mamman uppfostra dom.

Dels för att dom skall få respekt för människan, och dels för att stoet klarar det själv.

Jag har vart på min lilla lite för mycket tror jag, och nu tycker han att vi är polare och ska mäta sin lilla hingst styrka emot mig.
Och det är väldigt fel.

Så nu för att markera tar jag knappt i honom mer än till och från hagen.

Skulle jag fortsätta borsta på han dagligen, kela och lyfta hovar så tror jag det skulle resultera i att ha en vacker dag skulle klättra upp på mig som han gör med sin mamma ..och då skulle det gå illa för mig.

Så jag låter han vara tills vidare, och tar upp hanteringen efter betet igen.

Lycka till med fölisen !

Det enda är att han är lite bufflig och kan vara lite VÄL närgången ibland, hur markerar ni andra när fölen smånafsar och buffas?[/QUOTE]

Samma här...när jag lös longerar mamma för att hon ska röra sig lite skuttar han brevid, men har sista dagarna börjat jaga mig istället...
så numera blir jag longerad av fölet :rofl:

Inte riktigt så illa men nästan...
Om jag viftar med grimskaft eller likande så reagerar han inte ens...
Ska man bete sig som mamman så skulle jag ju behöva sparka tillbaka när han väl sparkar emot mig ( vilket han gör, nog inte för att skada mig, men för att han tror vi e polare ), men det kan jag väl ändå inte göra?????

??:bump:

Dova skrev:
Samma här...när jag lös longerar mamma för att hon ska röra sig lite skuttar han brevid, men har sista dagarna börjat jaga mig istället...
så numera blir jag longerad av fölet :rofl:

Inte riktigt så illa men nästan...
Om jag viftar med grimskaft eller likande så reagerar han inte ens...
Ska man bete sig som mamman så skulle jag ju behöva sparka tillbaka när han väl sparkar emot mig ( vilket han gör, nog inte för att skada mig, men för att han tror vi e polare ), men det kan jag väl ändå inte göra?????

??:bump:

Jag hanterade det lite olika. När det gällde närgångenhet så var det ju uppmärksamhet hon ville ha, så då ignorerade jag henne när hon gjorde sånt jag inte tyckte om.
Blir det att hon går på mig, bufflas eller liknande säger jag till. Först lite men skarpare och skarpare tills hon lyssnar.
Och JA, skulle det gå så långt att jag fick en kick av mitt föl, nog f*n sparkar jag tillbaka.

Det hände faktiskt att jag fick en lekspark som touchade min mage och då blev jag så arg att jag satte efter och skulle ge igen.
Men hon fattade vinken (jag låter inte direkt trevlig när jag är arg) så det behövdes aldrig.

Man kan ju inte ha en häst som kickar för att du är kompis och ni leker! En hästspark kan ju faktiskt ha ihjäl dig!

Min fölis gjorde samma sak med mig hon sprang efter mig i full galopp i hagen o skulle leka. Men eftersom jag INTE är och vill vara hennes lek kamrat, så nästa gång jag gick ut i hagen så tog jag med 2 ridspön som jag fäste balsnören på och när hon kom så sparkade jag bakut med mina hemma gjorda bakben (spöna). Sen dess har hon aldrig jagat mig i hagen. Jag träffade henne inte ens men hon förstod direkt!

Min lilla vilding thengilya är nu 1 månad och 1 dag . blev mycket hantering i början då hon skadade sina ben på dag 2 och vi var tvungna och byrta bandage mm. redan från början kännde hon sig itne rädd eller något för oss och det gör hon inte nu heller. satte på grimman väldigt tidigt...andra dagen. har hitills lyft alla hennes hovar. bett henne flytta från tryck. bundit upp henne i lösdriften. lett runt henne i hagen och ute vilket inte är så populärt då dte är roligare att springa runt mamma och hitta på egna saker.

Det här med buffande.sparkande och nafsande/bitande tog vi tag i direkt. vi var väldigt osäkra på hur vi skulle bete oss men fick en hel det hjälp här på buke. Min lilla tingla kom på rätt nsabbt att man flitigt kan ansvända sina bakben och sparka med. och då hon sparkade mot oss vände vi och hotade med att sparka. hoppade mot henne coh klappade i händerna så hon skulle begripa att det inte var ok. efter många sånna gånger så slutade hon upp med det. men försöker fortfarande ibland men då gör vi som vi gjorde från början och då slutar hon genast. Försöker hon bita oss och är för närgåbngen och naffsar så puttar vi bort henne eller om hon biter så får hon en liten smäll på nosen. vet att många tycker det borde vara djurplågeri om man slår till ett litet föl. men det funkar för os soch thenglan är inte rädd för oss för efter en stund kommer hon gåendes mot oss igen och vill bli kliad. Stegrande är inte roligt det heller. när hon stegrar mott oss om hon har grimma på henne sätter vi henne i oblans och förösker få henne att ramla (inte lyckats ännu) men hon stegrar itne lika ofta. gör hon det eller sparkar eller går på oss när vi har henne i grimma så brukar jag ta tag och knuffa undan henne ifrån mig.

de största problemet jag har just nu är att jag absolut itne får röra hennes öron...någon mera som har dte problemet? och lösning? jag förösker röra henne öron så ofta jagkan men on verklar märka när jag kommer i närheten och ska röra hennes öron och drar sig snabbt undan... i går tränade jag det med henne och tillslut fick jag röra ena örat men inte det andra och idag får jag ite röra något av dem.:crazy: ihh...dessa härliga föl...det är itne bara en dans på rosor!

jag tycker det är viktigt att man sätter gränser redan från början!
Jag tillåter inte mitt föls mamma sparka och bita och buffla och stegra mot mig så varför ska lilla fölis få göra det!:D

Första månaden får dom vara helt ifred. Jag visiterar stoet varje dag och kommer fölet fram stryker jag den lite med handen. Dom är ute redan från början, helst föds ute. Efter 1 månad tar jag in dom varje dag och börjar jobba stoet lite med fölet löst vid sidan och då lägger jag på grimma första gången samt jobbar med benlyft och annan hantering. Vid installning i september/oktober får fölet en egen box på natten precis bredvid sin mamma.

när min lilla fölhings första gången(han var en dag gammal) sparkade mig sparkade jag direkt tillbaka, efter det har han aldrig sparkat igen!
sen ifall de biter eller dylikt-bit tillbaka det är det mest effektiva som finns!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 680
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 676
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar