Sv: Fölhantering?
Vilken jättefin bild på sto och föl..blir fölsugen
Mina föl har jag satt på grimma redan första dagen,på och av ,aldrig fölgrimma på i hagen ,ifall de fastnar med den .
De behöver ju tränas i att sätta på grimman och ta av den utan protester.
Efter några dar övar jag i boxen med att leda fölungen så den lär sig gå fram för tryck i nacken,stå snett framför ,dra lite försiktigt i grimskaftet så fölungen kommer lite ur balans och tar ett steg framåt,ge snabbt eftergift.
Ta sen ett kliv åt andra hållet så du står snett framför igen fast på fölets andra sida,och upprepa,ta lite i grimskaftet,när fölungen tar ett steg fram ge snabbt eftergift igen..de lär sig fort.
Inget slit och dra i små fölnackar ,de är jättekänsliga,utan bara få fölungen lite ur balans så den måste ta ett kliv framåt.
De fattar snart vad man menar och snart kan man leda fölungen utan problem på ett säkert sätt.
När fölungen är riktigt ledvan och säker brukar jag gå över till att lära fölungen stå uppbunden,binder först upp stoet i boxen ,och sen ställer jag fölungen bredvid,drar grimskaftet genom uppbindningsringen och håller fölungen först innan jag binder upp,har fölungen blivit ledvan så brukar de snabbt fatta att de skall gå fram när grimskaftet sträcks.
Är man i boxen som är full med halm kan inte fölungen heller halka,stoet som står bredvid kan lugna fölungen om den blir orolig,själv kan man stötta fölungen vid behov.
Allt eftersom kan man öka stunderna fölungen står uppbunden,när den blir väl glupsk på stoets krafftfoder så kan man låta fölungen stå uppbunden tills stoet ätit upp sitt foder,lagom träningstid sen när fölungen är lite äldre.
Först när fölungen är avv brukar jag träna den att stå uppbunden i gången på två linor,jag håller i ett grimskaft och det andra sitter fast,det brukar också gå lätt om första grundträningen gått ok.
Lyfta hovar gör jag redan från dag ett ,försiktigt..dessutom brukar jag stå och "lyfta" fölungen lite i sadelgjordsläget för att tidigt lära den bli van vid lite tryck där,har aldrig haft nån unghäst som reagerat negativt på sadelgjorden eller sadel.
Man kan redan på unga föl träna dem att gå undan för tryck osv,är man bara försiktig och inte stör fölets kontakt med stoet så kan man lära dem mkt redan som föl.
Lyft hovar,borsta och banka försiktigt på hovarna så de blir vana vid hovvård,var noga med att lära dem stå avslappnat,man skall kunna hålla hoven med ett finger ,utan att de börjar fajtas.
Timing är viktigt så man inte lär fölungen olater istället för goda vanor..
Vänj den vid att bli borstade överallt,pilla i mun ,öron rumpa,klia som belöning.
Låt andra få hantera fölungen så de inte bara blir vana vid en person,men se till att de personerna hanterar fölungen på ett bra sätt så den inte blir rädd för okända människor..
Lär fölungen att hålla avstånd,att det är inte ok att klättra på folk eller bitas,det är inte ett dugg gulligt när de blir stora.
Fölungar är det roligaste som finns.