Fölhantering

E

Elisabethh

Vad har ni för tankar kring nyfödda föl? Förr har jag hört att det kunde vara bra att ganska snabbt gå fram till fölet och ta det över hela kroppen osv, och prägla den på människan ganska snabbt mao.

Själv lutar jag mer åt den avel och hästhantering de har i Camargue, där fölen får födas i frihet utan mänsklig inblandning, och tas in först vid tre års ålder. De är alltså sällan hanterade särskilt innan dess utan växer upp i flock och lär sig beteendet av sina flockkamrater. Vad jag ser på mina Camarguehästar så är de väldigt lätta att arbeta med, mkt lyhörda till kroppspråk, röst och signaler, och inte alls avtrubbade. Det är inget problem att nå fram till dem och de är mycket nära människor ändå. Men blir det kanske enklare för mig som människa att jobba med en häst som är präglad från början, eller tvärtom?

Vad tror ni är bästa sättet för en frisk sund häst som ska användas av människor?
Ska få föl nu i vinter.

Sv: Fölhantering

Min åsikt är att man skall hushålla lite med hantering på små föl.
Visst, dom får ha grimma och verkas osv.
Men inget dalt.

Erfarenheten säger att ju mer man har skämt bort ett föl destå värre blir den sedan.
Totalt odräglig och respektlös.

I "våra" ettårsflockar (tar in häst utifrån) ser vi direkt när vi verkar/maskar om vilka värstingarna är.. Dom som är "mycket hanterade av halvkunnigt hästfolk"

AM

Imprint Training, som Dr Robert M. Miller myntade uttrycket som ofta används för denna hantering, är när man präglar hästen (helst redan från födseln) och vänjer den vid saker som den i framtiden råkar ut för. Dr Miller, som jobbat som vetrinär under många år kunde konstatera att föl han varit med att förlösa och så hade en annan attityd gentemot honom när han kom åter (ofta vid 3 månader för någon vaccination tror jag det var...)

När han läste mer om ämnet imprint hos andra raser kom han fram till att man kunde förbereda fölet för ex: elektriska hårklippningsmaskiner, hovslagaren, sadelgjorden, avmaskningar, ta tempen osv. Eftersom fölet de första timmarna inte har några förutfattade meningar utan helt enkelt samlar intryck av omvärlden de första timmarna så kan man alltså prägla hästen på ett sådant sätt att den reagerar positivt på ex. ovannämnda situationer.

En del kan tycka att man går in och stör relationen mellan märren och fölet, men om man vet vad man håller på med är det ingen fara alls. Det enda som händer är att fölen blir präglad på människor likaväl som flocken den ska gå med. Ett föl man inte använder detta på får sina intryck av omvärlden så som märren reagerar på den.

Det största felet man kan göra, precis som Nafayette skrev, är att man bara "gosar" med fölet - vilket kan resultera i en dryg och respektlös individ. Vet man vad man håller på med och vet man hur man får en hästs respekt är inprint training mycket positivt. Självklart måste man ha en varsam hand med föl och inte "lägga sig i" saker som ex. när fölet ska stå, arrangera di-situationen och sådant. Det måste få lösas enligt naturens sätt. Men man kan vara med på andra sätt.

Hästarna som får växa upp i flock har ju med sig ett språk och en känslighet som man kan ta vara på - vilket är fallet med Camargue- hästarna som du berättade om. Men något som man också kan se hos islandshästar och andra som vuxit upp i flock. Det är ganska tacksamt att ta en häst som är uppvuxen i flock för den är oförstörd, mjuk, lyhörd och läser av kroppspråket mycket fort (i regel...). Men då är den ju även präglad med hästens alla övriga överlevnadsinstinkter även om den kanske är social!

Grejjen med imprint-training är att förbereda ett föl som är skapat som överlevare genom flykt att leva i en människas värld där inte "vildmarkens regler" gäller. Att förbereda hästen på den dagen hovslagaren kommer så att den inte behöver få panik när den ska skos första gången. Att förbereda den på sadelgjorden så att den inte får panik när man lägger på sadeln och spänner in den. Att förbereda den för flugsprayen och mycket annat som den kommer att möta i människans värld. För människans värld är annorlunda än hästens ursprungliga marker...

Jag tycker nog så här i all hästhantering. Vi har hästar i en för dem onaturlig värld. Varför inte låta dem hänga med på allt som händer och lära sig hantera den! Jag har ett föl och jag tänker inte låta den stå på tillväxt till det är dax att rida in den - utan då kommer den vara väl förberedd på det som händer! Kommer jag att ta hästens "barndom" ifrån den? Nej, knappast! De timmar jag lägger ner med hästen är bara en bråkdel av den tid den tillbringar i hagen med flocken!

För att göra ett redan långt inlägg längre vill jag bara påpeka att jag inte menar att Dr Miller är "uppfinnaren" av Imprint Training. Det är något som man tillämpat i alla tider och som finns att finna hos indianer och många andra.

Lycka till förresten med fölet! Vi får kanske se en bild på underverket så småningom :)

Tack för ett intressant svar!

Jag förstår vad du menar med imprint training och dess fördelar eftersom- som du säger- så ska ju fölet användas av oss människor och leva i vår värld. Ändå så är jag lite kluven. För att vänja hästarna vid saker som de kommer att träffa på i världen med människor så går det åt väldigt lite tid och kraft om man bara är försiktig och tydlig i början. Bygger man relationen väl från början och inte skrämmer eller tvingar sig på hästen så kan man ju vänja den vid tex hårklippningsmaskin på 5-15 min. Unghästar är ju oförstörda och har inte lärt in om det är farligt eller inte. Så tiden för en orörd unghäst bör inte vara längre än för ett föl antar jag. Skillnaden blir istället om det är en äldre häst som fått dåliga erfarenheter av klumpig hantering, där kan det ta längre tid för acceptans.

Så frågan är, behövs fölimprinting? Vad kan jag förlora på att ge mig på fölet för tidigt? Eller är det bara positivt? Vad kan vara vinsten med sådan uppfödning som bedrivs i Camargue/Island?
Nu blir ju ändå läget för mig att fölet kommer att vara van vid oss redan från början eftersom vi för tillfället ej har möjlighet att föda upp hästar så som de gör i Camargue.

Föredelarna som jag kan komma på är att man trots allt får en häst som är mindre avtrubbad, mindre utsatt för felinlärning i den känsliga fölåldern(det måste ju trots allt vara då utvecklingen går som snabbast och de är som känsligast för vad som händer runt omkring) och kanske blir hästen mer häst så att säga. Det är ju trots allt svårt för oss människor att undvika att göra några tabbar, eftersom det lilla vi vet om hästar är en bråkdel av vad som finns att lära. Men kanske fördelarna med att prägla fölet snabbt på oss är större för oss. Det ställs kanske mer krav på mig som människa att jobba med en unghäst som växt upp vilt eftersom jag måste kommunicera på hästars vis, medans ett föl kan jag kanske lära att förstå mig som människa, eller?
Vad är bäst för hästen egentligen?

Erfarenheten säger att ju mer man har skämt bort ett föl destå värre blir den sedan.
*Host host harkel*
Undrar exakt hur bortskämd Doris kommer bli!? :D
Bra hästar är bortskämda hästar// Humlans motto! :banana:

Man kan göra som man vill med sitt föl. Fördelarna med Imprint Training är just att man kan förbereda hästen för vad som kommer i framtiden och få en mycket mer positiv reaktion på situationen eftersom den redan fått intrycket som föl. Visst skulle jag tillämpa imprint training om jag hade möjlighet själv, men jag har också sett mycket positivt av bla. de islandshästar jag träffat på som vuxit upp i flock.

Jag tycker i vilket fall att en flock är viktigt för ett föl då den där får sitt "modersmål". Ofta är hästar som är uppväxta i flock mycket lyhörda och känsliga för signaler, vilket gör att man på många sätt får en häst som är lätt att lära olika saker. :idea:

Oavsett om man väljer att låta enbart en flock prägla fölet eller om man vill använda Imprint Training är det viktigt att ha kunskap och kunnande att hantera hästen med känsla och timing. Det är ju det allt står och faller med. Har man kunskapen är det fantastiskt med att utöva imprint training med sitt föl och då kan man också hålla balansen mellan respekt och tillit. I vilket fall bör man ju ha den kunskapen när man ev. tar sin treåring från flocken för att börja hantera den!

Som jag ser det är det sämsta scenariot för en häst att bli isolerad själv i en hage och växa upp med kompisar på andra sidan av ett staket. (Ofta pga hästen är för dyrbar för att råka ut för skador i hagen...) Har sett sådana hästar som varit "döva" på grund av det! Om hästen dessutom har människor omkring sig som fostrar hästar som hundar och småbarn får man ofta konflikter och problem. (Rovdjur som fostrar bytesdjur - klart att det bäddar för konflikter... :crazy: )

Att välja imprint training eller att fostras av en flock är två mycket bra alternativ tycker jag. I all hästhantering gäller det ju att man har kunskap om det man håller på med i vilket fall - så jag tycker att du väljer som du vill!

Tack för svaret!

Som sagt så kommer jag ju att vara inblandad redan från början vad gäller detta fölet, så då är det väl lika bra att förbereda det tidigt. Att inte skämma bort det ska jag försöka med, tack för varningen! Det är ju så svårt för de är ju så söta... :) !

Det är intressant att höra tankar angående detta i alla fall, det är en viktig bit tycker jag, starten på en hästs liv och mycket ansvar ligger i våra händer. Jag vill gärna låta mina hästar få ha det så naturligt som det bara går och låta dem få rum att vara hästar. Att ställa en häst själv i en hage utan sin flock är otänkbart. Pengaintresse ska inte gå ut över hästarna, oavsett hur mycket de är värda.

Som du säger så behövs det nog mycket kunskap såklart i all hästhantering men i synnerhet med föl. Så mycket läggs på plats då.
Och akta sig för att glömma bort att det lilla fölet en dag kommer att bli en stor häst...

Att välja imprint training eller att fostras av en flock är två mycket bra alternativ tycker jag. I all hästhantering gäller det ju att man har kunskap om det man håller på med i vilket fall - så jag tycker att du väljer som du vill!

Som vanligt ett bra uttömmande svar! ;)

Tycker detsamma, spelar ingen roll viken metod man nyttjar, så länge man bara vet vad man gör.
Själv hanterar jag inte föl, men jag ignorerar dom inte heller.
Kommer de till mig, får de mjuka kliande händer på sin kropp.
Är de burdusa mot mig, säger jag ifrån på samma sätt som stoet gör.

Däremot hanterar jag stoet mycket, på det sätt får fölet se att jag är "godkänd" för att stoet accepterar mig.
Givetvis lyfter jag hovar och kör grimmträning.
Men hästen skall vara häst-därför skall den präglas på stoet...
Lycka till med ditt föl!

Appropå grimträning som Anette JT nämnde skulle jag vilja föreslå något. Det är nämligen så att fölen är födda med en reflex att höja nacken om det läggs tryck på där (tydligen en bra reflex om man hamnar i gapet på ett hungrigt rovdjur...) :p

När man ska sätta på grimma är det på grund av denna reflex lätt att fölet höjer huvudet och försöker komma undan. Om man då bråkar för att få på fölet grimman kan man få ett aber med detta längre fram och många väljer att ha grimman på hela tiden.

Så se till att fölet ger efter för tryck om du lägger händerna på manken. Vänta in att fölet sänker huvudet, och gör det inte det utan höjer istället så följer du bara med. När fölet höjt huvudet så mycket det kan är huvudet snart på väg ner igen - släpp då efter och smek manen. Upprepa tills fölet ger en positiv respons.

När man ska ha på grimman är det smart att ta av nackstycket, ställa fölet med nosen tippad mot dig och liksom "gnussa" på grimman. Man gör det med att växelvis lyfta i nackremmen och spännet på grimman, eller motsvarande om man har repgrimma.

Lycka till med fölet när det kommer!

/Camilla

Hmm, det låter som en mkt bra strategi :) Det blir nog med de tankarna jag kommer att möta fölet. Då tränger jag mig inte på det.
Tack!

Det var bra att veta angående grimträning! Ska jag absolut ha i baktankarna!

Tack för tipsen! Jag ska lägga upp ett foto när fölet är ankomet ! :)

En jag känner har en Pintovalack.
Han blev uppfödd på nappflaska..
I dag är han fyra år och helt respektlös.
Han rent av bara går på människor så när man går in i hagen för att hämta en annan häst måste man ha Spö med sig o vifta med..

Det är lite tråkigt,men dem jobbar med han .

Vill skicka en kommentar ang detta ämne.

HAr fött upp ganska många föl (20-tal, varmblodshästar) som sedan blivit stora, och tycker då att man inte kan umgås och skapa band för mkt med fölisarna.
Redan när de är födda åker en grimma på. Får ha olika storlekar hemma så att man har en så den passar.

Om stoet accepterar så gå in i hagen gärna flera gånger om dagen och klappa och mys lite med stoet. Sträck ut en had mot fölet, om den är försiktig, annars ta på den över "hela" kroppen.

Det blir normalt för fölisen att man tar och klappar den. Blir inte rädd för beröring sedan. Men viktigt är att när sedan fölisen börjar testa, för de brukar de förr el senare göra, att man vågar sätta gränser.

uppmärksamma stoets reaktion, så hon inte blir sur och försvarar fölisen. Inte lämpligt att komma ivägen,:angel: .

sedan till någons kommentar att man inte ska låta en häst gå ensam i hagen.

Har 5 hingstar vuxna och föl samt 9 ston, skulle vilja se:cry: , när de skulle släppas ihop.

Den ena skulle fixa färdigmat direkt, om ni förstår,.

Samt så föredrar jag att man har en fölis ensammen, när de delas på från mamman,
då kan man naturligt att binda superband, de har ju staket kompisar,
fölisen vill då skapa en kommunikation.

Efter det släpper jag in de till den gamla hingsten som är en gudomlig fadersgestalt , som fostrar sina barn på ett fantastiskt sätt.
Han är 24 år, delar hö, havre eller till och med lämnar sin hög för de små, när de tar bak sina små lurviga öron.

Får sedan dela dem när de blir för elaka mot honom. Han vet inte hur man säger ifrån så de kan göra vad de vill med honom.

Jag har ingen som helst aning faktiskt. Men tycker nog att osvsätt om man väljer att vara med fölet eller ej, i tidigt stadium, så ska det uppfostras av hästar i en miljö som de är gjorda att leva i.

Liknande trådar

B
Träning Hästvärlden är nu inne i en ganska spännande utveckling, mycket på grund av NH-hysterin. För hysteriskt är just vad det blivit. Likt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 144
Senast: Yrja
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka