Fölgrimma till kallblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiasnutt
  • Startdatum Startdatum
F

Fiasnutt

Inför stundande fölning har jag stått nere på Lantmännen och fingrat på grimma till den lille vi väntar. Blir dock lite förvirrad eftersom jag antar att mitt lilla ardennerföl knappast får plats med huvudet i en normal föl/shettisgrimma? :confused:

Ni som har erfarenhet av kallblodsföl, vilken storlek har ni köpt?

Vi hade alltid Shetlandsponny storlek med spänne i nos och nacke. De passade suveränt och dessutom kunde man ha dem rätt länge.

Lill / Stall Nöbbeled

Hmm.. fast brukar inte shettis och fölgrimmor vara samma storlek? Iofs kanske det inte spelar så stor roll första veckorna, men brås fölis på pappan kommer huvdet braka iväg och bli enormt ;)

även om han kommer växa ur grimman förr eller senare tror jag aldeles bestämt en av den storleken passar precis i början :)

De Shettis grimmor jag har haft har varit av lite kraftigare modell än fölgrimmorna som ofta är väldigt tunna enligt mitt tycke.

Vanlig ponnystorlek har varit för stor den första månaden.

Lill / Stall Nöbbeled

Vanlig fölgrimma var på tok för stor för mitt halvblodsföl så jag fick leta efter en ännu mindre så en föl/shettis grimma passar nog bra i borjan. Lycka till med fölningen :)

på våra ardennerföl som vi får så har vi ponny grimmor som man kan ställa om i nacke och nosen. shettis grimmor är lite för små på ardennerföl om dom inte har litet huvud då. men om jag får ge dig ett tips så köp en ponny grimma som du kan ställa om i nacke och nos. har ganska lång erfarenhet ang. ardennerföl och grimmor till dom

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 679
Senast: Calmiche
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 206
Senast: Curly
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 050
Senast: Lobelia
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V