J

_jossan__

Nu har inte jag något eget föl, men jag är nyfiken på hur ni som har föl hanterar det, har sett en annan tråd och därför vart jag lite nyfiken..

Sätter ni på det grimma dag 1 ? eller hur gör ni?

eller följer ni konstens alla regler i från böckerna?

jättenyfiken och vill verkligen veta! :bump:
 
Sv: Fölen

jag satte på min fölis grimman på kvällen, hon föddes 12 på dagen så hon fick sjunka in lite saker innan grimman kom på. Men jag har haft otroligt tur med thengilya som har varit jätte lätt lärd och trevlig att hålla på med. första tiden höll jag bara på men henne och borstade klappade var med henne. sen så började jag smått andväna grimmskaftet. jag var ine överdrivvet försikt utan satte på henne grimsskaftet och började smått leda henne. och stretade hon imot höll jag kvar ett jämt tryck tills hon gav med sig.
vi har haft en del fajter men allt har gått rätt lugnt.
nu ska vi ta i tur med ledningen ordentligt ch sen skrämselträning med massa läskiga saker! *roligt*

Lycka är att få höra sin lilla fölunge gnägga till en när man kommer till hagen...dessutom en fölunge somkommer i galopp mot en. En härlig känsla.
 
Sv: Fölen

_jossan__ skrev:
Nu har inte jag något eget föl, men jag är nyfiken på hur ni som har föl hanterar det, har sett en annan tråd och därför vart jag lite nyfiken..

Sätter ni på det grimma dag 1 ? eller hur gör ni?

eller följer ni konstens alla regler i från böckerna?

jättenyfiken och vill verkligen veta! :bump:

När fölet kom den artonde var jag helt ovetande om vad som skulle komma här näst, det dröjde en vecka innan jag fick på grimman för jag ville inte ta upp någon fajt med Ringo (hingstfölet) men så bestämde jag mig en dag för att sitta i boxen tills jag fick på den, visst det tog tre timmar och jag fick "klistra på den" och sedan den gången har det inte vart några problem! Sen tog det fart och nu kan han lyfta benen och bli ledd utan problem.
När man har föl finns det i princip inga regler, det märkte jag, han var tvungen att lära sig att vara en häst först innan jag kunde kommunicera med honom som jag gör med de andra och jag tackar mammans sto kompis som är två år, hon har hjälpt mig en hel del med det där lilla busfröet :D
Jag följer inga böcker, visst, läser en hel del och vissa saker tar man ju till sig men som sagt, man får läsa mellan raderna. Och jag har tur som har så många uppfödare runt omkring mig som kan hjälpa mig om det är något, det är alltid bra att ha ;)
 
Sv: Fölen

:D

men..(nu börjar jag fundera igen här :angel: ) när skiljer ni dom ifrån mamman?

i den "klassiska" hästhanteringen (nu menar jag i böckerna) så avvänjer dom fölet vid 6 mån. har läst att det är fel..



Det stod också att mamman avvänjer fölet själv, när det är cirka ett år och kanske tidigare om hon var dräktig..


? någon som kan svara om det var rätt ?:crazy:
 
Sv: Fölen

nej båda är helt rätt....

eftersom jag har både mamman och fölet och inte kommer sälja mitt lilla busfrö så får starlight själv säga till. och sne kan man ju hjälpa lite på traven med tat göra fölet mer självständigt.
 
Sv: Fölen

Tappsveden skrev:
nej båda är helt rätt....

eftersom jag har både mamman och fölet och inte kommer sälja mitt lilla busfrö så får starlight själv säga till. och sne kan man ju hjälpa lite på traven med tat göra fölet mer självständigt.

Precis, detsamma gäller mig
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 273
Senast: Blyger
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 151
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 897
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp