Fölbrunst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Antiqua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 560

Antiqua

Trådstartare
Att de kan vara kraftigare än normalt vet jag, men håller dom även i sig längre? Typ är dubbelt så långa??

Börjar tro att mitt sto "hakat" upp sig, hon har nu tokbrunstat i 6dygn.Och det är ingen hejd på det hela. Normalt visar hon brunst 2-3dagar, och då blir hon rätt bestämd och småjobbig, men inte mer än att man suckar åt henne liksom.
Nu är hon fullständigt hysterisk, och det blir inte mildare heller ju dagarna går.Snarare värre:crazy: Gissar att detta är den berömda fölbrunsten eller, hon kastade ju några dagar innan jul.
Hon beter sig nu som hon gjorde ett par månader i början av sig dräktighet, dvs hon är hingst!! Utan dess like! När hon var dräktg kom det dock i små knäppar, nu är det konstant.
Hon skriker och vrålar såfort nåt rör sig, spelar ingen roll om det har två ben eller fyra:smirk: . Efter haginsläppet försöker hon så fort jag öppnar boxdörren ta sig ut för att komma åt sina älskade stokompisar i boxarna mittemot. Hon gnäggar/skriker och "hingstar" upp sig. Valackar är icke av nåt större intresse:D . Hon har kottar i öronen, lyssnar inte ett dugg på mig, driften är tydligen starkare än matte.Så är hon inte normalt vill jag bara påpeka :-).
Ingen idé att rida eller tömköra, skulle bli farligt gissar jag:crazy:

Så frågan är - hur länge kan jag tänkas behöva leva med detta?:smirk: Hon är INTE rolig:devil:

(Vet. kommer i morgon och tar bakterieprover, men de vore kul att höra era erfarenheter)

Sv: Fölbrunst

Mitt sto fölbrunstade i 10-11 dagar kom igång 5 dagar efter fölningen. I vanliga fall är hon brunstig 6-7 dagar. Vet inte hur pass normalt detta är eftersom det var både hennes och mitt första föl.

Dubbelt så länge där också mao..
Det kanske är vanligt - men ack så jobbigt!

Jag kanske har ett tag kvar att bita ihop då i värsta fall:devil:
Men man får väl ta detta beeende med en nypa salt och låta henne vara, måste vara rätt jobbigt för henne också..

14 dygn som längst på två ston, det var jobbigt både för dem, hingsten och mig!:crazy: Fast det hör nog till ovanligheterna, normalt är väl ca 5-7 dygn.

Okej, långa brunster där också..

Jag tror min är på väg att sluta nu, i dag var det lite mildare. Hon flörtar fortfarande väldigt med kompisarna i hagen, men faktiskt kunde hon stå lugnt och fint ensam i stallet idag i väntan på veterinären. Skrek bara en gång.

Skönt!:)

vårat sto med en vecka gammalt föl uppför sig också väldigtkonstigt
sedan ett par dagar tillbaka, förmodar att hon brunstar redan. Den lilla blir ju stressad av att se sin mamma fara omkring som ett jihu hela tiden. Hoppas att fölungen inte får men av att se sin mamma skogstokig, Men dom små liven ska väl klara av detta förmodar jag.

Men hur kan hon ha en fölbrunst en massa månader efter kastning ? Fölbrunst är ju en reningsbrunst efter fölning...

Nej, det var kanske inte den riktiga fölbrunsten...Kankse missade jag den, smygbrunst?
Men det var den första brunsten jag märkte av efter kastningen. Hon kastade 21/12 och brunsten jag undrade över i denna tråd inföll den 10/1.

Det var alltså 20 dygn mellan kastning och brunst, inte flera månader. Detta är en gammal tråd som jarnroos puttade upp.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka