Fölauktioner - ett verktyg för att sälja fölungar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fölauktioner - ett verktyg för att sälja fölungar...

Vad jag hört på folk i bekantskapskretsen som brukar vara på och även sälja på de tyska auktionerna, så verkar just ASVH:s vara väl marknadsförd och den man är intresserad av. Märks bl a att jag inte ens hört om SSHS förrän den här tråden. Medans jag fått tjatat på om ASVH:s sedan juni.

Men det kan beror på att vi i Sverige ligger betydligt bättre till i dressyr- än hoppavel.

Det väl egentligen lite olika marknad; SSHK är ju inriktat på föl med hoppblod och Elit auktionen blir väl nästan pers automatik mer för dressyrstammade ungar (de är ju ofta de som ligger i topp på fölbedömningarna).

Det väl egentligen lite olika marknad; SSHK är ju inriktat på föl med hoppblod och Elit auktionen blir väl nästan pers automatik mer för dressyrstammade ungar (de är ju ofta de som ligger i topp på fölbedömningarna).
Precis så tänkte jag också! Jag tror att det är den utvecklingen vi har att vänta om detta nu går vägen - vilket jag innerligt hoppas!

Märks bl a att jag inte ens hört om SSHS förrän den här tråden. Medans jag fått tjatat på om ASVH:s sedan juni.
Jag har också haft kontakt med några som har sett ut som frågetecken när jag pratat om SSHS fölauktion.

Är det inga fler som kan tänka sig att anmäla sitt föl till någon av auktionerna?

Detta för den svenska aveln frammåt, samtidigt så sätts vårt land på kartan och jag hoppas att många utländska intressenter kommer.:love::banana::banana:
Likaså så hoppas jag att kvaliteten på fölen skall vara bred, allt kan/skall inte vara super utan varierande.

Likaså så hoppas jag att kvaliteten på fölen skall vara bred, allt kan/skall inte vara super utan varierande.
Nja jag tycker nog att fölungarna ska vara creme de la creme :D

Är det inga fler som kan tänka sig att anmäla sitt föl till någon av auktionerna?

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att anmäla, om jag hade ngt föl som platsade. Tycker detta låter jätte intressant!

Nja jag tycker nog att fölungarna ska vara creme de la creme :D
Fast det hade ju inte gjort något om det funnits ytterligare en möjlighet för alla som har fina föl utan att ha kvalificerat sig till Riksfölet eller att mammorna inte tävlat 140-hoppning...
Det kan finnas väldigt många guldkorn även i denna kategori så varför inte?

Fast det hade ju inte gjort något om det funnits ytterligare en möjlighet för alla som har fina föl utan att ha kvalificerat sig till Riksfölet eller att mammorna inte tävlat 140-hoppning...
Det kan finnas väldigt många guldkorn även i denna kategori så varför inte?

Jag håller med! :bow:

Det är ju svårt att sålla bland föl bara! Enklare med 2- och 3-åringar som kan både löshoppa och röra sig. Det är bra att de har höga krav tycker jag. Sen får vi hoppas att de får tillräckligt med hästar, annars får de väl sänka kraven en smula.

Jag tror att SSHS auktionen kommer att generera ett högre snittpris/föl eftersom dom är hårt selekterade på mammans/mormors prestationer, har själv varit med och gett förslag hur dom ska selektera, från början tänkte dom att det endast skulle vara klass 1 föl från fölbed, vilket jag tycker är orättvist mot hopphärstammade föl som många ggr är fina hoppföl men inte kan konkurrera med gångartsföl på en bed, Bättre att då gå på ren prestation. Eller att fölen bedöms i två olika grupper få fölbedömningarna, dvs hoppföl i en grupp och gångartsföl i en grupp.

ASVH:s föl auktion tror jag kommer att vara öppen för fler föl, alla klass 1 föl är välkommna, SSHS auktions föl tror jag kommer att vara begränsade till max 10 st...

Jag tror att det är lättare att sälja föl via kontakter (egen erfarenhet) på Mammans och avkommors prestation och med fina hingstar som pappor...

Men som alla vet så är ju avel så långsiktigt innan man får ett namn och rykte om att ha bra avkommor etc...

Kommer inte att anmäla mitt fina hingstföl i år, avvaktar och ser hur han utvecklas i stället. Man kan ju vara med ett annat år i stället, när man mer sett vad dom går för...

Jag tror att det kommer att vara fler och fler som får upp ögonen för möjligheten att sälja via SSHS, så selekteringen kommer att bli stenhård from i år. Vilket är bra, Elitauktion ska vara toppen av vad vi har i unghästväg i resp årgång.

*kl*

Tycker det är superbra initiativ utav båda! SSHS=SSHK ??? = hopphästklubben??? Annars undrar jag vem som håller i den andra auktionen?

Jag tycker också att det är BRA att det har väldigt höga krav så här i början, finns det intressenter (gärna utifrån också) och mycket bra föl, så kommer priserna att bli bra och då kommer fler köpare/säljare vilja medverka, och då kan man när auktionen fått lite renomé, se hur man bäst går vidare med utsållningen! För visst kan man missa många fina föl, som annars velat medverka! Men som sagt bra med stela hårda regler nu i början! :idea:

ASVH:s föl auktion tror jag kommer att vara öppen för fler föl, alla klass 1 föl är välkommna, SSHS auktions föl tror jag kommer att vara begränsade till max 10 st...
10 st. föl har jag också hört att det ska vara.

Jag tror att det är lättare att sälja föl via kontakter (egen erfarenhet) på Mammans och avkommors prestation och med fina hingstar som pappor...
Det kan det iofs sig vara men du får en bra marknadsföring som uppfödare om du får föl med till SSHS fölauktion. ;)

Kommer inte att anmäla mitt fina hingstföl i år, avvaktar och ser hur han utvecklas i stället. Man kan ju vara med ett annat år i stället, när man mer sett vad dom går för...
Stam? Jag anmäler inte min heller.

Elitauktion ska vara toppen av vad vi har i unghästväg i resp årgång.
Absolut. En elitauktion ska sälja det bästa av det bästa...

Stam? Jag anmäler inte min heller.
Stammen på min är HeartBeat-Irco Marco-Crown Pointxx-Qantasxx.
Stoets mamma är ELIT och har lämnat ett par S-klass hästar och Hon blir ELIT själv i år, Har plac i 140-hoppning innan skada i hagen satte stopp för karriären. Hon Har 7-åring som varit plac alla årgångs championat hittils, gick finalen i 7-års championatet I Falsterbo i år, samt 2 hoppdiplom ston och en klass 1 valack.
Jag sålde en 3-åring förra året på SSHS auktionen, undan detta stoet...
Ang Markanadsföring, så tror jag att det är minst lika viktigt och tungt att synas i sporten med avkommor som presterar, det säljer det också, samt att det gör att man får kunder som är kunniga och köpstarka och vet vad dom vill ha.

Senast ändrad:

Jag tycker det är super att elitauktioner och auktioner över huvud taget börjar ta form i Sverige! Det är ju rätt vanligt utomlands och främjar oss som skulle vilja hålla på med avel o.s.v.

Dock tycker jag det är synd att de enbart går på moderns och mormoderns prestationer. Tänkt om man valde att plocka in ett 4 årigt sto i aveln, den har aldrig presterat något men kanske har gett två godkända hingstar och flera avkommor som själva har tävlat upp till säj 140 är inte de fölen intressanta??
Hoppas de i framtiden kan tänka så oxå för vi i Sverige behöver mer prestationshästar för att etablera oss mer i de internationella tävlingarna. Vi är rätt bra men vi har bara en liten klick med ryttare om man jämför med de "stora" hästländerna Belgien, Tyskland o.s.v.
För detta tror jag att vi behöver få fram bra ungston som kan komma in i aveln snabbare!
Eller vad tror ni andra?

Som jag och Clownen konstaterade ovan så har de medvetet valt bort föl u ston som lämnat avkommor i 1,40. För att sätta en gräns, troligen. Det är säkert jättesvårt att veta hur många/få anmälningar de kommer att få.

Det är klart att de bra stona tidigt ska in i avel (personligen tycker jag att de ska föla som fyraåringar och sen tävla), men det är väl därför de godtar även mormors prestationer och inte bara mammas.

Enligt de anvisningar som finns för ASVH:s auktion har man även här gjort begränsningar för deltagandet.
Förutsättningen för att kunna delta i auktionen är att fölet kvalificerats för deltagande i Riksföl och alltså därmed bedömts med minst 48 poäng på mönstring innan.

Att alla klass I föl skulle ha rätt att deltaga tror jag inte stämmer.

Jag hoppas hur som helst att båda auktionerna når ut ordentligt till presumtiva köpare och då gärna även utländska intressenter. Jag tycker vi behöver få upp ögonen för att riktigt riktigt bra föl skall få kosta ordentligt med pengar.

Våra bästa föl här i landet håller absolut riktigt bra klass även ur ett internationellt perspektiv.

Ang Markanadsföring, så tror jag att det är minst lika viktigt och tungt att synas i sporten med avkommor som presterar, det säljer det också, samt att det gör att man får kunder som är kunniga och köpstarka och vet vad dom vill ha.

Absolut. Det jag menade med att komma med på auktionen var att platserna var exclusiva då det är ett fåtal som kommer med. Jag uttryckte mig nog lite oklart.

Senast ändrad av en moderator:

Dock tycker jag det är synd att de enbart går på moderns och mormoderns prestationer. Tänkt om man valde att plocka in ett 4 årigt sto i aveln, den har aldrig presterat något men kanske har gett två godkända hingstar och flera avkommor som själva har tävlat upp till säj 140 är inte de fölen intressanta??
Precis detta har jag bloggat om! :D Två skallar en tanke...

Men jag tror att man kommer att rätta till det här efter hand under ev. kommande auktioner. Jag känner också att själva meriterna hos stona/mödrarna med krav på 1,40 brister, eller är skeva. Jag tror att det är en barnsjukdom som dem säkerligen rättar till under kommande auktioner.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka