Fölauktioner - ett verktyg för att sälja fölungar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fölauktioner - ett verktyg för att sälja fölungar...

kl

I Danmark ordnar Dansk varmblod fölauktion, dit kan man anmäla vilket föl som helst i mån av plats som är registrerat i DV. De har där sju regioner som var och en har en fölauktion i DVs regi.

På Danmarks motsvarighet till Bukefalos kan man läsa kommentarer om dessa auktioner, och många föl blir ej sålda eller går för mycket låga priser. Det är antagligen av en sådan anledning man satsar på auktioner med elitfölen i Sverige då de andra helt enkelt inte är säljbara på auktion.

Sedan hur man bedömer vilka föl som kan komma ifråga till en elitauktion är en svår fråga. Hur gör de i Tyskland? Där är det ofta uppdelat på dressyr/hoppning i fölbedömningarna och de bästa får vara med på elitauktion om jag förstått det rätt, eller går man något på föräldrarnas meriter där också??

kl

I Danmark ordnar Dansk varmblod fölauktion, dit kan man anmäla vilket föl som helst i mån av plats som är registrerat i DV. De har där sju regioner som var och en har en fölauktion i DVs regi.

På Danmarks motsvarighet till Bukefalos kan man läsa kommentarer om dessa auktioner, och många föl blir ej sålda eller går för mycket låga priser. Det är antagligen av en sådan anledning man satsar på auktioner med elitfölen i Sverige då de andra helt enkelt inte är säljbara på auktion.

Sedan hur man bedömer vilka föl som kan komma ifråga till en elitauktion är en svår fråga. Hur gör de i Tyskland? Där är det ofta uppdelat på dressyr/hoppning i fölbedömningarna och de bästa får vara med på elitauktion om jag förstått det rätt, eller går man något på föräldrarnas meriter där också??
Jo dem går på föräldrarnas meriter inom både aveln och sporten, när dem väljer ut fölen där.

*kl*

Eftersom det är första gången för båda föreningarna att ha fölauktioner så kanske dom medvetet har valt att lägga "ribban" högt?
Vilket jag tycker är bra! När jag pratade med Lisen om denna auktionen så föreslog jag dessa meriter på stona som krav bla av den anledningen att jag själv ex nästan aldrig visar mina föl på championat med ett (förhoppningsvis...) dräktigt sto vid sidan, dels ur smittskyddssynpunkt dels av skälet som jag skrivit tidigare att hoppföl har svårt att konkurrera i samma klass som dressyr fölen.

Men om jag fattat föl bed rätt så from ifjol så kan man anmäla sitt föl till hopp eller dressyr klass? Så att dom bedöms var för sig beroende på vad dom är framavlade för, det är ju ett steg i rätt riktning i så fall.
Jag tor att eftersom detta är nytt from med i år så kommer nog selekteringarna att ändras under kommande år beroende på utfallet efter dessa auktioner.
Titta bara på antalet som föranmälde intresse förra året till SSHS auktionen jämfört med första året-06.
Jag tror att många vill avvakta och se att det går att sälja samt få hyggligt betalt innan man törs anmäla sin häst, det är ändå ganska dyrt att anmäla och röntga samt vet bes...

Eftersom det är första gången för båda föreningarna att ha fölauktioner så kanske dom medvetet har valt att lägga "ribban" högt?
Vilket jag tycker är bra!
Jag tycker också att det är bra att man lägger en hög ribba. Docks å anser jag att det blir skevt mot dem kvalitativa avelsston vars avkommor går bra i sporten eller dem avelsston som är sprungna ur ett mkt meriterat möderne. Jag skulle önska att det hade funnits en öppning för även dem stona och deras avkommor att delta i SSHS auktionen. Men jag tror samtidigt precis som du, att det kommer ändra sig inför kommande år.

Men om jag fattat föl bed rätt så from ifjol så kan man anmäla sitt föl till hopp eller dressyr klass? Så att dom bedöms var för sig beroende på vad dom är framavlade för, det är ju ett steg i rätt riktning i så fall.
Det tycker jag också är ett steg i rätt riktning.

Jag tror att många vill avvakta och se att det går att sälja samt få hyggligt betalt innan man törs anmäla sin häst, det är ändå ganska dyrt att anmäla och röntga samt vet bes...
Jag tror också att folk avvaktar i år för att se vad det leder till och hur utfallet blir. Jag hoppas att dem får in en hel drös med riktigt fina fölungar som går för hugade slantar! :D

Tyvärr gäller inte det överallt utan bara vissa regionala föreningar.

Jaha...Ok, kan man göra så? Jag pratade med en som sitter i Malmöhus läns avelsförening och hon sa detta till mig igår, att reglerna var ändrade här from förra året.
Det blir ju ganska orättvist om inte alla avelsföreningar erbjuder valmöjligheten för stoägarna om dom vill visa som hopp eller dressyrföl...

Jaha...Ok, kan man göra så? Jag pratade med en som sitter i Malmöhus läns avelsförening och hon sa detta till mig igår, att reglerna var ändrade här from förra året.
Det blir ju ganska orättvist om inte alla avelsföreningar erbjuder valmöjligheten för stoägarna om dom vill visa som hopp eller dressyrföl...
Precis det blir helt skevt när man gör lite grann som man tycker runt om i de lokala avelsföreningarna.

Ja verkligen! Känns väldigt orättvist, men å andra sidan så kanske det är bra att någon börjar med förändring och får en utvärdering av det så kanske fler "hakar" på och gör samma.
I det här läget kan jag ju egoistiskt säga att jag är glad över att bo i Skåne (om jag mot förmodan skulle ändra mig och visa min fölunge)...

Ännu gladare skulle du nog vara om du bodde i Småland, där vet jag att de har löshoppning för sto+föl för de som vill på fölmönstringen. Hur det bedöms vet jag ej, men det ingår på något vis i bedömningen av hoppfölen.

Har sett sådan bedömning för något år sedan på Flyinge oxå, men endast på Flyinges egna hoppston. Tyvärr kan mitt sto inte hoppa pga gammal skada, därav som hon är i avel...

Jag tror inte att det är några ändrade regler för fölmönstringarna utan där är det väl istället så att det är viktigt att alla föl - oavsett tilltänkt disciplin - bedöms efter samma mall och så ser också reglementet ut , så att de regionala föreningarna gör lite som man vill tror jag är långt ifrån sanningen.

Däremot har reglerna från förra årets ändrats för Riksföl där fölen anmäls antingen som hopp- eller gångartsföl och alltså bedöms mot - eller snarare tillsammans med - andra hoppstammade respektive dressyrstammade föl.

Eftersom såväl Riksföl som regionala fölchampionat inte är avelsvärdegrundande utan istället "endast" är utställningar finns en större handlingsfrihet i genomförandet av dessa utställningar.

I Norra Kalmar - som jag själv representerar - har vi kämpat mycket för att få behålla löshoppningsdelen i championatet. Idag ser det ut som så att man i samband med championatets genomförande kan få löshoppa sto med föl och få ett skriftligt utlåtande samt rangering av sitt föl av särskilt utsedd hoppdomare.
Prisutdelning sker både för championatsfölen och hoppfölen och priserna är i alla delar jämförbara.

Vi har som sagt jobbat mycket för att få behålla hoppbedömningen som gör att många hoppstammade föl anmäls hos oss och detta sammantaget med att vårt championat äger rum vid nationella hopptävlingar i Västervik gör att intresset för att visa hoppstammade föl ökar ytterligare då man har en chans att visa sitt föl med ryttare på plats som publik.

Tycker att det känns väldigt "cirkusbetonat"att löshoppa små föl.Finns inga som helst belägg för att ett föl som skuttar över 50cm på ett spektakulärt sätt blir en bra tävlingshäst.

Finns inga som helst belägg för att ett föl som skuttar över 50cm på ett spektakulärt sätt blir en bra tävlingshäst.

Det håller jag fullständigt med om! Det är forskning gjort i Holland på detta ämne som drar samma slutsats.

Jag tror ändå att hästar som hoppar spektakulärt, oavsett ålder, är mer lättsålda än de som inte gör det, och ofta finns det presumtiva fölköpare på fölvisningar.

Det handlar långt ifrån om att vare sig att hoppa spektakulärt eller att hoppa 50 cm.
Fölen får möjlighet att tillsammans med sina mödrar "löshoppa" dressyrstaket där domaren tittar på fölets attityd, taxering och galopp.

Det må vara sammanträffanden utan någon som helst relevans i sammanhanget men flera av de föl som varit framstående på dessa bedömningar har sedan som unghästar legat i den absoluta toppen på championaten.

För övrigt finns väl omjag inte missminner mig uppgifter om att det överhuvudtaget är svårt att statistiskt finna något samband med resultat på fölmönstringar och kvalitet som tävlingshäst.

Tanken är inte annat än att ge ytterligare incitament för uppfödare till hoppfölen att visa sina föl -av exakt samma anledningar som man från ASVH:s sida börjat med fölmönstringar d v s att främja tidig hantering och skapa arenor där avel och sport kan mötas.
Då många är överens om att konventionella fölmönstringar missgynnar de hoppstammade fölen är detta ett sätt att försöka jämna ut skillnaderna.

Det cirkusbetonade i det hela har jag svårt att förstå försåvitt man inte anser att all slags fölbedömning är cirkusbetonad.

Jag tror ändå att hästar som hoppar spektakulärt, oavsett ålder, är mer lättsålda än de som inte gör det,

Det tror jag också, se bara på Optik VT på SSHS auktionen förra året som såldes för 770 000kr plus moms, den hoppade ju väldigt spektakulärt. Men jag tror inte att man så tidigt som på föl kan göra någon bed av kapacitet, benteknik mod etc som kan vara användbart i sporten 10 år senare...

Senast ändrad:

Sorry trodde vi diskuterade fölauktionen-där görs uttagningen på grundval av härstamning och en löshoppningsvideo.Håller också med om att det kan vara lättare att sälja ett föl som kanske löshoppar bra-men ska vi verkligen behöva träna våra föl i löshoppning??Jag personligen säljer hellre till någon som vill köpa för att mina föl har en gedigen stostam som lämnat prestation i flera generationer,vilket ökar chansen avsevärt att få en bra tävlingsindivid i slutändan.

Men om en köpare bjuder 100.000:- för att ditt föl hoppar spektakulärt på auktion så tar du nog hellre det än att en annan köpare bjuder 60.000:- för att den tror på stammen?? På auktion köper man det man ser tror jag.

Det finns många ston med bra prestationsstam i dag, så det är inte helt lätt att sälja "bara" på stammen. Kan man då även visa att fölet är positivt till hoppning tror jag att det säljer bättre.

Men om en köpare bjuder 100.000:- för att ditt föl hoppar spektakulärt på auktion så tar du nog hellre det än att en annan köpare bjuder 60.000:- för att den tror på stammen?? På auktion köper man det man ser tror jag.

Det finns många ston med bra prestationsstam i dag, så det är inte helt lätt att sälja "bara" på stammen. Kan man då även visa att fölet är positivt till hoppning tror jag att det säljer bättre.
Allting som är ett till ett föls fördel kan du sälja på tror jag. Jag har haft fölkunder som vägrat köpa föl för att dem inte varit mönstrade tex. Det säger lite grann om hur en hästkund kan vara beskaffad vad det gäller kunskap i att bedömma föl idag. Alla verkar inte ha tagit till sig att fölmönstringsresultat är en färskvara.

Själv så sätter jag större tilltro till genetiken än till det jag ser för dagen hos ett föl om jag är tveksam...

Är det inga fler som kan tänka sig att anmäla sitt föl till någon av auktionerna?

Jag skulle absolut kunna tänka mej att anmäla (till ASVH då eftersom jag inte har något hoppsto) om poängen räcker till.

Jag har ju inte långt dit heller, så det inverkar klart. Skulle nog inte åka hur långt som helst med sto och föl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka