Fölat - Nässelutslag

Lintrollet

Trådstartare
Mitt sto fölade ute i hagen i natt. Allt gick utmärkt. Men stoet har nässelutslag över hela kroppen. Har någon här på Buke varit med om det i samband med fölning? Jag törs ju inte ge henne cortison, så jag måste avvakta och se om det går ner under dagen. I övrigt mår stoet och fölet jättebra. Men jag är orolig för hennes utslag. Massor av stora och små utslag över hela kroppen.:cry:

Sv: Fölat - Nässelutslag

Det här hände oss också för många år sedan när vi fick vår första fölunge. Veterinären var ute i annat ärende och han sa att det skulle ge med sig under dagen och det gjorde det också! Hoppas att det har fixat till sig för ditt sto också!

Tack för snabbt svar. Jag avvaktar just nu. Hoppas att det ger sig under dagen. Min Vet. är ändå i Finland den här helgen och ja vill inte ge ett nyförlöst sto cortison.
Nu ska jag titta till stoet o ta tempen för säkerhets skull.

(eftersom man inte får svara i Välkommen till världen-tråden)

Bilder vill vi se, jag har ju blivit mormor (eller blir det mormorsmor??)!

:)

Inte i samband med själva fölningen, däremot fick min nässelutslag ca en vecka före fölningen. Kom huxflux (hon har aldrig haft det förut) och redan dagen efter så började det gå tillbaks. Jag gav ingenting alls mot det.

Mitt sto fölade ute i hagen i natt. Allt gick utmärkt. Men stoet har nässelutslag över hela kroppen. Har någon här på Buke varit med om det i samband med fölning? Jag törs ju inte ge henne cortison, så jag måste avvakta och se om det går ner under dagen. I övrigt mår stoet och fölet jättebra. Men jag är orolig för hennes utslag. Massor av stora och små utslag över hela kroppen.:cry:

Hejsan!

Du behöver inte vara orolig, mitt sto får det ca 2-3 timmar innan hon fölar.:idea:
Och sedan försvinner det av sig själv. Det är en hormon rubbning som stoet får, precis innan själva utdrivnings skedet börjar.:love:

Framgår inte hur gammalt fölet är, men det kan även vara en reaktion ifrån knotten. Blodådrarna ligger mkt ytligt innan juvret börjar, samt den söta mjölken drar till sig otyg.

Hejsan!

Du behöver inte vara orolig, mitt sto får det ca 2-3 timmar innan hon fölar.:idea:
Och sedan försvinner det av sig själv. Det är en hormon rubbning som stoet får, precis innan själva utdrivnings skedet börjar.:love:

Framgår inte hur gammalt fölet är, men det kan även vara en reaktion ifrån knotten. Blodådrarna ligger mkt ytligt innan juvret börjar, samt den söta mjölken drar till sig otyg.

Vad dum jag är...eller börjar man bli för gammal men det stod ju att hon var nyfölad.
En hormon rubbning alltså.
Du kan hjälpa stoet genom att lägga fuktiga handukar över de värsta ställerna så lindrar du det hela.:banana:

Tack för svar. Det var intressant att höra att andra också har haft det. Nu ikväll har allt lugnat ner sig. Svullnaderna har i stort sett försvunnit. Hon hade inte klåda och verkade inte besvärad av utslagen. Skönt att det gav sig av sig själv. Hm hormonrubbning.
Alltid lär man sig något nytt.

(eftersom man inte får svara i Välkommen till världen-tråden)

Bilder vill vi se, jag har ju blivit mormor (eller blir det mormorsmor??)!

:)

Gå in på http://ylva87.blogg.se - där finns lite bilder på fölen (blandat med "vanliga inlägg så ni får går ner till typ andra eller 3:e på bloggen)

Mvh Ylva (dotter till "lintrollet" här på buke och ryttare på Vienna som blev mamma igår...)

Ja, Valencia har fått många ston 3 st och en hingst. Eller hur?
Grattis till Hip Hop-fölet! :banana:Är dom lika eller olika dina Hip Hop-föl? Har du anmält dom till ASVH´s sida för Valencia?
Där står bara Vienna och Venice som avkommor till henne.
Fyll på med dina fölungar. :bump:

Där hamnar dom väl när passen är klara - inte kan man lägga till hästar där själv?

Nej, de är ganska olika faktiskt, förra ungen hade fyra vita ben och bred bläs - denna har bara en stjärn :). Hon är dessutom mycket mer feminin.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 029
Senast: Karro-Lina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka