Föla med täcket på?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cathrine
  • Startdatum Startdatum
C

Cathrine

Har tänkt mycket på de som ska ha tidiga föl. Hur sjutton planerar man med täckning (om det är täckade ston, d.v.s.)? Eller det förekommer aldrig att ett i vanliga fall täckat sto ska föla?

MVH
Cathrine

Man får väl se till att inte ha täcke på....det borde man förbereda redan på hösten så hästen sätter riktig päls samt blir härdad pö om pö...tycker inte det är tillrådigt att ha täcke på en häst som skall föla....

Mitt sto kommer att föla från slutet av mars till början av april (med alla avvikelser medräknade). Jag valde att inte täcka henne i höstas utan låta henne sätta päls istället.

Skulle aldrig våga låta ett sto föla med täcke på!!!

Jag skulle aldrig komma på tanken att täcka ett dräktigt sto. OK om hon har ett täcke ute vid nederbörd och hon fryser (även om mina aldrig har det), men aldrig i anslutning till att fölning närmar sig eller inomhus. De sätter päls om de får chansen.
Jag ryser när jag tänker på små fölhuvuden bland bensnören och gjordar och ett stackars svettigt nyfölat sto med ett täcke på glid.. :eek:
En del ston är ganska lynniga när fölet ska hitta spenen för första gången och då kan ett täcke bara vara ivägen.
Har man bestämt sig för att betäcka sitt sto tycker jag att hon ska få vara häst det året, dvs gå ute så mycket som möjligt, utan täcke och med mycket stråfoder. Rids hon får man stå ut med lite päls.

Nog har jag sett högdräktiga ston med täcken ute på vintern men säkerligen får de vara utan vid fölningen inomhus, synd om dem efteråt bara.. att få gå utan, då vanan ju finns där! Visserligen är de endast ute korta stunder p.g.a årstiden och fölet, men ändå :(

Har själv inga täckade ston, de ser ut som teddybjörnspälsade valrossar :D

I regel har aldrig avelsston täcken, jag kan sätta på mitt ena hbl sto täcke när det är riktigt ruggigt, men aldrig inne och definitivt inte när det närmar sig fölning och absolut inte efter fölning, stoet är ju inte ute långa stunder om det är kallt efter fölning så då klarar sig både sto och föl utan och absolut inne klarar dom sig.
Vi fick tvillingar i 9 minus grader små stackare men den som överlevde hade aldrig täcke på sig.

Jag har utetäcke på mina ston, men inga stalltäcken på. De fölar inomhus allt från mars och framåt.
I år kommer fölet 24/3 och första dagarna är stoet ute med fölet så pass kort tid att hon inte fryser. Dessutom har jag sett till att hon har en rejäl vinterpäls trots ettregntäcke på ute.
Men aldrig att jag har täcke på dem när det är fölningsdax.

Mina ston har massor av päls så de inte fryser, de har båda varit tävlingshästar förut inlindade med täcken, men nu när de är fölston så går de utan, har en lösdriftshall och fri tillgång på hö :) leva livet som mammor tycker jag de är värda :)

Mina ston har massor av päls så de inte fryser, de har båda varit tävlingshästar förut inlindade med täcken, men nu när de är fölston så går de utan, har en lösdriftshall och fri tillgång på hö :) leva livet som mammor tycker jag de är värda :)

glömde...båda fölar jan/feb - tidigt på året dvs...

INTE täcke på vid fölning och INTE täcke på sto med litet föl vid sidan. Föl är lekfulla krabater och det är så lätt hänt att de trasslar in sig. Dessutom om stoet och fölet ligger ner är det lätt hänt att ett ben fastnar i mammas täcke.

Ingen grimma på stoet heller..

Jag hade täcke på stoet när hon var dräktigt. Inte hela tiden men när det var vargavinter, och sen när det öste ner kallt regn. Hon satte dock päls som en isbjörn ändå. Inget täcke inne (jag har kallstall) utan täcket var för att skydda mot vind & nederbörd när det var sådan, inte för kyla.

När fölis var född och det var snö/regn/blåst så gick de ju iaf ute så kort stund för fölis skull (det gjorde de hela tiden i början iofs iom att det var KALLT i backen så fölis inte fick ligga ute) så stoet hade inte en chans att börja frysa iaf ens när det regnade.

Mitt gamla halvblod som är 23 år och dräktig ska föla i början på mars har jag försökt att låta bli att täcka varje år de går ute hela oktober med men hon sätter ingen päls hur jag än bär mig åt så jag får faktiskt täcka henne antingen jag vill eller ej. Men när jag ser att det börja närma sig så får hon faktiskt bara vara ute korta stunder om det är kallt eller tills hon börja frysa och i stallet har hon aldrig täcke på sig :crazy:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
677
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur