Föla i utebox

Susz

Trådstartare
Finns det nån som har ston som fölat i utebox i mars eller april? Använder ni er av värmelampor i boxen eller hur gör ni när det är minus grader ute?

Tacksam för ideer om inte annat

/ Susz

Sv: Föla i utebox

Just för att mitt sto stod i utebox förra gången som jag skulle betäcka henne så valde jag att betäcka senare på säsongen (och av några till anledningar).

Om man har möjligheten att välja en senare fölning om man ska ha de i utebox, så gör det. Man underlättar betydligt för alla parter...
Mina kommer att få bo i utebox nu hemma, men då har jag valt att betäcka så att den lilla beräknas komma i slutet på maj.. och skulle det visa sig att det blir ett tidigt föl så får de helt enkelt flytta in till en ko-ladugård och göra kossorna sällskap ett par veckor! Dock tror jag inte det ska behövas då jag bor i mellansverige och det brukar vara vår i maj här:)

Mina fölsto boxar är just uteboxar, fast boxar som går att stänga till om jag skulle vilja det. Jag har aldrig ens tänkt tanken med värmelampa...
Nu har min tidigaste fölning varit först den 4:e april, fast det var nog inte så himla varmt då. Är det bara torrt (mycket strö) så upplever inte jag det som något problem alls.

Tack för era svar.

Naturligtvis ska man kunna stänga "överdelen" på boxdörren, men med tanke på den vintern som va så tänkte jag att om det är -30 ute så är det nästan lika kallt i boxen därför undrade jag om man kunde ha värmelampa på just under fölningen och några timmar efter tills fölet har torkat.

Man kan väl även sätta på ett föltäcke när bebis torkat.

Vet nån om det finns risker med att ha värmelampa i box (grisar har ju det men de kanske inte har något strö)

Finns det risk för att fölungen fryser ihjäl???

Bor du högt upp i landet?

Finns det någon anledning till varför du inte vill ha en senare fölning?

Min pappa är veterinär. Han har haft ston på lösdrift (som ju till temperatur är likvärdigt) som fölat som tidigast i mars. Den fölungen satte något alldeles väldigt med päls, det var det enda som var lite udda. De hade ingen tillskottvärme. Dock kan de ju röra sig i någon mån (vilket skapar värme) mot om de bor i en box. Oftast fölade stona i april. Det var engelska fullblod och detta var i mellansverige.

Kompisen hade ett sto som fölade ute i värsta snöstormen för ca 1,5 år sedan, allt gick hur bra som helst. Dessa gick på lösdrift o ingen visste om att stoet var dräktigt. Hon valde att inte föla i ligghallen som var rejält stor o välhalmad utan fölade mitt ute i hagen.

Mitt hbl sto som går på utedrift fölade 8/4 (drygt 14 dagar för tidigt), gick alldeles utmärkt! Fölet är i dag 8 år och är en stor herre på drygt 170 cm i mkh. Bor i mellansverige.

Jag ska ha föl i februari (inte min planering) och har kallstall med högt i tak, dvs samma temp inne som ute. Jag har faktiskt tittat lite på grislampor. Har en bjälke över fölboxarna och jag har ändå el till kamerorna. Sen har jag en bekant som köpt riktigt bra föltäcken från USA men det tar emot.

Jag tror dock fölis anpassar sig bra. Vi får föl i Tyskland i kallstall från januari och framåt och det har aldrig varit några problem. Det jag kan gå större problem med är rastning av fölungen så den får röra sig lagom mycket. Jag hoppas på en mild vinter om man säger så...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 004
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
1 605
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka