Föla i hagen

fejko

Trådstartare
Är det vanligt att man låter ston föla i hagen? Är det ingen risk att de andra hästarna skadar fölet?

I möjligaste mån låter vi stona föla i hagen. Men de får gå i egen hage då. När det är dags brukar märren få flytta över till en angränsande hage och när fölungen är ett par dagar så får de flytta tillbaka i flocken. Vid ett tillfälle föalde ett sto lite tidigare än beräknat och helt utan fölningstecken det gick iofs bra, men en annan blivande mamma försökte fölnappa de nyfödda. Så det nyfölade stoet hade ett väligt sjå att tala om vem som egentligen var mamman till ungen. Då flyttade vi den fölnappande märren istället.

Mina ston har fölat ute och har haft en hästkompis i samma hage ända tills fölningen, då fångar vi in det andra stoet så hon kan föla i fred.

De andra stona kommer nog inte i närheten av fölis. De nyfölade brukar vakta dem ganska bra. ;)

min grannes sto fölade i hagen men fölet föddes i en vattenpöl och drunknade.....

låter absolut inte mina föla ute :(

Vad? Fast det är väl snarare hennes eget fel? Som låter henne föla i en hage som har en vattenpöl som är så djup att ett föl kan drunkna? Fölvakade hon inte? :confused:

Du hennes hästhållning skall vi inte prata så högt om...Det räcker med att alla andra gör det här i bygden! :smirk:
Hon sätter ihop hingst och sto, släpper dom på bete och så kanske det blir ett föl året efter, eller så blir det inget, men det vet hon inte förräns hösten kommit.

skulle kommit med ett sto till mig, men sa "jag vet inte om hon är dräktigt så jag törs inte betäcka, men hon ser ju inte så dräktig ut? eller vad tror du?"

vadå fölvaka... hon tycker att hästarna skall sköta sig själva... :mad:

Det är fler än man tror som kör den varianten... :(

Men det finns ju alltid en risk att något händer vid fölningen, det har ju inte att göra med om de föds ute eller inne. Att den här personen gör så är ju hennes 'eget fel'.

Mitt ena sto går med min hingst också, dem har jag bara släppt ihop och hoppas på små rackare nästa år ;) :D

Skämt åsido, men kollar hon inte ens om stoet är dräktigt?

morr...råkade trycka på "svaraknappen". Hur har hon en aning om när fölet kommer? Det har hon inte eller?

Huga! Jag kommer bokstavligen flytta till mitt stos hage när det börjar närma sig. Jag vet exakt på dagen när hon ska ha...om hon håller det.

Förresten...allmän fråga. Ston som är extra kärvänliga och för övrigt alltid varit väldigt tillgivna gentemot människor - brukar de visa tydligare tecken på att föla? Man vill ju inte gärna missa det...och har hört om alla ston som "passar på" när ägaren går iväg en stund.

Mitt ena sto som är väääldigt sällskaplig låg nästan i solstolen som jag satt i när jag fölvakade. Hon ville att jag skulle klia på juvret så ja, hon visade verkligen tydliga tecken på att det var på gång. Mitt andra sto blev mer stressad och gick nonstop i flera timmar innan hon fölade men båda försökte föla medan jag var på toaletten så visst passar dom på när man inte ser. :smirk:

naturligtvis måste man fölvaka även i hagen, men jag kan tänka mig att det blir praktiskt svårare, och om det är dåligt väder, tar man in stoet då? jag har inte varit med om fölning ute och det är för min egen bekvämlighet! :D
men det är klart, får man en sen fölning i juni eller juli så får man väl göra det bästa av situationen. naturligtvis var det hennes fel att ungen dog, men det är tyvärr inte första gången, räven knyckte en nyfödd en gång....
:(

ett sto har gått på fribetäckning i år, men jag vet ju ändå när hon brunstat och blivit betäckt då man har full koll ifrån huset, men har jag inte set något eller varit osäker så går jag ut med grimman i hagen och betäcker vid hand, så vet jag att det är gjort, och därmed vet jag ju också när den förväntade fölningen blir. :)

angående att hon inte kollar stona? - snålhet, ointresse, "låta naturen ha sin gång", vad vet jag vad vet jag... :smirk:
yrke? - veterinär......

Usch, blir ledsen när jag läser om sånt!

Mina föl har fötts i maj och utomhus. Är det dåligt väder dvs blött på marken så skulle jag också låta dem föla inne.

Jag har en solstol som jag bor i när det är földags. :D Men å andra sidan har jag 100% koll på stona också.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka