Sv: Föla i frihet?
Jag tar in stona på natten och har övervakningskamera i boxen hos det stoet som ska föla. De fölar ju till 99% nattetid, tidiga timmarna. Så inte behöver de vara inlåsta tills de fölar! De är ute på dagarna som vanligt. Kollar dem lite extra dagtid också såklart.
Jag tror det är så här. Har man så många hästar att de går halvvilda i flock och fölar för sig själva så tar man det som det kommer om ett föl inte klarar sig av olika anlednigar. Sen är det också så att fosterhinnorna lättare spricker utmhus mot den sträva marken. Det är sämre med det inne på mjuk halm. Fellägen är väldigt ovanlig öht, men de förekommer ju trots allt då och då. Och då riskerar man både sto och föl, vare sig det är ute eller inne.
Vår övervakningskamera är kopplad till videon så jag kan sitta/ligga i soffan och ha koll, utan att störa fölstoet.
Har man tex halvblod (eller travare för den delen) och betalar en smärre förmögenhet i avgifter innan fölet ens är fött så tar åtminstone inte jag och chansar! Fölningen klarar säkerligen stoet av själv, men det är en billig försäkring att vara med och ta bort fosterhinnorna runt mule/ansikte. Pga att halm är så mjukt är det större risk att hinnorna inte går upp av sig själva, där har du förklaringen! Det är ju mest hygieniskt utomhus, men svårare att övervaka. Allt är som sagt en kompromiss. Men jag tänker för allt i livet inte missa en fölning!
Det är inte märkligare än att hästuppfödning är en *dyr* hobby och varför riskera livet på den lilla om man kan avhjälpa det med enkla medel?
Fölet går där mamman går, fölet går trogligtvis inte in i ett skjul av sig själv. Föl lägger sig där de står och går när de blir trötta och då ställer sig stoet vid fölet och vakra. Oavsett om det är mitt i en lerpöl. Föl lägger sig gärna i höhögen där mamman står och äter. Så om du kan ordna en enorm halmhög och även servera hö där, så kanske fölet lägger sig där om du har tur. Men det kan lika gärna lägga sig bredvid, på den väldigt kalla marken.
Jag känner inte till hästar från Camargue så bra, men är de speciellt tåliga och härdiga?