Föla i frihet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elisabethh
  • Startdatum Startdatum
E

Elisabethh

Vad anser ni om att låta hästar föla i frihet? Tycker ni man ska ha stoet i box eller låta henne gå i hagen? Vad är mest hälsosamt för fölet, jag tänker även på felställningsrisk och så..

Hur brukar ni hålla föl som föds på vintern, dvs hur mycket får de gå ute? Dygnet runt med vindskydd eller bara några timmar?

Sv: Föla i frihet?

Jag låter mina ston föla ute om vädret tillåter det dvs inte regnar, är blött på marken osv.

Dels för att det är bättre med plats, renare och mer naturligt.

Jag har aldrig fått föl på vintern och kommer inte betäcka så jag kommer få då heller, tycker de ska födas på sommaren när det är varmt och skönt så de kan vara ute så mycket som möjligt och leka med lika gamla kompisar.

Hur man än väljer så är det viktigaste att stoet fölar under uppsikt. Fler föl dör av ej spruckna fosterhinnor (dvs drunkning) än av fellägen. En sån enkel sak som att ta sönder fosterhinnorna direkt vid fölningen, så fort huvudet är ute, är en billig försäkring.

Utomhus är ju mer hygieniskt, men kanske inte lika lätt att övervaka som inne i box med kamera. Allt är ju en kompromiss!

Sen är det viktigt att fölet får komma ut redan från början. Och helst så mycket som möjligt, men utan att behöva lägga sig ner på den kalla (och/eller våta) marken om det är ett tidigt föl. Föl lägger ju sig ner där de står när de är riktigt små. Det blir ju lite bökigt att ta ut och in flera gånger per dygn, men det får man ju ta.

Jag tycker inte man behöver ta vinterföl här upp i "norr". Föl födda i april, tidigast mars, är tillräckligt tidigt. Å andra sidan tycker jag inte heller att man ska ta fölen för sent på året, jag vill inte ha föl senare än slutet av maj/början av juni.

Anledningen till att fölet kommer så tidigt på året är för att vi köpte stoet dräktigt från Camargue. Så det var lite snopet. Själv skulle jag också välja att betäcka så fölet kommer på våren. Men i Camargue händer det att fölningen sker på vintern, trots att det även där snöar och är minusgrader. De låter alltid sina ston föla i frihet, eftersom de går i flockar halvvilt. Uppfödaren vi pratade med om detta sa att hennes ston alltid hade klarat fölningen själva utan hjälp. Hon brukade bara ha ett vindskydd/ligghall så att stoet kunde välja att gå in där om hon ville. Stona brukade känna in själva hur de ville ha det.

Hur gör du rent praktiskt för att kunna vara med vid fölningen? Det är ju svårt att veta vid vilken tid på dygnet det kommer att bli, och ännu mindre vilken dag eller? Stänger du då in stoet i boxen från det att du misstänker att hon kommer att föla snart?

Hur kommer det sig egentligen att så många föl dör pga fosterhinnan? För mig är det märkligt att hästar inte klarar av att föla själva.. eller det kanske är ovanligt. Det är klart att man vill vara på den säkra sidan och kan jag så är jag givetvis med och övervakar så det itne sker något så onödigt. Men det ter sig ändå märkligt...

Så lösningen kan vara att ta in fölet flera gånger per dygn istället för att bara stänga in det på natten? Min tanke är nämligen så, för jag vill att det ska vara ute så mycket som möjligt.
Vad tror du om ett vindskydd/ligghall, tror du fölet kommer att gå in där?

Om du har stoet på box finns egentligen två alternativ. Att ha en övervakningskamera eller att springa ut i stallet flera gånger/natt.

Fölet kommer nog bara att vara i vindskyddet om/när stoet är där.

Jag skulle inte våga ha en nyfödd fölis ute dygnet runt på vintern. Bara korta men många stunder.

Jag tar in stona på natten och har övervakningskamera i boxen hos det stoet som ska föla. De fölar ju till 99% nattetid, tidiga timmarna. Så inte behöver de vara inlåsta tills de fölar! De är ute på dagarna som vanligt. Kollar dem lite extra dagtid också såklart.

Jag tror det är så här. Har man så många hästar att de går halvvilda i flock och fölar för sig själva så tar man det som det kommer om ett föl inte klarar sig av olika anlednigar. Sen är det också så att fosterhinnorna lättare spricker utmhus mot den sträva marken. Det är sämre med det inne på mjuk halm. Fellägen är väldigt ovanlig öht, men de förekommer ju trots allt då och då. Och då riskerar man både sto och föl, vare sig det är ute eller inne.

Vår övervakningskamera är kopplad till videon så jag kan sitta/ligga i soffan och ha koll, utan att störa fölstoet.

Har man tex halvblod (eller travare för den delen) och betalar en smärre förmögenhet i avgifter innan fölet ens är fött så tar åtminstone inte jag och chansar! Fölningen klarar säkerligen stoet av själv, men det är en billig försäkring att vara med och ta bort fosterhinnorna runt mule/ansikte. Pga att halm är så mjukt är det större risk att hinnorna inte går upp av sig själva, där har du förklaringen! Det är ju mest hygieniskt utomhus, men svårare att övervaka. Allt är som sagt en kompromiss. Men jag tänker för allt i livet inte missa en fölning!

Det är inte märkligare än att hästuppfödning är en *dyr* hobby och varför riskera livet på den lilla om man kan avhjälpa det med enkla medel?

Fölet går där mamman går, fölet går trogligtvis inte in i ett skjul av sig själv. Föl lägger sig där de står och går när de blir trötta och då ställer sig stoet vid fölet och vakra. Oavsett om det är mitt i en lerpöl. Föl lägger sig gärna i höhögen där mamman står och äter. Så om du kan ordna en enorm halmhög och även servera hö där, så kanske fölet lägger sig där om du har tur. Men det kan lika gärna lägga sig bredvid, på den väldigt kalla marken.

Jag känner inte till hästar från Camargue så bra, men är de speciellt tåliga och härdiga?

Tack för tipsen!
Det är bra att veta att de fölar mestadels på natten. Men det måste vara svårt ändå att övervaka nästan hela tiden. Jag är ofta iväg på dagarna förstås och måste ju sova mina timamr på natten. Kan man märka att fölningen är på gång för att stoet får mjölk elle rhur är det?

Jomen hästarna är av mycket värde även för uppfödarna nere i Camargue. Som sagt är de uppfödare och har de ett fint sto som är betäckt med en godkänd hingst så vill inte de heller förlora det. Att de låter sina hästar gå halvvilda i flock är för att det är deras hästhållningstraditioner och gör att de får mkt bra hästar.
Det med att fosterhinnan spricker lättar eutomhus är ju mkt troligt.
Det är väl därför det går så bra för dera shästar som alltid fölar i frihet.

Det är klart att man inte vill riskera varken föl eller sto om man har möjlighet att undvika det, inte heller jag kommer att göra det som sagt. Och visst blir det roligt att vara med när det lilla fölet kommer ut!!! :)

Så det bästa vad jag förstår är alltså att ta ut och in fölet flera gånger?
Inte bara nattetid?

Ja Camarguer är oerhört tåliga, robusta hästar. Som sagt så har de i området alltid haft den här traditionen av hästhållning, att låta de gå halvvilt. Det har ju låtit hästarna bibehålla sin styrka och härdat dem. Hästarna går alltså i området som heter Camargue som till större delen av året är översvämmat. Det är väldigt varmt och torrt på somrarna och blåsigt och kallt på vintrarna. De har ej hästar i stall omde inte blir sjuka (mkt sällan), de låter dem betäckas och föla i frihet. Hästarna går i flockar på stora områden(5ha/sto) och får leva på det som finns i matväg. Det är bara i svåra tider de egentligen ger extra mat. Så det är rättså olika vår svenska syn på hur man håller hästar :)

Du behöver inte ta ut sto + föl nattetid! Då får de vara inne i boxen och sova. Föl behöver sova jättemycket, precis som bebisar och hundvalpar.

Första dagen tog jag ut mitt föl ca 10 min. Hon föddes 0200 och kom ut på em/kvällen samma dag. Stoet avmaskar man med tex Ivomec inom det första dygnet efter fölningen förresten. Dag två fick de komma ut ett par gånger och sen ökade jag det försiktigt, med flera gånger och längre tid framförallt. Fölen blir ganska fort trötta och ska då få komma in i boxen igen så de kan ligga torrt i halmen. Mitt föl föddes den 5/4 i år och vi hade väldig tur med vädret den första tiden. Efter ett par veckor var de ute ganska länge per gång. Och den 29/5 (dvs efter ca 1,5 mån) åkte de iväg på bete och var då ute dygnet runt hela sommaren. Och det gick jättebra, trots mycket regnande. Fölen behöver vara ute! Men i början, som väldigt små, ska man inte riskera att kyla ner dem.

Jag misstänker att ditt föl kommer födas med ganska mycket tjock päls som blir tjockare dessutom. Se till att stoet är i bra hull inför fölningen så att hon har att ta av till mjölken och ge rejält med mat öht för mjölkproduktionen. När det närmar sig mer kan du säkert få ännu bättre råd av andra! Hoppas du redan tänkt på att öka maten till stoet? Speciellt proteinet.

Det är svårt det där med tecken på nära förestående fölning. Det säkraste tecknet är att vattnet går och fölningen sätter igång! Innan dess får vissa ston vaxproppar på spenarna...somliga dagar i förväg andra timmar före. Bäckenbanden blir slappa och sjunker in rejält, hos vissa lång tid före och hos andra ston precis innan. Jättesvårt!

De allra flesta föl föds på natten, eller rättare sagt under de tidiga morgontimmarna, dvs runt 02. Men det finns ston som kniper och fölar i hagen efter utsläpp på morgonen...

Att vaka över våra ston på nätterna är något som vi uppfödare ägnar stor tid åt när det närmare sig fölning och jag tror de flesta av oss lider av sömnbrist dessa perioder, speciellt om man har fler ston men även om ett sto "luras" och väntar länge med att föla.
Jag använder mig av både övervakningskamera och svettdetektor, vilken jag inte helt litar på efter att haft ett sto som ej svettades så därför kollar jag kameran flera gånger per natt ändå.

Att fosterhinnorna går sönder lättare utomhus kanske är sant men inget man skall lita på. Mitt ena sto överaskade mig i våras genom att föla ute, tvillingar, och den ena påsen gick inte sönder alls och den andra gick visserligen sönder men en bit satt fast för näsborrar och mun.

Jag tycker det skulle vara ännu mer opraktiskt att vaka utomhus nattetid under vintern än under sommaren då det är väldigt mörkt och mörkt många timmar. Din fölunge kommer att ha en helt annan päls som föds den årstiden än ett föl som föds på våren-sommaren, de anpassar sig efter förhållandena, men jag skulle inte låta henne föla utomhus ändå. Har stoet haft föl förrut? Om hon är förstagångsföderska vet du ju inte heller att hon kommer att "ta hand om och mata" sin bebis, vilket utgör ännu en risk om man missar fölningen även om just denna går bra.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att du inte har fått optimala förrutsättningar. Lycka till!

/Rafaella

Ok tack för värdefulla tips. Att införskaffa kamera och svettdetektor blir det knappast för ett föl, jag bedriver än så länge inte avel. Om det blir så i framtiden så kommer jag betäcka så fölningen sker när det inte är sådant här väder. Däremot tycker jag det låter alldeles för lite att låta fölet bara vara ute tio minuter även om det är första dagen? Jag kommer definitivt att ta ut sto och föl mycket på dagarna, och på natten ha dem inne. Jag menade att de ksulle stå inne nattetid, inte om jag skulle ta ut dem även nattetid :)

Jag fick rådet av en uppfödare här i närheten att ha inne fölet de första 4 veckorna för att de var blinda så länge. Låter som djurplågeri för mig.

Självklart får mina ston maten de behöver. De har fri tillgång till hö. Jag försöker bibehålla det de är vana vid.

Ett bra tips är det där med halmbädden i hagen. Ska nog se till att ha en sådan så att fölet kan lägga sig även när det är ute. Känns trist att springa ut och in bara för att det vill vila en stund.
Får väl prova mig fram vad som fungerar efter mina och stoets och fölets förutsättningar.

Eh? Låter som den uppfödaren du pratat med inte riktigt har koll på grejorna. Fölen är INTE blinda i 4 veckor! De ser lite halvtaskigt den första tiden, eller rättare sagt de har inga referensramar om världen och kan upplevas som att de ser dåligt. Det är helt enkelt för att de inte förstår bättre när de försöker gå igenom ett staket! De vet inte förrän de får en elstöt att man inte kan...tex. De är INTE blinda och ska verkligen inte stå inne i 4 veckor! Herregud man blir ju mörkrädd när man hör vad vissa som kallar sig uppfödare kläcker ur sig.

Visst är det stökigt att behöva ta in och ut i början, men så är det bara. Man får ge upp lite av sin bekvämlighet och det är ju eg väldigt kort tid. Likadant med vakandet. Man blir "lite" trött ett par veckor (eller hur länge man nu behöver vaka) men man kommer över det när fölet väl är fött!

Jag fick också en smärre chock av at thöra något sådant.

Tja det är väl inte värre än att få barn själv. Då blir det också mycket vakande och sömnlösa nätter :) Och det är det ju värt, dessutom är det kortare tid så med ett föl än en bebis och så har ju fölet faktiskt en mamma som tar hand om den ändå ;)

Om jag förstår det rätt så är du uppfödare? Vad är det för sorts hästar?

Åh, jag är bara nybörjare på hästavel. Men lite har jag ju snappat upp, mycket tack vare snälla Bukefalister som delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Jag föder upp halvblod. Har två avelsston, ett hbl och ett fullblod.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka