Soff91

Trådstartare
Hejsan. jag undrar om det är en väldigt dum idee att ta föl på mitt nordsvenska sto.. pga att jag aldrig har haft en unghäst men jag vill ändå ha en häst som jag kan "bygga upp själv". jag är intresserad av hoppning och då mitt sto hoppar väldigt bra men börjar bli för gammal för att börja tävla och utbilda mer i hoppning.

Det jag undrar är att skulle jag klara av det? att ta föl på min häst, ägaren till stallet har föl och kan en del. men vet inte om hon kan hjälpa mig. men är så sugen på ett föl. Hjälp mig! :)

Sv: Föl

Vill du hoppa, skaffa en häst som är gjord för det och inte en nordsvensk.

Och om du vill ha ett föl så ska det vara på ett material som är bra och inte för att det är kul med föl. Det är mycket jobb med föl och mycket kunnande. det finns mycket som kan gå illa under tiden. Köp ett färdigt föl annars.

Det krävs ganska stor kunskap för att fostra och så småningom rida in en häst.
Med sunt förnuft kommer man långt, men kunskapen behövs ju ändå.

Jag tycker inte man ska betäcka sin häst om man inte har rätt mkt unghästvana, samt viss vana/kunskap om dräktiga hästar.

Det är det att andra hästar är så dyra, nordsvenskar är så mycket. goa och är underbara i temperamentet.. dom är så säkra. och dom hoppar ändå bra för att vara så stora.

Jag tycker inte man ska betäcka sin häst om man inte har rätt mkt unghästvana, samt viss vana/kunskap om dräktiga hästar.

Men man kan ju lära sig?:) och det är ju folk i stallet som är vanaa. det är bara unghästar i stallet just nu förutom min häst då. :P

Betäckning, dräktighet (undersökningar, mkt mer foder osv), samt ett föl/unghäst kostar också pengar!!

Lära sig unghäst ska man göra under handledning.
Är du van vid att hantera unghäst lär det inte vara några problem, men annars skulle inte jag rekommendera ett föl.
Det finns ju en anledning till att många får problem med sina småttingar.

Det är det att andra hästar är så dyra, nordsvenskar är så mycket. goa och är underbara i temperamentet.. dom är så säkra. och dom hoppar ändå bra för att vara så stora.

Det är möjligt att dom hoppar bra, men dom håller inte för hoppning! Jag har snäppet ännu tyngre kallblod och skulle inte för mitt liv hoppa dom, så gärna vill jag inte ha död på dom.

Det ett föl kostar att köpa är ungefär vad dom kostar att få fram. Jag har svårt att få fram något föl under 10 000..

Det är möjligt att dom hoppar bra, men dom håller inte för hoppning!

Que?

Jag vet en hel del nordisar som tävlat i hoppning men som ändå varit friska upp i hög ålder.

Okej inte elitklasser då, utan på mer sansad tävlingsnivå.

Men handen på hjärtat....

Hur många procent av landets RYTTARE har kapacitet att tävla i eliten?

Dessutom kan ju TS betäcka stoet med en hästras som är litet lättare för att få fram en häst med mer förutsättningar i hoppning.

Irländarna betäcker ju sina tyngre varmblodshästar med fullblod.....

Senast ändrad:

Gud så spännande! Jag skulle ha betäckt en av mina hästar i våras men det kom förmycket emellan tyvärr.

Mina tips är väl att frösöka fåtag på en mentor, kanske har du en kompis eller granne eller likande som är van vid dräktiga ston och föl! Någongång är ju första gången för alla:)

Jag är nyfiken på Nordsvensk/Arab, vet inte om et är någon bra korsning men jag vet iallafall att Ardenner/Arab funkar fint :)

Någon gång ska vara den första. Om man inte vågar kan man aldrig lära sig! Se till att du har vana personer runt dig, välj hingst med omsorg! Du gillar temperamentet hos nordsvensken, och då kanske du ska fundera över vad som passar bäst. En nordsvensk passar inte så bra som tävlande hopphäst kanske, men vad värderar du högst? Temperamentet och kanske inte hoppa så mycket eller hoppningen? Kanske är det bra att fundera igenom det hela noga och prata med den du tänkt skulle kunna hjälpa dig.

Que?

Jag vet en hel del nordisar som tävlat i hoppning men som ändå varit friska upp i hög ålder.

Okej inte elitklasser då, utan på mer sansad tävlingsnivå.

Men handen på hjärtat....

Hur många procent av landets RYTTARE har kapacitet att tävla i eliten?

Dessutom kan ju TS betäcka stoet med en hästras som är litet lättare för att få fram en häst med mer förutsättningar i hoppning.

Irländarna betäcker ju sina tyngre varmblodshästar med fullblod.....

Och jag vet flertalet Nordisar som fått sätta livet till för att ägarna ska hoppa och inte skaffar en häst som är till för det och inte en körhäst.

*delvis kl*

Men VARFÖR medvetet korsa med annan ras?? Finns det inte tillräckligt med korsningar ute till salu? För en billig peng? Det väller av dom och av importer som ingen vet vad det är i.

Och jag anser ska man ha ett sto i avel så ska den ha gjort nåt eller visad så man kan föra aveln framåt och inte bara för hästen är gullig och snäll.

Mina är diplomston, har gjort körbarhetsintyg med mycket höga poäng, och då alltså ganska bra individer som kan tillföra aveln nåt.

Och som jag skrev i en annan tråd.

Gör inte hästen till nåt den inte är. Det är som att sminka en gris, hur mycket men än försöker så är det fortfarande en gris.

Vill man rida dressyr, skaffa en häst som är gjord för det, vill man köra, skaffa en körhäst, hoppa, en hopphäst.

Skrutta en sväng i skogen, då kan man ha i stort sett vad som helst. Men ska man börja hoppa framför allt så är inte ett grövre kallblod bra.

och inte en körhäst.

Nordsvensk är INTE en ren körhäst, utan har faktiskt mycket goda ridegenskaper också.

Kanske inte de allra största och kraftigaste exemplaren, men inom nordsvensk bruks finns även en hel del ganska lätt byggda, mindre individer som är av den gamla lantrastypen.

Sedan att nordsvensken är en formidabel körhäst OCKSÅ är ju inte en osanning.

Man får inte glömma att nordsvenskens förfäder har RIDITS av svenskar i krig under både 1500,1600 och 1700 talet. Och säkert även ännu tidigare.

/KT

Och jag anser ska man ha ett sto i avel så ska den ha gjort nåt eller visad så man kan föra aveln framåt och inte bara för hästen är gullig och snäll.

Mina är diplomston, har gjort körbarhetsintyg med mycket höga poäng, och då alltså ganska bra individer som kan tillföra aveln nåt.

Men du vet väl inte om ts sto har meriter eller ej? hon kan ju mycket väl vara ett bra avelssto. Har du sett hästen?

Iofs är ju nordsvensken en ganska liten ras och det är viktigt att man försöker hålla avelsbasen så bred som möjligt. Dvs att man ska avla på alla lämpliga ston och kombinera dom med de hingstar som typmässigt och stammässigt är bra för rasen.

Alltså i första hand använda stoet i rasren avel.

Men enstaka gånger kan det vara helt ok att kombinera med andra raser om man vill få en brukshäst med litet annorlunda egenskaper än den rena nordsvensken.

/kt

Det är skillnad på att rida och träna. Som jag skrev tidigare så funkar det som skogsluffare och akademisk osv. Men det är inte nåt att sitta och harva på en ridbana med eller hoppa.

Det finns lättare typer, men återigen varför inte skaffa nåt som är gjort att hoppa och träna och tävla med?

Som TS skrev:
"ta föl på mitt nordsvenska sto.. pga att jag aldrig har haft en unghäst men jag vill ändå ha en häst som jag kan "bygga upp själv". jag är intresserad av hoppning och då mitt sto hoppar väldigt bra men börjar bli för gammal för att börja tävla och utbilda mer i hoppning."

Ta föl för att TS inte haft ett förut. 0ch vill hoppa, tävling och träning.

Men du vet väl inte om ts sto har meriter eller ej? hon kan ju mycket väl vara ett bra avelssto. Har du sett hästen?

Iofs är ju nordsvensken en ganska liten ras och det är viktigt att man försöker hålla avelsbasen så bred som möjligt. Dvs att man ska avla på alla lämpliga ston och kombinera dom med de hingstar som typmässigt och stammässigt är bra för rasen.

Alltså i första hand använda stoet i rasren avel.

Men enstaka gånger kan det vara helt ok att kombinera med andra raser om man vill få en brukshäst med litet annorlunda egenskaper än den rena nordsvensken.

/kt

Men syftet var för att TS ville ha ett föl att börja med från början och inte nåt annat. Nästa syfte var att ha nåt att hoppa och träna och tävla med.

Jag har inte sett stoet, men hade motivet varit att stoet är lämplig för avel enl rasvisa krav så hade nog TS skrivit det. Ett bra avelssto ska vara bra exteriört och rörelsemässigt för det den är till för (Det är därför det är bra att visa på ex premiering) och ett bra psyke som främjar aveln. Puckobollar ska bort från aveln.

Alltså ett bra material ger bra avkommor och håller man en så pass hög standard på avelsmaterialet så kommer även avkommorna att bli bättre och bättre.

Jag bor i ett mycket Nordsvensktätt område, gissningsvis ett av dom tätaste i sverige. Och hör av Ordföranden i NSVföreningen varje gång jag pratar med honom, att Nordsvensken ska behållas rasren och alla ston ska betäckas med NSV hingst. Korsningar är inte önskvärda. Priserna skiljer sig enormt om dom är rasrena eller korsningar med. Rasrena fölungar står i det dubbla (ungefär) jämfört med korsningar.

Korsningar finns för mindre summor på blocket och hästnet.

Om du nu promt ska korsa din nordsvensk så gör det med en lämplig ras!
Fullbloden passar ofta att korsa med då de redan finns i rasen om än långt bak.
Personligen så rekomenderar jag ju araber MEN det finns så mkt skit araber där ute så det inte är sant! ta inte det billigaste du hittar, ta nåt som är avelsvärderat klass 1 röntgat och har meriter!
En som jag skulle rekomendera är arabhingsten Diesel, han har vunnit arab EM i både hoppning och fälttävlan, och har många bra avkommor som är trevliga.

Ska du använda honom så skynda dig, han står till salu just nu och har vi otur så säljs han utomlands!

Och jag vet flertalet Nordisar som fått sätta livet till för att ägarna ska hoppa och inte skaffar en häst som är till för det och inte en körhäst.
Och detta gör mej nyfiken. Var i landet bor du med den dystra statistiken? Jag har hitintills inte stött på en enda nordsvensk brukshäst som tagt skada av allroundridning inkl hoppning och då har en handfull gått fälttävlan på låg nivå.
Jag håller med om att det är en körhäst men definitivt mer en allroundhäst än tex ardennern. Visst finns det riktigt tunga nordsvenskar men de är inte rastypisa.
Att hoppa en nordsvensk på lätt nivå är definitivt inte skdaligt för den. :idea:

Håller absolut INTE med! Hur får man någonsin vana om man inte gör saker? Gör inte detta till något märkvärdigt.
Hur klarar människor att skaffa sitt första barn tänker du? Genom att praktisera på dagis eller? När väl hästen är betäckt finns ju hur gott om tid som helst att förkovra sig.

Blir så trött på såna här negativa inlägg av besserwissrar.

Till TS: vill du ha ett föl så tar du föl. Så enkelt är det. Går man rädd genom livet upplever man ingenting. Har du bara råd och möjligheter så kör. Kunskap och information finns överallt.

Lycka till/
Gg

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama