• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jessica19
  • Startdatum Startdatum
J

jessica19

hejhej....jag undrar om det finns någon här som har betäckt sitt varmblodssto.(travare) med en halvblodshingst?.
jag funderar på att göra det men först vill jag veta om resultatet har en chans att bli bra!!.

Jag har bara sett en sådan korsning, och den såg ut som en korsning..... var varken en travare eller ett halvblod om man säger så. Nu är ju inte raserna allt för olika i storlek och "grundutförande" så det såg inte illa ut. Tyvärr hade denna väldigt dåliga gångarter, speciellt galopp, den hade tom sämre galopp än min renodlade travare. Men en otroligt snäll häst, tror aldrig jag träffat på något snällare.

Nu vet jag ju inte om detta var en tjuvbetäckning eller vad det var. Oavsett så dög ju denna utmärkt till skogsridning och dressyrträning, men någon tävlingshäst var det absolut inte.

Du ska nog se till att ha ett varmblodssto med "ridbara" gångarter, det finns ju varmblod med bättre och sämre förutsättningar menar jag.

Det har varit MÅNGA diskussioner om det på det här forumet.

Själv har jag bara sett en enda lyckad korsning, men flera mindre lyckade.

Jag har ett föl efter mitt vbl sto, han är e: hbl hingst.
Men han är bara 5½ vecka ännu, så vad det blir av honom återstår att se. Något bra hoppas jag iaf. ;)
Resultatet ser du här nedan:

2670138.jpg

2837423.jpg

På övre bilden är han 1 dag gammal o på den nedre 1 månad.

Han var korsning fullblod/travare e Homosassa xx. Det är en kombination som jag tror med på.

Det tråkiga tycker jag är att många dessutom väljer att korsa sina travarston med icke godkända halvblodshingstar.

Den lyckade korsningen jag känner är e Dragon - AC`s Orion.

okej, tack så mycket, vet inte riktigt hur jag ska göra, men lutar åt att köpa ett föl som redan är fött, då har man ju större chans o få det man vill ha. för det enda jag saknar nu är att jag skulle vilja ha en större häst, mitt sto är bara 1,56 i mankhöjd, o eftersom jag själv är 1,70 så tycker jag hon är för liten, men annars är jag mycket nöjd med henne, hon har inte gått på banan och nu är hon utbildad till lätt A i dressyr, så duktig är hon iaf.

Det är nog smartare att köpa ett föl (eller äldre unghäst?) om stoet är så pass litet. Min kompis hade ett jättefint och duktigt sto, dock liten, 157 cm har jag för mig. Betäckte med en STOR hingst (dock första året han var i avel, så man visste inte hur han förvärver storlek) och avkomman är nu 2 år och fortfarande liten. Hon hade ju hoppats på en större avkomma.

Jag har kollat upp stoet stam och släktingar, och hon har faktiskt syskon som fått ponnyföl, och flera släktingar används i ridponnyaveln idag!

Travarna brukar ju inte vara så stora, och risken är alltså ganska stor att stoets storlek slår igenom på avkomman.

nu har jag kollat runt lite på annonser på unghästar och föl, jag vill ju rida in hästen själv, men jag tycker at alla hästar är så vansinnigt dyra..det trodde jag inte, det var ju ett par årsedan som man letade häst, priserna har ju stigit mycket=(..men ett hästköp är ju inte aktuellt riktigt ännu, fick besked på att jag kommit in på högskolan idag så då får jag klara mig med de två som redan står i stallet=)..är det någon som har tips på var man kan hitta hästannonser på internet?...jessica

Tar man föl själv är det inte billigare precis. Minst 25.000 kr får du räkna med vid avskiljningen!

vaddå avskiljningen??...det fattade jag inte, när jag pratade med en hingstägare så sa hon att det inte var så dyrt, man kunde räkna med ca 10 000, iaf med hingsten jag valde, fast då har jag ju inte räknat med veterinärkostnader o annat, men själva betäckningen o fölet kostade ungefär så mycket....

Då undrar jag i min tur vad det var för hingst. Det är ju en massa avgifter som tillkommer, så priset är nog garanterat högre än så.
Är det därför du vill korsa havblod med travare- för att det är för dyrt med renrasigt?
/Lina

nä, jag vill korsa för att mitt sto är helt underbart, eftersom hon aldrig gått på banan så har hon precis lika bra gångarter som vilken annan häst som helst, det enda jag inte är nöjd med är hennes storlek, så det är typ det enda som jag vill ha från hingsten, min häst är inte som nästan alla andra travare, som jag har sett iaf, hon är mycket bättre, det är många som tar henna för ett halvblod tills dom ser frysmärkningen..

Fölet kostar ju mer än bara hingstkostnaderna. Har man dessutom otur att fölet behöver åka in till djursjukhus kan det bli många gånger dyrare...

eftersom hon aldrig gått på banan så har hon precis lika bra gångarter som vilken annan häst som helst.

Så du tror på allvar att ett avelsarbete som pågått i flera hundra år försvinner ur generna för att hon inte gått på banan?

jag trodde ni va trevliga här men jag misstog visst mej..jag sa bara att hon är inte som en travare, inte som dom travare jag har sett iaf, de jag har sett kan ju knappt galopera...men jag vet att det finns travare som har lyckats riktigt bra, o min är en av dom...sen kan ni säga vad ni vill.

Hon é säkert jättefin, som de flesta hästar är, o vi är snälla. Men ibland så är det svårt att låta bli att kommentera vissa inlägg. Detta är ju ett diskussions forum...
Sedan är ju kraven på en fin häst olika, beroende på vad man jämför med och vad den skall användas till...
:angel:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 453
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar