Föl ute på bete

pianissen

Trådstartare
Har fått mitt sista föl för 1,5 vecka sedan och börjat släppa ihop med de andra stona med föl som är 7 resp 4 veckor och som går ute på bete sedan 1 vecka tillbaka.
Frågan är om man kan släppa sista på bete med de andra nu redan,brukar vänta tills de är ca 2,5 vecka men hon vill inte gå med in på kvällen och står och skriker efter de andra då.
Hur gör ni?

Här är varmt om nätterna nu och jag kan ju ta in alla om det ändrar sig,har dem hemma.

Är jag pjoskig!?:angel:

Sv: Föl ute på bete

Min unge som är 13 dagar idag har gått ute på natten i 3 nätter nu. Hon verkar må kanonbra. Så länge det inte är för blött i marken kan jag inte se några problem med att låta dem vara ute.

Min unge som föddes 9/6 har gått ute varje natt ända sedan hon föddes utom de under helgen 11-12-13 för då var det så otroligt regnigt att hon fick sova inne.

Jag fick ett föl i går och har ett sedan tidigare född 9 juni. Jag tänkte släppa ihop dem så snart det nya fölet knutit an till stoet ordentligt. Det yngsta fölet har en mamma som är 4 år och jag vill att de hittar varandra ordentligt innan jag släpper ihop. Tror att det kan ta en vecka ungefär.

Nu har de gått ute med de andra 2 fölstona med föl i 2 dygn och det har gått kanon.
Tack för att ni pushade mig,ibland är man pjoskig,allrahelst när sista fölet från min märr dog på djursjukhuset i och försig 4 månader gammal men det finns en oro hela tiden ändå...

Nu är det jätteskönt att de är lugna i hagen tillsammans alla 3 med föl....

Vill man pjoska, det brukar jag också :o då kanske man inte behöver köra ihop alla hästarna på en gång, de blir så himla jagade då. Men jag pjoskar, jag vet, det skadar inte heller ;)

Jag låter sto o föl vara ute på bete bara några dagar efter födseln just så man får se de första dagarna att allt är ok med dem. Har fungerat väldigt bra!

Jag har två ston som ska ha föl nästa år men står i ett stall med flera avelsston och de fölar helst utomhus och går sedan ute (om det inte regnar under för lång tid och är kallt samtidigt) Går med andra hästar redan från början (men då främst andra fölston)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 019
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18