Föl som knorrar i halsen?

neywaz

Trådstartare
Mitt lilla hingstföl som föddes den 6/1 i år knorrar emellanåt i halsen. Han är väldigt pigg, glad och aktiv, ingen hejd på honom, och så går de ute mycket med en stor hall att gå in i (de är där inne regelbundet)

Vad kan detta vara? Han låter som en liten gris. Kan det vara slem i halsen? Han äter som en riktig liten häst bör - hela tiden!!! Tänkte på att mjölk är ju slemframkallande....?!

Sv: Föl som knorrar i halsen?

Ring och prata med en veterinär.. det är mitt råd!
Vet andra föl som har fötts i januari i år och de går inte ute än! Det är för kallt enligt deras ägare..

Får jag vara lite nyfiken och fråga hur de som får tidiga föl och inte låter dem gå ute gör? Står de i box dygnet om?

Bara lite nyfiken. Veterinär är tillkallad! :) Men jag undrade bara om ni på buke hade liknadnde erfarenheter eller funderingar :)

Inte för att skrämma dig, men min lilla fick ju lunginflammation tre veckor gammal. Ett av de första tecknen var att hon inte lät så vackert ibland när hon andades. Inte alls hela tiden men ibland så rosslade/bubblade det (närmaste jag kan beskriva det) när hon andades. Hon hade ingen feber, diade som hon skulle och var pigg och glad. Inget snor eller något. En eller om det var två dagar senare så när hon var ute i hagen så fnös hon och YÄCK säger jag bara, det kom ut vitt snor av vispgräddestjocklek ur näsan på henne. Tog in och tempade igen och lite feber. Vet kom ut samma kväll (fick inte ut ngn vet på dagen) och ställde diagnosen begynnande lunginflammation. Vi fick tack och lov fatt på det TIDIGT och kunde behandla henne hemma.

Men även när hon hade feber så om du inte kände henne så var det du såg ett fullt friskt, men lite snorigt föl. Hon diade bra, hon verkade vaken och alert (men visste du hur piggelin hon var i normalfalet såg du skillnaden).

Sen, är det i samband med något speciellt han låter, t ex efter diande? Får han mjölk ur näsborrarna när han diar?

myfairlady91 skrev:
Ring och prata med en veterinär.. det är mitt råd!
Vet andra föl som har fötts i januari i år och de går inte ute än! Det är för kallt enligt deras ägare..

Det där med fölen ute eller ej är ganska olika och beror nog mycket på ras med. Här i krokarna föddes ett islandshästsföl på nyår, och det var ute och busade i snön. Däremot så jmf man med mitta rabföl (som iofs är född i april men lite för tidigt ändå, fick passa henen noga så hon inte la sig ner i hagen) så skulle jag inte vågat/velat slänga ut henne längre stunder i januari.

Men KYLAN i sig är INGA problem. Det är det där med när de ligger ner på kall/blöt mark som är problemet. SÅ om fölet ligger ute i hagen och inte använder ligghallen skulle jag inte ha det ute obegränsat utan ta in så det fick vila (dvs ligga) när det behövde. Använder fölet ligghallen att ligga i och inte lägger sig i snön/på kall mark så är det ingen fara med att det är ute.

Kan vara förslappning i mjuka gommen...
Då låter dom harkliga men hostar inte..ingen temp heller.
Tror det kallas Entrapment.

Går att operera..

AM

:o !!!

Hm ja jag har hört om lunginflammation, men han har låtit så i stort sett sen han föddes, bara det att det låter inte så mkt därför reagerade ingen. Inget snor, ingen mjölk rinner ut ur näsan heller. Det enda jag tänkt på är att han diar HELA tiden, eller iaf mycket oftare än de flesta föl jag sett göra... Han lägger sig inte ner i snön utan står och sover, jag brukar ta in dem när jag märker att han ställer sig för att sova så han får lägga sig.

Han ser ju inte speciellt trött ut heller, rejsar runt som en dåre och kastar sig glatt på alla som ens vågar sig in i hagen (har inte kommit så långt i min uppfostran...hrmm) Hoppas det inte är något allvarligt, men ska ju kolla det med vet också.

Tack för era svar allihopa!

neywaz skrev:
:o !!!

Hm ja jag har hört om lunginflammation, men han har låtit så i stort sett sen han föddes, bara det att det låter inte så mkt därför reagerade ingen. Inget snor, ingen mjölk rinner ut ur näsan heller. Det enda jag tänkt på är att han diar HELA tiden, eller iaf mycket oftare än de flesta föl jag sett göra... Han lägger sig inte ner i snön utan står och sover, jag brukar ta in dem när jag märker att han ställer sig för att sova så han får lägga sig.

Han ser ju inte speciellt trött ut heller, rejsar runt som en dåre och kastar sig glatt på alla som ens vågar sig in i hagen (har inte kommit så långt i min uppfostran...hrmm) Hoppas det inte är något allvarligt, men ska ju kolla det med vet också.

Tack för era svar allihopa!

Då ska det inte vara någon lunginflamman utan då tror jag mer på att det finns något maknisk, medfött hinder. A la entrappment eller liknande.

Att jag frågade om mjölken var ifall han kunde ha väldigt lindrig gomspalt t ex.

vad menar du med att han diar HELA tiden, små föl diar ju väldigt ofta, men du är säker på att han diar mer än normalt? Har han det hull han borde och går upp i vikt som han ska? (dvs får han i sig och tillgodogör sig mjölken ordentligt?). Hur är stoets juver när han diat klart, 'tömmer' han det?

Nej veterinären tycker det är onödigt att komma så länge han inte har temp etc...!!! Jag har ringt några ggr nu, för nu är jag säker på att han är förkyld för han nyser och hostar lite. Har stängt in dem helt nu och lagt på ett täcke på lilleman för säkerhets skull. Veterinären säger att det är säkert inget farligt, han är bara förkyld och avvakta om han är pigg (vilket han är) och inte har temp så är det ingen fara. :crazy:

Till alexandra - jo han äter hela tiden och går upp i vikt bra. Så bra att folk spärrar upp ögonen av förvåning när de inte sett honom på några dagar ens. Så på den punkten är jag inte alls orolig men just att han är förkyld - är rädd att det kan bli värre men veterinärerna tror inte det... Vad gör man? Kan man inte ge penicillin i förebyggande, måste de vara sjuka för det?

neywaz skrev:
Nej veterinären tycker det är onödigt att komma så länge han inte har temp etc...!!! Jag har ringt några ggr nu, för nu är jag säker på att han är förkyld för han nyser och hostar lite. Har stängt in dem helt nu och lagt på ett täcke på lilleman för säkerhets skull. Veterinären säger att det är säkert inget farligt, han är bara förkyld och avvakta om han är pigg (vilket han är) och inte har temp så är det ingen fara. :crazy:

Till alexandra - jo han äter hela tiden och går upp i vikt bra. Så bra att folk spärrar upp ögonen av förvåning när de inte sett honom på några dagar ens. Så på den punkten är jag inte alls orolig men just att han är förkyld - är rädd att det kan bli värre men veterinärerna tror inte det... Vad gör man? Kan man inte ge penicillin i förebyggande, måste de vara sjuka för det?

Jodå, men ger penicillin förebyggande ibland, t ex vid sårskador med överhängande infektionsrisk, efter vissa operationer där du har stor infektionsrisk osv.

MEN, man undviker så mkt det går att tuta i dem PC 'bara för att' eftersom man inte vill utveckla antibiotikaresistenta bakterier. Därför man t ex inte ska dutta med PC-salva på mina sår, sätta in PC vid minsta förkylning etc. Dvs PC ska de ha när det finns ett behov, och då av en sort som man vet/har god anledning tro kommer hjälpa mot just den bakterien. Därför det finns olika sorters antibiotika/PC.

Om din lille kille är förkyld t ex så ka han inte ha något PC alls, för PC hjälper inte mot virus. Och förkylning är ett virus. Om förkylningen gör att hästen får en bakteriell infektion i tex luftvägarna så kan man dock (och brukar) ge PC mot den.

Och utan att ha undersökt din lille så går det inte att säga om han ska ha PC eller ej. Men, det kan gå FORT med föl när de blir sjuka och därför ska sjuka föl eller föl som misstänks vara sjuka undersökas av veternär som (förhoppningsvis) kan avgöra skillnaden mellan en förkylning (virusinfektion) och övrigt.

Kan du inte få ut någon annan veterinär eller iaf ringa en annan veterinär? Du kan ju ringa och fråga en annan veterinär eller en klinik/djursjukhus?

När min lilla hade lunginflammation så ringde jag distriktaren här (som tyvärr är pucko men det är en annan historia) som sa ge Hippotrim och ring efter helgen om hon inte är bättre. Jag ringde då Ultuna (djursjukhus) som inte kunde ta emot men tyckte att nog skulle fölet omedelbart undersökas av vet. Så jag ringde Strömsholm som sa att hon SKA tittas på av vet NU, men inte ville hon skulel transporteras fyra h in till dem. Strömsholm talade också om vad de ansåg skulle sättas in för medicinering etc om hon hade det som missänktes (lunginflammation). Jag bet på naglarna i 5 h, tills klockan blev 18.00 och ringde sen distriktsvetjouren, för den har angränsande distrikt. En timme senare hade jag veterinär ute som konstaterade lunginflammation, konfererade med både strömsholm och ord DV (detta var en vikarie, en vetstud mao) och sen sattes behandling in. Hade jag väntat till efter helgen hade hon slutat på djursjukhuset den lilla.

När hon var fyra månader blev hon förkyld. Elaka jag tyckte mest det var bra, de måste ju ta sig igenom 'barnsjukdomarna', fast se gick förkylningen över i något värre och jag lyckades hota ut DV som bara satte in hippotrim (det gör han mot allt). Hon blev inte bättre av Hippotrimmet och då tyckte DV att 'äh, bara avvakta, det sista brukar de klara själv'. Jag tog ut en privatpraktiserande veterinär som konstaterade bakteriell luftvägsinfetion och bihåleinfektion och satte henne på bredspektrumpenicillin. Och varnade för det fanns en risk hon blev dammallergiker iom två så täta luftvägsinfektioner.

Och jodå, damen är idag dammkänslig. Kanske helt i onödan, hade hon fått korrekt diagnos direkt där andra gången och behandling kanske hon inte blivit det.

Så, eftersom du inte känner dig säker på att vet du ringt verkligen har gjort rätt bedömning (och det tycker inte jag han/hon har heller utan att titta på fölet, men jag är inte veterinär) så ring en annan veterinär och hör vad denne säger? Även om du har för långt för att åka etc så kan du ju iaf ringa och RÅDFRÅGA en av de större klinikerna (Ultuna, Strömsholm, Helsingborg) eller en ATG-klinik. Eller annan veterinär på fältet?

neywaz skrev:
Nej veterinären tycker det är onödigt att komma så länge han inte har temp etc...!!! :?

Men snälla neywaz,
det är väl DU som bestämmer om vet ska komma, det handlar om en fölunge och det är mitt i vintern,

vänta inte utan kolla upp honom!!, ev ring en annan vet,

Väldigt fin artikel i ridsport förrästen

mimus skrev:
Men snälla neywaz,
det är väl DU som bestämmer om vet ska komma, det handlar om en fölunge och det är mitt i vintern,

vänta inte utan kolla upp honom!!, ev ring en annan vet,

Väldigt fin artikel i ridsport förrästen

Håller med

Mellan 3 veckor o 3 månader så KAN dom få lungbölder ( rodococcus equi) hinnar man inte i tid så dör dom oftast....*martha som fick en sån -02..men den överlevde bara pga nafayette som var snabb och fattade problemet*

neywaz skrev:

Då kan du ju tala om för veterinären att det finns föl som haft uttalad lunginflammation UTAN att ha minsta lilla feber. Min fick det eftersom vet hävdade att den var frisk som en nötkärna trots att jag berättade att den hostade som ett tok. Blodprovet var enligt min vet helt normalt. När jag visade det för en annan vet på en annan klinik - som sa till mig att komma omedelbart - så var det kraftigt förhöjda vita för att vara på föl, hade det däremot varit en vuxen häst hade det möjligen varit mer normalt. Luftstrupen var så igenslemmad så vet knappt kunde se något när hon gick ner med kameran, det var en fråga om timmar innan det hade varit helt kört för min fölis - och den hade fortfarande ingen temp! Det tog månader att få den frisk eftersom det tillstötte sekundärinfektioner, men det gick. Med föl ska man aldrig vänta, hellre ett vetbesök för mycket än ett för litet. Det går snabbt utför om de små väl blir sjuka.

Tack alla ni som svarat. Har ringt tre olika veterinärer och alla har sagt samma sak till mig - avvakta så länge han fortfarande är väldigt pigg och det är han... Veterinärerna säger till mig att förkylning är vanligt och en barnsjukdom. Han är numera bara inomhus med lite värme på. Lungorna låter inte (lyssnat med stetoskop), det är från strupen det kommer lite gurglande ljud. Har blivit rekommenderad bisolvon av en tjej som jag nu köpt och ska ge. Han har inte hostat något alls idag. Blir gurglandet inte bättre till imorgon får jag väl åka någonstans med honom eftersom ingen verkar vilja komma hit...

Vad har du för veterinär egentligen? Ring mig om du vill ha numret till min veterinär som är super! (annars skulle jag inte använda henne förstås)

Jag skulle KRÄVA att vet kom ut, det kan dom väl för sjuton inte neka till.
Då min var liten, från nyfödd upp till 1 månad gammal så lät han typ som din. Ungefär som om han snarkade el grymtade som en gris. Inte hela tiden, men till och från. Vet kollade honom, men hörde inget avvikande i luftvägar/lungor då, så han sa att det ev kunde vara förslappning i mjuka gommen.
Sedan åkte dom på bete tills han var 2½ månad, hälsade på dom dagligen i princip och då hörde jag aldrig något avvikande ljud.
Däremot då han kom hem så fick han hosta och hostade till och från i någon månad, som sedan försvann.
För att sedan som 6 månader få akut lunginflammation. :(
Har funderat på detta och gissar att snarkljudet och hostan var början till lunginflammation, men då han aldrig fick någon behandling så låg det och lurade i kroppen och bröt tillslut ut.
Han fick då behandling och mår nu som 8 månader gammal prima. :)

neywaz skrev:
Tack alla ni som svarat. Har ringt tre olika veterinärer och alla har sagt samma sak till mig - avvakta så länge han fortfarande är väldigt pigg och det är han... Veterinärerna säger till mig att förkylning är vanligt och en barnsjukdom. Han är numera bara inomhus med lite värme på. Lungorna låter inte (lyssnat med stetoskop), det är från strupen det kommer lite gurglande ljud. Har blivit rekommenderad bisolvon av en tjej som jag nu köpt och ska ge. Han har inte hostat något alls idag. Blir gurglandet inte bättre till imorgon får jag väl åka någonstans med honom eftersom ingen verkar vilja komma hit...

Bisolvon är tämligen värdelöst om de har rejält med slem OCH inte rör sig så de får upp det. Visst det skadar inte, men det gör tyvärr inte så stor skillnad heller.

Ang feber kontra pigghet så min lilla så även MED lunginflammation så var hon PIGG. Jag soms ett henne dagligen i tre veckor såg ju att hon inte var riktigt lika pigg som vanligt, men vet - som när hon kom möttes av två pigga öron och en glad och nyfiken fölis - tyckte ju hon var otroligt pigg. Och hade man inte känt damen så var hon precis lika pigg som vilken frisk fölis som helst. Skuttade runt, busade ute, stod upp normal tid, diade fint osv. Hade förvisso feber men inte så kraftig.

Och likförbaskat lunginflammation (begynnande, men hade vi inte fått tag i den så SNABBT hade hon kanske inte funnits här idag).

Din KAN ha en förkylning, eller så KAN den ha lunginflammation och det enda sättet att avgöra det är att vet kommer UT, det är nämligen omöjligt att avgöra via telefon (även om jag vet att det finns veterinärer som anser det är en bra ide).

Har du ringt ngt djursjukhus (där de har större erfarenhet av just FÖL?).

Bra att lungorna låter bra med stetoskop, men sämre att luftvägarna inte låte rbra. Och nu är jag sådär tråkigt pessimistiskt igen men det som börjar som en luftvägsinfektion kan sluta som en lunginflammation.

Hoppas du får ut en vettig veterinär att titta på fölet. Att däremot TVINGA ut en vet som inte anser det är värt att komma ut brukar bara vara bortkastade pengar då de alldeles oavsett bestämt sig hur det ligger till (var med om det med lilltjejen när hon hade sin luftvägsinfektion ett tag efter lunginflammationen. Jag ringde vet som sa hippotrim. Jag sa 'du måste komma ut och LYSSNA på henne' men vet ansåg det inte behövdes. Jag blev grinig och ringde angränsade distriktsvet för att höra vad de sa, och hon sa att vet MÅSTE åka ut och lyssna på lungorna först. Och hon var visst 'min* DV:s chef så hon ringde upp honom och skällde på honom. Han kom ut, kastade en blick på fölet och sa 'japps, som jag sa så hippotrim i 10 dagar'. Jag övertalade honom om att lyssna på lungorna och han gjorde det i typ 3 sekunder och sa 'låter bra'. Skrev en räkning på 850 kr och åkte hem..) Diagnosticerade inte ens utan skrev 'föl, 4 månader, hosta' bara på pappret, och skrev ut hippotrim. Av veterinären som 10 dagar senare behanlade flis för luftvägsinfektion och bihåleinflammation fick jag dessutom veta att hippotrim INTE är vad man som förstahandsval ska sätta in i sådana där fall heller.)

Det var nog så det var för Troll. Började som luftvägsinfektion och slutade i lunginflammation. :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: super
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 142
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 907
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31