Sv: Föl som knorrar i halsen?
neywaz skrev:
Nej veterinären tycker det är onödigt att komma så länge han inte har temp etc...!!! Jag har ringt några ggr nu, för nu är jag säker på att han är förkyld för han nyser och hostar lite. Har stängt in dem helt nu och lagt på ett täcke på lilleman för säkerhets skull. Veterinären säger att det är säkert inget farligt, han är bara förkyld och avvakta om han är pigg (vilket han är) och inte har temp så är det ingen fara.
Till alexandra - jo han äter hela tiden och går upp i vikt bra. Så bra att folk spärrar upp ögonen av förvåning när de inte sett honom på några dagar ens. Så på den punkten är jag inte alls orolig men just att han är förkyld - är rädd att det kan bli värre men veterinärerna tror inte det... Vad gör man? Kan man inte ge penicillin i förebyggande, måste de vara sjuka för det?
Jodå, men ger penicillin förebyggande ibland, t ex vid sårskador med överhängande infektionsrisk, efter vissa operationer där du har stor infektionsrisk osv.
MEN, man undviker så mkt det går att tuta i dem PC 'bara för att' eftersom man inte vill utveckla antibiotikaresistenta bakterier. Därför man t ex inte ska dutta med PC-salva på mina sår, sätta in PC vid minsta förkylning etc. Dvs PC ska de ha när det finns ett behov, och då av en sort som man vet/har god anledning tro kommer hjälpa mot just den bakterien. Därför det finns olika sorters antibiotika/PC.
Om din lille kille är förkyld t ex så ka han inte ha något PC alls, för PC hjälper inte mot virus. Och förkylning är ett virus. Om förkylningen gör att hästen får en bakteriell infektion i tex luftvägarna så kan man dock (och brukar) ge PC mot den.
Och utan att ha undersökt din lille så går det inte att säga om han ska ha PC eller ej. Men, det kan gå FORT med föl när de blir sjuka och därför ska sjuka föl eller föl som misstänks vara sjuka undersökas av veternär som (förhoppningsvis) kan avgöra skillnaden mellan en förkylning (virusinfektion) och övrigt.
Kan du inte få ut någon annan veterinär eller iaf ringa en annan veterinär? Du kan ju ringa och fråga en annan veterinär eller en klinik/djursjukhus?
När min lilla hade lunginflammation så ringde jag distriktaren här (som tyvärr är pucko men det är en annan historia) som sa ge Hippotrim och ring efter helgen om hon inte är bättre. Jag ringde då Ultuna (djursjukhus) som inte kunde ta emot men tyckte att nog skulle fölet omedelbart undersökas av vet. Så jag ringde Strömsholm som sa att hon SKA tittas på av vet NU, men inte ville hon skulel transporteras fyra h in till dem. Strömsholm talade också om vad de ansåg skulle sättas in för medicinering etc om hon hade det som missänktes (lunginflammation). Jag bet på naglarna i 5 h, tills klockan blev 18.00 och ringde sen distriktsvetjouren, för den har angränsande distrikt. En timme senare hade jag veterinär ute som konstaterade lunginflammation, konfererade med både strömsholm och ord DV (detta var en vikarie, en vetstud mao) och sen sattes behandling in. Hade jag väntat till efter helgen hade hon slutat på djursjukhuset den lilla.
När hon var fyra månader blev hon förkyld. Elaka jag tyckte mest det var bra, de måste ju ta sig igenom 'barnsjukdomarna', fast se gick förkylningen över i något värre och jag lyckades hota ut DV som bara satte in hippotrim (det gör han mot allt). Hon blev inte bättre av Hippotrimmet och då tyckte DV att 'äh, bara avvakta, det sista brukar de klara själv'. Jag tog ut en privatpraktiserande veterinär som konstaterade bakteriell luftvägsinfetion och bihåleinfektion och satte henne på bredspektrumpenicillin. Och varnade för det fanns en risk hon blev dammallergiker iom två så täta luftvägsinfektioner.
Och jodå, damen är idag dammkänslig. Kanske helt i onödan, hade hon fått korrekt diagnos direkt där andra gången och behandling kanske hon inte blivit det.
Så, eftersom du inte känner dig säker på att vet du ringt verkligen har gjort rätt bedömning (och det tycker inte jag han/hon har heller utan att titta på fölet, men jag är inte veterinär) så ring en annan veterinär och hör vad denne säger? Även om du har för långt för att åka etc så kan du ju iaf ringa och RÅDFRÅGA en av de större klinikerna (Ultuna, Strömsholm, Helsingborg) eller en ATG-klinik. Eller annan veterinär på fältet?