Föl som knorrar i halsen?

Sv: Föl som knorrar i halsen?

Jo tyvärr har jag ju den erfarenheten också...har tjatat sönder veterinärer som ansåg oviktigt att komma ut och nästan blivit förolämpade över att jag som "lilla hysteriska hästägaren" anser mig veta mer än hon som är utbildad... Resultatet har blivit utgifter - en dyr räkning och inte blev man klokare... Jag har nu ringt fyra olika varav distriktarna och alla säger samma sak eftersom han inte visar upp mer syptom än lite gurgel i halsen. Han hostade till igår ett par ggr men idag är det borta.

Jag som också ser den här varje dag kan inte se att han blir tröttare - tvärtom. Han är ännu mer "odräglig" nu än för några dagar sen, jagar katten och står på bakbenen o sparkar bakut i pur glädje hela tiden. Funderar nästan på om det vore mer värt att åka in till klinik där de har mer utrustning ifall det är något annat än förkylning?

Hanna - jag tar gärna numret till din vet - du kan pm'a det! Tack!!! :)

Camilla

neywaz skrev:
Jo tyvärr har jag ju den erfarenheten också...har tjatat sönder veterinärer som ansåg oviktigt att komma ut och nästan blivit förolämpade över att jag som "lilla hysteriska hästägaren" anser mig veta mer än hon som är utbildad... Resultatet har blivit utgifter - en dyr räkning och inte blev man klokare... Jag har nu ringt fyra olika varav distriktarna och alla säger samma sak eftersom han inte visar upp mer syptom än lite gurgel i halsen. Han hostade till igår ett par ggr men idag är det borta.

Jag som också ser den här varje dag kan inte se att han blir tröttare - tvärtom. Han är ännu mer "odräglig" nu än för några dagar sen, jagar katten och står på bakbenen o sparkar bakut i pur glädje hela tiden. Funderar nästan på om det vore mer värt att åka in till klinik där de har mer utrustning ifall det är något annat än förkylning?

Hanna - jag tar gärna numret till din vet - du kan pm'a det! Tack!!! :)

Camilla

Det där med klinik är ju tudelat. Visst då kan du få honom kollad och vara SÄKER. Samtidigt, min dam hämtade sin förkylning och bakteriella luftvägsinfektion PÅ KLINIK. Hon var in för en enkel koll av benen, vi var på kliniken i cirkus 30 minuter, men hon hämtade naturligtvid med sig lite extrakompisar (baciller) hem. På ett sätt tyckte jag det var BRA, de behöver ju skapa ett eget immunförsvar hgenom att stöta på lite av varje, precis som småbarn som ska igenom barnsjukdomarna. Och isolerar man dem blir de än värre sjuka sen när de möts av 'allt på en gång' i stora världen. Samtidigt hade jag väl sett att hon inte fått just det där bakteriella eländet ;)

Och det är alltid etts tressmoment och smittriskmoment att transportera de där små, och klinikmiljön är iofs inte värsta tänkbara avseende olika smittor och baciller och grejer i omlopp men det blri onekligen en hel del olika eftersom hästar från så många olika stall sammanstrålar där.

Så JAG skulle om det vore min ringa och PRATA med kliniken i första hand, och sen utefter vad de säger åka in eller ej.

Har han bara en förkylning så kan ju kliniken iaf inte göra ngt och har du då OTUR kan ha tem med sig något roligt hem. Samtidigt om han har något annat, eller något fysiskt fel som ger snorklingarna, så får du ju reda på det på klinik. Men jag skulle ringa och prata med dem, och säger de åk in åka in, säger de du kan avvakta så avvakta.

PM på väg! Hon är kanon men ring direkt, hon är väldigt upptagen men om du säger att det är brådskande så kanske hon kan planera in dig så fort som möjligt.

Jag anlitar ALDRIG distriktarna här, jag har samma erfarenhet som du - nonchalanta och en del av dem även otrevliga (finns undantag). Ringer alltid "min" veterinär först.

Hoppas verkligen att det löser sig!

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska... 2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: super
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 209
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något... 2
Svar
26
· Visningar
3 928
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 786
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V