Föl som inte bajsar (snabba svar)

_moa_

Trådstartare
Matte är nu väldigt orolig så snabba svar uppskattas!

Mitt föl som endast är 1 dygn har ännu inte bajsat. Jag har läst och kollat i böcker och där står det att efter några timmar borde fölat ha bajsat första gången.
Han har kissat och jag har sett honom försöka bajsa, men det kommer inget.

Så, bör jag ringa vet??

Ja! Det är inte säkert att vet behöver komma ut men du bör diskutera behandlingen med vet.
Man måste ge någon typ av lavemang för att få ut tarmbecket. Vad som finns att köpa på apoteket är microlax klyx o clysmol. Jag brukar varna för microlax eftersom det ger en stark krysteffekt utan att lösa upp o smörja tarmbecket vilket ger en risk att fölet använder sina sista reserver till att försöka krysta ut något som sitter fast.
PL

Det är hög tid att göra något!
Jag har använt microlax till mina föl vid minsta antydan till problem, och det har funkat bra, möjligt att klyx är bättre. :confused:

Microlax är jätteeffektivt när det fungerar, men risken är för stor om det inte släpper direkt, jag har sett föl som krystat ihjäl sig.
PL

Ju längre tid som gått utan att fölbecket släppt dess torrare blir det o ju större blir risken med microlax. I fallet som den här länken gäller skulle jag själv aldrig använda microlax.
PL

Vi har fått tag på en vetrenär för en timme sen och hon sa att vi skulle ge fölet matolja. Sen skulle vi ut och leda han också i 10min lite senare. Så jag ska upp nu och promenera.

Tack för svaren!

Jag har ju inte väntat så länge, ger det ibland de första timmarna, nästan i förebyggande syfte. Från och med i år har jag även klyx hemma, har inte använt det än, men tack för tipset, kommer det nån orolig fölägare är det ju bättre att de tar klyxen, antar jag?

Jag hade nog använt klyx också, för att påverka 'proppen' från båda hållen. Har goda erfarenheter av att använda klyx till föl. Det är heller inte vare sig dyrt eller skadligt, men kan hjälpa till med lite laxerande + glideffekt.

Jag använde mixrolax senare för matoljan hjälpte inte!
Det var vet. som sa att man skulle göra det!

Jag tror nog att Tappi lever än :). Men fick ju ångest när jag sedan uppfatttade att det var microlax som du rekomenderade att INTE ge! Vaktade ju på stackarn halva natten :o

Klyx finns på Apoteket. Men du får beställa innan.
Till häst krävs flaskan á 240ml

Vi har alltid sådana i lager när fölsäsong drar igång.

När fölet ser ut att vilja bajsa men inte fixar det så brukar jag gå in försiktigt och känna.
Har man tur så går det att pilla ut.
(OBS!! Inga långa vassa naglar!!)

Eftersom vi har föeln under uppsikt dom första timmarna så ser man om det blir problem.

HAr den inte bajsat på...låt säga 8-10 timmar så måste man ingripa och kolla.

Klyx sprutas in om man inte själv får loss proppen.
Det är sånt som kallas skitjobb. :crazy:

AM

Jag köpte microlax & fick användning för den. Lillen krystade & krystade med inge kom i med microlaxen "bärbak" & inom ca 10 min så lossnade det.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård