Föl som går på tårna

Tora

Trådstartare
Av diverse olika anledningar så har jag inte haft så jättebra koll på min lilla de senaste två till tre veckorna.

För cirka en vecka sedan när jag skulle åka iväg och sko mamman så såg jag att den lilla gick mer på tårna än på trakterna. Den syntes mest på höger fram. Detta har alltså hänt på två - tre veckor (hon var helt okej innan). Tror att det kallas bockhov.

Hovslagaren har plastat och korrigerat och vi skall tillbaka den första december. Det har blivit lite bättre. Men hur är prognosen för en sådan här sak? Är det någon annan som har råkat ut för det här?

Hovslagarens teori var att senorna inte riktigt hade hängt med när fölis växte.

Skall försöka ta några kort och lägga ut så att ni får en bättre bild av problemet.

Mvh

Tora

Sv: Föl som går på tårna

Jag brottas med samma sak på min fölunge. Upptäckte efter att han hade verkats sista september att hovens vinkel inte såg riktigt ok ut, det nya som växt ut stupade nedåt, dock stog han fortande på trakten.
PICT1048.jpg

Några dagar senare hade han gått upp på tå. Dagen efter var vi inne på kliniken där de trodde att han måste ha gjort något för att det skulle bli så här, vilket han inte hade. Han sprutades med tetracyklin som skulle verka avslappnande och påverka bindväven och fick sedan en sko på sig.
PICT1100.jpg

Skulle fram till återbesöket inte springa omkring och hållas på mjuk gärna djupt underlag. Bättre vid åb två veckor senare men inte helt bra sprutades ingen och ytterliggare två veckor gick och det såg ganska bra ut, tills två dagar innan vi skulle tillbaka då han reste sig igen och mer denna gång. Klinikhovslagaren tyckte då att han var väldigt spänd i underarmsmuskulaturen och för att han inte skulle stå och spänna sig för att stå på tå fick han en kil under trakten och boxvila. Detta fungerade inte alls. Gjorde bara att han gick ännu mer på tå när den togs bort efer någon dag. Där någonstans tappade jag förtroendet för den hovslagaren, dels för att hon gjorde tvärtemot vad jag har kunnat lösa mig till att man vanligen gör, att det gjorde det värre och att hon vägrade göra något utan att droga fölet och veterinären ansåg också att hon inte skulle göra något mer utan remitterades oss vidare.

Nu har jag en helt fankastisk hovslagare! Han vet verkligen vad han gör, två tag med raspen och han stog på trakten!:bow: :bump: Han tyckte även att andra framhoven också visade tendens till bockhov, denna raspades enbart. Den värsta hoven plastades och fick en sko liknande den första han hade men denna var låg i trakten och uppbyggd i tån och även lite förlängd i tån. Plastades under och har fått gå ute men ska inte galoppera omkring. Får även antiinflammatoriskt, smärtstillande.

Igår var vi tillbaka och han var bättre. Höger hoven såg ut som en normal hov medan vänster såg ut som höger såg ut förra besöket. Verkades och fick sko och plast på igen. Självklart utan droger. :banana:

Nu hoppas vi att detta räcker och att han ska bli bra på ett par gånger till, annars får man operera, alltså gå in och skära av böjsenans förstärkningsband. Han strechas även för att töja senor och muskler på baksidan av benet. Vad det beror på vet jag inte. En vanlig anledning är att de växer för fort och att senorna inte hinner med, dock trodde inte min veterinär att det i detta fall var utfodringsorsakat.

Men det gäller att ha stenkoll, för vänder det åt fel håll då går det FORT! Hoppas det går det ordnar sig med ditt föl. :bump:

I "Håll hästen frisk" benäms problemet som bockhov och innebär att extremitetsbenen växer för fort i förhållande till senorna.

Anledningen kan i vissa fall ärftlig, men beror framförallt på övergödning i samband med för lite motion.

Behandlingen består i att ta bort kraftfodret och enbart ha betesgång (+ grovfoder när inte betet räcker till).

Raspning av trakterna bör utföras en gång i veckan, om inte detta hjälper så måste man tillgripa operation.

Svarar båda två

Min är inte riktigt så mycket som på din första bild men inte långt i från. Annars så är hon precis lika lång som din mellan hoven och kotan. Där karleden sitter.

Min får inget kraftfoder annat än det lilla som hon snor från mamman och mamman i sin tur får bara några nävar så att hon också skall få lite när de andra får. Detta beror på att värdena på höt är så bra.

Men kanske jag skulle ta bort kraftfodret ändå för det som mamman äter borde ju rimligtvis gå ut i mjölken. Då vi har hållit på och bygga om stallet har jag inte haft riktigt tid med de två utan de har haft lite semester. Borde kanske ta upp skogspromenaderna med flickorna igen.

Min hovlagare tog ner trakten och la på plast på insidorna (tror det var insidorna) för att hoven skulle få större yta och flyta ut mer. Fråga inga mer detaljer då jag inte är riktigt säker på tänkandet bakom. Det verkade nästan som om hoven var större vid kronranden och mindre ner mot marken. (Precis som på bilden)

Men i så fall verkar det som om min hovslagare verkar vara på rätt väg. Han ordinerande mycket rörelse också.

Lite lustigt det där med kliniken för det verkar som om de ordinerade och verkade precis tvärtom. Tänkte på vila och höjning av trakten.

Mvh

Tora

Om nu inte fölet är en tådansare och inte bockhovshäst. Bockhov tar lång tid att utveckla, så jag tror på tådansare. En tådansare föds normal i sina ben, men drabbas senare av senkontrakturer på ett eller båda frambenen. Det kan utvecklas snabbt. Fölet går på tån och trakten lättar från marken. Tycker det låter ganska likt eftersom din hovis plastat...villket man kan göra vid denna åkomma.

Tådansare eller ballerinaföl är precis som du säker ett aktut tillstånd, ofta vet man inte riktigt orsakten men som du säger så sitter det i muskulaturen troligen är det fråga om överansträngning el obalans i tillväxten. Akut kan man behöva höja trakten för att avlasta muskulaturen för att sedan sänka försiktigt. Boxvila el försiktig motion.
Ev tetracyklin el antiinflammatoriskt.
Detta tillstånd utvecklas till bockhov om man inte får det under kontroll.
PL

Nu har jag tittat på lite bilder på "ballerinaföl". Det verkar som om det mest är yngre föl som drabbas av det här (det var det i alla fall på de bilder som jag såg) och min är i alla fall strax över 5 månader.

Sen så går inte min så direkt på tårna utan den går på hela hoven men det ser inte riktigt "normalt ut". Utan mer som om den belastar tån i stället för trakten. Som om plötsligt trakten började växa jättefort och la över tyngdpunkten på tån i stället. Precis som på bilden i andra (tredje?) inlägget.

Fast det som min har råkat ut för kanske har ännu sämre prognos och behandlings möjligheter än "ballerinaföl" om det nu inte trots allt är ett "ballerinaföl".

Suck det här med att föda upp ett föl verkar endast innebära en massa ångest och problem.

Mvh

Tora

Om man skall sätta dit en kil, vilket främst används på föl som inte alls sätter ner trakten så skall man inte bara ta bort den utan den skall raspas ner gradvis.
PL

Jag blev instruerad av den hovslagaren att ha kilen på lite då och då, och alltså ta bort den vissa dag för att sen sätta tillbaka den, allt efter hur JAG tyckte det såg ut. Jag tyckte dock bara det blev värre med kilen.

Jag har känslan av att grundtanken i det de gjorde var riktig men att de missade en del detaljer och därmed blev resltatet inte som önskat...

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar