Sv: föl som "anfaller"
Har varit med ett liknande ardennerföl, som tur var åkte hon till stoets fd ägare efter avskiljning, har ingen aning om hur det gick sedan!
Det var ett stoföl, redan när hon gick på betet med modern kunde hon gå till anfall, jag hade stor regnrock på mig och långpisk för att kunna gå in hagen någorlunda säkert/freda mig bara för att kunna kolla vatten osv!
Hon var tam så det gick bra att sätta på grimma och så, men ville inte ha henne i närheten av mig så jag hade alltid gjord på stoet och satte fast henne i gjorden på stoets högra sida så att hon inte kom åt mig!
En gång stod sto och föl i en väl stängslad mindre inhägnad på en lantbruksmässa, jag höll på att bastfläta stoets man och fölet låg och sov, hon vaknade medans jag höll på att fästa flätan, då skulle hon dia, hon gav mig inte en halv sekund att flytta på mig, hon skulle ha arslet precis vid bogen, som tur var gränslade hon bäckenet på mig när hon slog bakut mot mig så jag klarade mig med en blå höftkam. Det var ett as till föl! Hon var ute efter att döda kändes det som, minns en lastning också, stoet stod redan i transporten, fölet skulle inte med in och hon försökte slå bakut mot alla medhjälpare!
Det var stoets första föl och vid premieringen fick fölet sitta fast i visningsgjorden hela tiden även om det hämmade stoets rörelser.
Mitt råd är var stenhård mot ditt föl, hon tar överhanden direkt och du har inte en chans sedan!
Det verkar finnas linjer med lynnesfel på ardenner, min egen bedömning eftersom jag hade annons en gång å arbetets vägnar på ett ardennersto med diplom. Det första de som ringde på henne frågade var om hon högg! Det stoet hade dock haft ett snällt hingstföl, men hon hade faktiskt huggit en gång, hon högg en kille i ryggen under anspänning för vagn i par med annan häst!
Tyvärr har jag väl kanske råkat ut för de värsta ardennrarna eller också är det vanligt att de är så. Jobbet hämtade en ackordsardenner vars fodervärd inte kunde ha henne längre, hon ställdes in i en box bredvid en annan häst första natten, på morgonen efter fanns inte en planka kvar i mellanväggen, fabriksgjord stallinredning med stående spontad plank, stoet oskodd! Hon fick sedan stå i en box utan kontakt med andra hästar, fick byta fodervärd igen efter en tid, då hamnade hon på ett ställe utan andra hästar, dock många andra djur, passade henne säkert bättre!
Jag håller mig gärna på avstånd från ardennrar, speciellt ston, fast jag har träffat bra också! Tyvärr drar ju de dåliga med sig alla i ryktet!