föl som "anfaller"

sommarvind

Trådstartare
Vår ardennerfölis är 7 månader ungefär och jag haft nu haft henne sedan hon var 6 månader. Hon har från start visat tydligt att hon vill vara ifred när hon äter. Jag har accepterat det. Men jag upplever att hon blivit värre. När jag ska gå in i ligghallen som hon brukar äta i och hämta en hink eller liknande så kommer hon rusande med öronen bakåt, vänder rumpan till och kickar:eek:

Visst ska man visa respekt, men det anser inte jag att hon gör. Är det någon som har nåt tips på hur man kan bryta beteendet?

Detta sker i samband med när hon äter, jag vill kunna gå in i hallen för att hämta något eller t ex fylla på vatten utan att bli påflugen av henne. Hon ska rätta sig efter mig och inte tvärtom. Så vi är i konflikt kan man säga.
 
Sv: föl som "anfaller"

Jag tänker såhär, att självklart ska hon ju kunna få vara ifred från pillande och sånt när hon äter men du måste ju kunna vistas i samma "lokal" utan att hon försöker jaga ut dig.

Vad gör hon om du ryter till ordentligt när hon kommer farande?
 
Sv: föl som "anfaller"

det har jag inte testat, det var idag detta anfallet uppenbarade sig. Jag har inte gått in mer nu förän jag får mer kött på benen. Vill göra "rätt" från början, de va därför ja tänkte höra lite här på buke. Jag har sysslat /sysslar mycket med föl och unghästar men aldrig träffat på någon "ilsken" förut:D

Det är ju inte lätt att ignorera ett sådant beteende. :crazy: Samtidigt så vet jag inte om de har med osäkerhet att göra och då vill ja ju inte skrämma henne heller. Men nåt måste jag ju göra för så här kan hon bara inte få hålla på.:(
 
Sv: föl som "anfaller"

Jaga bort henne med samma mynt o ge inte maten när hon inte kan uppföra sig!

Den kommer att bli ganska snopen:devil:
 
Sv: föl som "anfaller"

Ok.
Jag hade gjort såhär (observera att det kanske inte är "rätt" men hur jag hade gjort):

Gått in och pysslat med det jag ska, men inte gått fram och rört fölet, utan allt runtomkring -som vatten.
Om hon skulle komma farande hade jag gjort som ett "utfall" mot henne, rutit till ordentligt och schasat henne åt andra hållet -och sen fortsatt med mitt.
 
Sv: föl som "anfaller"

dessa två tips jag har fått: Kan jag göra det utan att ge henne en dålig bild av människor? Ja vill inte att hon ska ogilla människor. Hur vet jag att hon inte gör detta beteendet för att hon är osäker? OM hon är osäker är de verkligen bra att svara med samma mynt då?

Jag inser väll iofs att de inte finns så mycket att välja på när de gäller vilka åtgärder som kan vidtagas.:crazy:
 
Sv: föl som "anfaller"

Jag hade bemött henne som en vuxen häst hade gjort, dvs gjort ett utfall mot henne och kört iväg henne. Att anfalla på det viset är inte acceptabelt och hade hon gjort så mot en vuxen häst hade hon fått sig en omgång tills hon lärt sig veta hut.
 
Sv: föl som "anfaller"

hon försöker trycka in mig mot en vägg eller ett hörn i ligghallen sedan kickar hon. Känns aningen farligt, så frågan är hur man ska freda sig utan att klappa till henne? Nog kan ja ryta i och springa mot henne, men vem vill springa mot en sparkande bakdel?
 
Sv: föl som "anfaller"

Ha en jacka/filt eller liknande med dig och använd den som "sköld", vifta med och använd för att mota bort henne. Håll upp den som ett skynke framför dig och vifta med dem som om du försökte skaka smulor av en filt samtidigt som du går mot henne.
 
Sv: föl som "anfaller"

hon försöker trycka in mig mot en vägg eller ett hörn i ligghallen sedan kickar hon. Känns aningen farligt, så frågan är hur man ska freda sig utan att klappa till henne? Nog kan ja ryta i och springa mot henne, men vem vill springa mot en sparkande bakdel?

Hon ska inte ens komma så långt att hon kan trycka upp dig i väggen eller kicka. Utan ditt eget "utfall" ska ske redan när hon börjar försöka mota bort dig. Sparka är inte ok!
 
Sv: föl som "anfaller"

Min unghäst gjorde sådär nån gång mot mig när hon var 7-8 månader. Jag röt till och viftade bort henne med armarna. Hon blev snopen och har inte gjort något liknande sen. Tuff och kaxig är hon fortfarande ibland, men hon vet var gränsen går med mig iallafall. Hon tappade absolut inte förtroendet, vi jobbar bra tillsammans! För mig är det absolut inte acceptabelt att någon häst går på mig, varken föl eller vuxen. Går det inte med att du bara knuffar bort får det bli lite mer tydligt, så tänker jag. Fungerar inte med en häst som tar över. Var bestämd och tydlig, använd rösten. Lycka till!
 
Sv: föl som "anfaller"

hon försöker trycka in mig mot en vägg eller ett hörn i ligghallen sedan kickar hon. Känns aningen farligt, så frågan är hur man ska freda sig utan att klappa till henne?

Du, tacklar hon in dig i väggen ska du verkligen inte dra dig för att klappa till henne...
 
Sv: föl som "anfaller"

dessa två tips jag har fått: Kan jag göra det utan att ge henne en dålig bild av människor? Ja vill inte att hon ska ogilla människor. Hur vet jag att hon inte gör detta beteendet för att hon är osäker? OM hon är osäker är de verkligen bra att svara med samma mynt då?

Jag inser väll iofs att de inte finns så mycket att välja på när de gäller vilka åtgärder som kan vidtagas.:crazy:

Enligt min erfarenhet har hästar inga problem med att man talar om vad som gäller och även då med stora åthävor. Det hästarna har svårt för är inkonsekvens och osäkerhet. Är man tydlig med att belöna önskvärt beteende så går det ännu bättre.
 
Sv: föl som "anfaller"

Mitt (numera 10-åriga) sto var kaxig, bestämd och nästan elak redan som föl - jävligt lynnig faktiskt. Hon höll på med allsköns skit som jag nu långt i efterhand förstått inte var normalt. Då trodde jag att det var en fas, någon slags övergång. Men hon kunde haft i hjäl mig på kuppen för denna fasen varade många, många år tills vi hittade en nivå som vi än idag håller oss på.
Nu när jag fick mitt andra föl är jag nästan chockad över hur duktig, lugn och respektabel han är. Han skulle aldrig ens bita eller försöka sig på några dumheter, när stoet var i samma ålder hade hon flera gånger lyckats sparka mig illa.

Mitt tips - berätta för hästkraken att det är FEL. Jag hade inte dragit mig för att ha någon form av redskap med mig om hästen inte skulle flytta sig för din kropp, kvast, pisk eller dyl. Det är inte kul att helt plötsligt ha en 3-åring som håller på som en tok...
 
Sv: föl som "anfaller"

Du, tacklar hon in dig i väggen ska du verkligen inte dra dig för att klappa till henne...

hade nått av mina föl tryckt in mej i ett hörne å sparkat då hade den fått en rejäl lusing kan jag säga.. hade en liten född 05 som fick för sej när hon va ett att hon skulle ha sin mat NU å när hon väl fått den så åkte alla på stryk.. tillslut blev jag så förbannad på henne eftr att hon sparkat 2 pers så jag skickade spannen i röven på henne när hon sparkade mej å jag kan säga att hon blev lagom snopen. efter de gjorde hon aldrig om de utan stog snällt å fick sin mat å gick ej fram till krubban förres man gått från boxen.. Bättre å säga till en gång rejält än å små fesa =)
 
Sv: föl som "anfaller"

Osäker?
Jo tjena.
det är nu som den testar o glöm inte att det är en ardenner som absolut inte får veta hur stor o stark den är.

Ta i en gång för alla.
Högst 3 ggr brukar behövas o sen är det lugnt tills den testar DIN osäkerhet igen.

BTW så har jag hört försvaret från hönsmattar till aggressiva hundar att de just är osäkra- när de går till attack o att det beror på kopplet.
Nej det beror på den som håller i andra änden av kopplet!

Börjar man resonera så är det snart dags att hunden avlivas för att den inte ens fredar familjen.
 
Senast ändrad:
Sv: föl som "anfaller"

dessa två tips jag har fått: Kan jag göra det utan att ge henne en dålig bild av människor? Ja vill inte att hon ska ogilla människor. Hur vet jag att hon inte gör detta beteendet för att hon är osäker? OM hon är osäker är de verkligen bra att svara med samma mynt då?

Jag inser väll iofs att de inte finns så mycket att välja på när de gäller vilka åtgärder som kan vidtagas.:crazy:

Vill börja med att skriva att jag gör samma som tidigare talande: Schasa iväg hästen och helt enkelt "jaga" bort henne ifrån mig. Detta beteende är verkligen inte accepterat.

Att säga åt henne ordentligt när hon gör sånna, faktiskt farliga beteenden gör inte att hon får en dålig bild av människan. Snarare att hon får en bild av att man "håller sig på sin kant & sköter sig".
Det låter som om hon tagit över väldigt mycket och att det har gått ganska långt... när en häst börjar anfalla så är det något som är fel.
Antingen har hästen fått göra lite som den vill och har helt enkelt lärt sig att man kan "bossa" över folk, eller så känner hästen sig otroligt trängd och rädd för sitt liv.
I det här fallet skulle jag inte säga att hon är trängd på något sätt då du hon är i hagen? och kan springa åt vilket håll hon vill om hon skulle bli rädd för dig.

Kan säga att jag är ganska säker på att hästen inte är osäker. En häst attackerar inte folk. Hoppas att det löser sig snart och att du får ordning på henne! inte kul när hon blivit något år större och har kvar samma beteende... det blir väldigt farligt.
 
Sv: föl som "anfaller"

Jag kan inte annat än hålla med andra i tråden. Sätt ner foten ordentligt! Det kan kännas tufft att vara hård mot en liten men du får tänka att du gör hästen en tjänst. Den avhyvling den får utav dig som föl är ingenting mot vad den kan få utstå som vuxen om den inte kan visa respekt för människan.

En tanke bara: Vad händer om hästen får fri tillgång på foder? Om han/hon har ständig tillgång kanske konkurrensen försvinner och det blir lättare att arbeta med problemet. På din beskrivning låter det ju onekligen som att hon försvarar sin mat.

Mvh JV och Lycka till!
 
Sv: föl som "anfaller"

Har varit med ett liknande ardennerföl, som tur var åkte hon till stoets fd ägare efter avskiljning, har ingen aning om hur det gick sedan!

Det var ett stoföl, redan när hon gick på betet med modern kunde hon gå till anfall, jag hade stor regnrock på mig och långpisk för att kunna gå in hagen någorlunda säkert/freda mig bara för att kunna kolla vatten osv!

Hon var tam så det gick bra att sätta på grimma och så, men ville inte ha henne i närheten av mig så jag hade alltid gjord på stoet och satte fast henne i gjorden på stoets högra sida så att hon inte kom åt mig!

En gång stod sto och föl i en väl stängslad mindre inhägnad på en lantbruksmässa, jag höll på att bastfläta stoets man och fölet låg och sov, hon vaknade medans jag höll på att fästa flätan, då skulle hon dia, hon gav mig inte en halv sekund att flytta på mig, hon skulle ha arslet precis vid bogen, som tur var gränslade hon bäckenet på mig när hon slog bakut mot mig så jag klarade mig med en blå höftkam. Det var ett as till föl! Hon var ute efter att döda kändes det som, minns en lastning också, stoet stod redan i transporten, fölet skulle inte med in och hon försökte slå bakut mot alla medhjälpare!
Det var stoets första föl och vid premieringen fick fölet sitta fast i visningsgjorden hela tiden även om det hämmade stoets rörelser.

Mitt råd är var stenhård mot ditt föl, hon tar överhanden direkt och du har inte en chans sedan!

Det verkar finnas linjer med lynnesfel på ardenner, min egen bedömning eftersom jag hade annons en gång å arbetets vägnar på ett ardennersto med diplom. Det första de som ringde på henne frågade var om hon högg! Det stoet hade dock haft ett snällt hingstföl, men hon hade faktiskt huggit en gång, hon högg en kille i ryggen under anspänning för vagn i par med annan häst!

Tyvärr har jag väl kanske råkat ut för de värsta ardennrarna eller också är det vanligt att de är så. Jobbet hämtade en ackordsardenner vars fodervärd inte kunde ha henne längre, hon ställdes in i en box bredvid en annan häst första natten, på morgonen efter fanns inte en planka kvar i mellanväggen, fabriksgjord stallinredning med stående spontad plank, stoet oskodd! Hon fick sedan stå i en box utan kontakt med andra hästar, fick byta fodervärd igen efter en tid, då hamnade hon på ett ställe utan andra hästar, dock många andra djur, passade henne säkert bättre!

Jag håller mig gärna på avstånd från ardennrar, speciellt ston, fast jag har träffat bra också! Tyvärr drar ju de dåliga med sig alla i ryktet!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 670
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp