föl på bete

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mithra
  • Startdatum Startdatum
M

Mithra

hej
en liten undran...hur gamla är era föl när ni släpper dem på bete? Mitt första föl i år är 12 dagar nu, och han går ute hela dagarna, ( om det inte regnar) Men jag tar fortfarande in dem på kvällarna. Tror inte att det är så varmt på nätterna än. Och nästa sto som ska föla gär det om ca två veckor. Vet inte om jag ska fortsätta att ta in henne på nätterna tills hon har fölat. Det är ju inte så lätt att övervaka en fölning utomhus, i mörkret.
Vi har även en bit att gå ner till gräshagen, det tar ca 10 minuter, på grusväg. Ibland tänker jag attd et kanske är för långt attgå för ett föl på 10-12 dagar, men han ser pigg ut. Hur brukar ni göra?

Vi brukar vänta 1 - 1½ vecka beroende på hur tidigt fölet är fött. Då går dom ute från morgonen - lunch, sedan ut igen efter maten och sedan in igen till kvällen.
Två veckor innan stona fölar börjar vi ta in dom på natten. När vaxpropparna har kommit låter vi hene stå inne.
Jag skulle inte rekomendera att låta henne föla ute. Det är fortfarande kyligt om nätterna här i skåne, och fölet måste hålla värmen när det precis har kommit ut. det var ju dessutom lång väg till stallet och det kan ta hårt.
Bara en av våra hästar har fölat ute, hon fölade tre veckor för tidigt och hon hade inga vaxproppar. Fölet höll på att dö av köld trots att detta var i mitten-slutet av april någon gång, mitt på dagen i strålande solsken.
Fortsätt att ta in henne om nätterna och håll uppsikt hela tiden! man vet aldrig när fölet bestämmer sig för att det är dags.

Om fölet inte verkar ta någon skada av att gå på grusvägen tycker jag att du ska fortsätta med det. det är bara bra för dom att få lära sig tidigt.

Vem är de efter?

Lycka till med dom båda, kramar!

Minst 1 månad gamla innan det får gå ut på bete dygnet runt.
Jag släpper i regel mina hästar ö.h.t. kring sista helgen i maj och planerar göra så även i år.
Då är mitt arabföl 2 månader gammal.

tack .
Ja du har nog rätt, det får bli en fölning inomhus. Som du sa är det inte varmt på nätterna, framförallt inte på marken, och det kan regna, och om det tillstöter komplikationer är det bäst att vara inne. :)

Fölet som är fött är e Lambourghini, ett hingstföl, fux med 3 vita strumpor, stjärna, snop. Jättelånga ben :love:
de som ska födas är e Lambourghini och e Bocceli
Får du några föl i år?
:rofl:

tack för tipset. De får bli inne på nätterna ett tag till.
Har du de som föds på sommaren med inne på nätterna tills de är en månad ? Problemet här är ju att två av dem blev sent betäckta. De får föla inne men sedan tänkte jag att de kunde få gå ute om natten kanske vid ca 2 veckors ålder, om vädret tillåter :)

Ja men bara ett faktist, för några år sedan fick vi sex om året men nu är det bara två fölston kvar. Det andra kastade sitt, så det blev bara ett :crazy:
Den söta lilla krabaten är en Be My Chief-son, så han är inte världens lättaste att handskas med.. en riktig galning, precis som sina syskon!
Detta är den första hingsten hon får, hoppas allt går bra.
Du får alltså två föl i år? eller?
Lycka till! Kramar.

nej, det är tre föl i r, om allt går som det ska. ett är fött, två är kvar. Det är två e Lambourghini.
Två av dem ska jag betäcka om med Sir Schölling, tycker att han är fin.
be my chief, han är fin. Är det fullblod i mamman med?
Kan förstå om det är humör. :)jag hade ett san Quintero föl förra året, han ver en liten galning han med, fullblod även på mammans sida.
:D

Jobbets föl är drygt 5veckor nu och dom går på bete med sina mammor på dagran nu..och om någon vecka blir de dygnet runt

ja det är ungefär så jag tänkte mig med, de kom ut på bete i går, men kommer in på kvällarna, sen om en vecka ca kan de nog vara ute på natten med, men stona som e kvar får föla inne, och gå i paddocken de första dagarna.
Vad är det för föl ni har?

Ja i regel. Ser dock helst till att fölningarna sker inom mars/april, så att jag kan släppa ut dem (givetvis beroende på vädret) runt 1/6, så att jag slipper det problemet. Är det extremt varmt kan de dock få komma ut snabbare...d.v.s. innan de är en månad gammal.

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Det är ett hingst föl som ska heta New Sensation (New Balance - Maximilian) och ett sto föl som ska heta Zerosa (New Balance - Master)

Själv?

också ett hingstföl, som ska heta Diablo Meithros, e Lambourghini-Madrigal. De som väntas är e Lambourgini-Lombard, och e Boccelli-Lambert. :D

Ja dom är fina, båda två. Lambourghini är så himla vacker. Är stona också hannoveranare?
ja jag tycker det, och avkommorna blir inte så pjåkiga faktist :)
även om jag tyckte att det blev bäst resultat när dom betäckte henne med diaghlyphard så..
Ja hon är fullblod, e Exceller. Vi föder/födde upp mest galopphästar, men även någon travhäst..
Vet inte varför dom har hakat uåp sig på be my chief, dom väljer alltid honom! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar