föl och unghästar

W

westernbiten

hej har bara lite frågor om avel. har precis börjat med avel på quarter häst. försöker nu sälja en fölunge. men det värkar inte som om det är några som är intresserade. varför? Är det inte (inne) att köpa häst just nu eller är man mer inne på färdiga hästar, eller vill man helt enkelt inte ha någon lite dyrare som "kanske och jag säger kanske" kan klara sig lite bättre på banan. jag vet inte.

Sv: föl och unghästar

Det är som med vilken avel som helst egentligen.
Ett quarterföl och ett annat quarterföl kan ju vara enormt olika intressanta på marknaden.

Det är alltid lättare att sälja ett föl med bra härstamning. Det tycker iof alla att deras föl har men en köpare ur en viss kategori kanske tittar på vad föräldrarna och syskon presterat, vad hästarna bakom föräldrarna presterad, och vad just den korsningen av linjer har gett innan osv isv. En annan kategori köpare kanske tittar mer på färgen och priset. Någon går helt efter hjärtat och bryr sig inte om vare sig stam, typ, färg eller något annat.

Frågan är väl vad du har avlat din fölunge med för tanke, varför och för vem? Och sedan vilken kategori köpare vänder du dig till när du annonserar den? Du kanske ligger i fel prisklass eller försöker sälja den på "fel" ställen?

Det finns massor av anledningar till att man inte får sålt. Marknaden nu spelar stor roll men kvalitét brukar alltid gå att sälja.... Det finns också alltid en marknad för de hästarna som kanske inte kan avancera till elitnivå men är finfina hobbyhästar men då måste man prissätta dom därefter. Vissa typer är ibland mer "Inne" än andra och mer lättsålda.
Just nu är det inte det bästa läget att sälja föl, helt klart. Kan man hade jag hellre hållt på fölet tills det ser lite annorlunda ut och då har man kanske hunnit med att göra en del med fölet också. Allt sådant gör en häst lättare att sälja.

Lycka till.

fölet är efter docs leaguer och undan Gators mercedes ( ett av åsa`s förra hästar). Den är halvsyskon till gators leaguer. jag skulle vilja sälja honom till någon tävling intresserad människa eftersom det ser ut som om han kommer få fina steg.;)

En bra häst mao. Han är faktiskt helbror till GL och jag har hans helsyster:D

Sätt ut honom på wittelsbuerger.

HARD TIMES!!!
Folk måste dra in svangremmen nu:
Fel tid att sälje:
Överskott av häster:
Az

Ja kan man vänta tjänar man nog på det hellre än att dumpa priserna på bra kvalitét!
Samtidigt har jag plötsligt förmedlat flera bra hästar från USA nu men då är ju också dom billigare än vanligt = klipp för den som kan köpa häst i dessa tider!

Jeg fundera på att köpa ny häst, då jeg fick ta bort min 3 åring i våras.
For min del kan jag berätte varför jag inte köper föl.

Jag tänker över vad som bäst kan betale sig rent ekonomisk. Inye för jag är snåll, jag vet att pris och kvalitet hänger sammen, och jag gir gärna bra pris för ret häst, even om jag rider för mig själva och inte har planer om SM ;)
Tanken var lite på en fölunge igen, men det er allt för dyrt och jag vet inte vad slut produkten blir.

fölpris 30-60.000 beroende på vad jag vill ha
Jag har inte häst hemme och min 3 åring kostade i gns. 2500 kr. pr. md alt inclusive (uppstalning, foder, försäkring, vet. hovslager m.m)
3 år = 46 md. = 115.000 kr.

Då har jag en 3 åring klar til inridning som har kostet runt 140.000- 160.000 kr.

Sen kommer indridning och träning.
Jag är ingen stjarna och för att säkre den bäste indridning och träning vil jag skicka min häst i träning i minst 6 md.
Min träner tar rundt 7000 kr pr md (om jag minnes ret) då har yterligere 42.000 kr fått ben att gå på.

Då har jeg en ungehäst häst som har kostet ca. 190.000 kr. (give and take ten)

I dom 3 år, måste jag ändå betale för min ägen träning på min träner's häst for inte att vare ute af form och "nybörjare" när min ägen häst är klar til ridning.

När jag koller på saluhäster då får jag jätte mycke bra häst för den pris.
Jag kan får mycke mer häst än jag önsker, förståt på det sät att jag inte vill ha en SM häst men "bare" en bra stabil häst til träning och lättere tävling.
fx. den sto som Wrangler har på annons, 85.000 kr klar til mere seriös träning.

Jag tror inte bare det är jag som gör dessa tanker för hästköp.
Har man annan häst at ride och hästar hemme är det självklart lättere och billigera att vente på en fölunga till ridhäst, men ändå inte billigt.

Jag förstår ditt resonemang om det bara är en ridhäst man vill ha. Att köpa en fölunge är nog mer för folk som jag som vill vara med från början och forma sin häst. Nästan alla hästar jag har har jag skaffat som föl och det är en underbar känsla att följa med en fölunge på resan från föl till tävlingshäst. Men som sagt, en del vill kanske bara ha riddelen i hästägandet.

Själv är jag föl/unghäst köpare också, men har fått lära mig att det inte alltid garanterar att man köper en häst utan bagage. Efter att i unga år köpt ett antal hästar som varit inridna/körda och därmed fått hästar med diverse problem, vilket utvecklats till att bli mer el mindre farliga, sa jag att from nu köper jag bara ohanterade unghästar.
Då har du möjligheten att forma din egen häst på det sätt du vill, och förhoppningsvis har hästen inte varit med om någon otrevlig hantering av tidigare ägare. Detta förutsätter dock att du vet vad du gör själv!! Det går otroligt lätt att förstöra en ung häst och det kan ta oändligt med tid för att reparera skadan. Och ska du ta hjälp med all inlärning så blir det dyrt att köpa unghäst. Det blir dyrt i vilket fall som helst, men förhoppningsvis får du jobba med en häst utan mentalt bagage, och det kan vara värt mycket pengar det också.

Dock så hjälper det inte alltid att köpa en 8mån bebis. Som tur är har han ett hjärta av guld, och då spelar felfodring, skador som blivit ignorerade och allmän misshantering mindre roll. Så trots att man köper häst med bra stam, hos erfaren uppfödare så garanterar det inget!!

Nu säger jag inte att alla äldre hästar är knäppa, utan det kan vara så att den reagerar på ett sätt som du inte kan förklara utan att veta vad som hände för tex två år sedan. Och utifrån den vetskapen ta hand om/lära hästen på ett för hästen mer pedagogiskt sätt.

Sen tror jag att det är mycket svårare att sälja hingstar, hade ditt föl varit sto hade hon nog redan varit såld... Jag hade skurit honom (kanske redan gjort?) och behållt honom över vinter, lasttränat och börjat med showmanship och trail och sedan visat honom i April i åtminstone halter. Han har ju en fin stam och borde bli en bra tävlingshäst åt någon så småningom och då är det ju bra om han redan varit ute. Det är alltid lättare att sälja hästar precis innan sommaren också tror jag. Det är många som har för mycket häst nu när alla ska in till vintern och vill bli av med dom, då finns det många hästar på marknaden samtidigt sänks ju priserna.

Ja så här dags på året är det knappast säljarens marknad. Kan man behålla över vintern, så kan det nog löna sig,

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 205
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 824
Senast: morgaine
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp