Sv: föl och unghästar
Jeg fundera på att köpa ny häst, då jeg fick ta bort min 3 åring i våras.
For min del kan jag berätte varför jag inte köper föl.
Jag tänker över vad som bäst kan betale sig rent ekonomisk. Inye för jag är snåll, jag vet att pris och kvalitet hänger sammen, och jag gir gärna bra pris för ret häst, even om jag rider för mig själva och inte har planer om SM
Tanken var lite på en fölunge igen, men det er allt för dyrt och jag vet inte vad slut produkten blir.
fölpris 30-60.000 beroende på vad jag vill ha
Jag har inte häst hemme och min 3 åring kostade i gns. 2500 kr. pr. md alt inclusive (uppstalning, foder, försäkring, vet. hovslager m.m)
3 år = 46 md. = 115.000 kr.
Då har jag en 3 åring klar til inridning som har kostet runt 140.000- 160.000 kr.
Sen kommer indridning och träning.
Jag är ingen stjarna och för att säkre den bäste indridning och träning vil jag skicka min häst i träning i minst 6 md.
Min träner tar rundt 7000 kr pr md (om jag minnes ret) då har yterligere 42.000 kr fått ben att gå på.
Då har jeg en ungehäst häst som har kostet ca. 190.000 kr. (give and take ten)
I dom 3 år, måste jag ändå betale för min ägen träning på min träner's häst for inte att vare ute af form och "nybörjare" när min ägen häst är klar til ridning.
När jag koller på saluhäster då får jag jätte mycke bra häst för den pris.
Jag kan får mycke mer häst än jag önsker, förståt på det sät att jag inte vill ha en SM häst men "bare" en bra stabil häst til träning och lättere tävling.
fx. den sto som Wrangler har på annons, 85.000 kr klar til mere seriös träning.
Jag tror inte bare det är jag som gör dessa tanker för hästköp.
Har man annan häst at ride och hästar hemme är det självklart lättere och billigera att vente på en fölunga till ridhäst, men ändå inte billigt.