Föl och regn - råd

dee79

Trådstartare
Hur gör man med föl och regn? När ska de vara inne och när ska de vara ute? Om man inte har skydd? Om man har skog som skydd?

Vid vilka temperaturer?
Vilken ålder?
Måste man ta in dem hela sommaren så fort det regnar?

Hur gör ni?

Sv: Föl och regn - råd

Vi har skydd i form av skog på sommarbetet och det räcker, hingstfölet går ute även när det regnar och det har funkat bra hittills.

Jag är absolut ingen fölexpert, men jag har haft 2 föl och gjorde helt olika på dem. Den som föddes -01 föddes i slutet på maj och där var jag otroligt hönsig, minsta lilla regndroppe så åkte fölet in de första 2 månaderna. Hon gick på bete någon månad 24/7 med sin mamma och sedan var de inne nattetid from september.
Den som föddes -11 levererades 5 juli, utomhus. Mamman valde att föla i ligghallen och lät sedan inte ungen lämna ligghallen på 2 dygn. De gick ute dygnet om från början. Mamman var väldigt mån om sin unge och gick in vid längre regn. 1 augusti åkte de på bete och sedan gick de på lösdrift hela vintern.

Båda fölen överlevde;) Med facit i hand är 01:an en väldigt ömtålig häst, men jag vet inte alls om det har att göra med att hon alltid varit så bortklemad. Jag kan tycka att det är en otroligt skillnad på ett lätt sommarregn, heldagsregn eller ett regn i mars. Man får vara förnuftig.

Jag har släppt ut mina föl dygnet runt när de varit en tre veckor gamla, lite beroende på vädret. Det viktigaste är att ha uppsikt över dem eftersom de kan bli dåliga snabbt.
Förra året regnade det oavbrutet en dag när det årets föl var en tre veckor gammal, hon kollades flera gånger den dagen men var inte berörd av regnet och frös inte. Hon fick inte heller någon snuva eller andra tecken på sjukdom efter det.
Ett tidigare föl var ute någon timme i regnväder när det var lika gammalt och fick rinnande näsa och blev småsnuvig. Det gick över på ett par dagar.

Håller med övriga talare, det gäller att vara förnuftig och kanske inte alltför hönsig, vilket är lätt att vara!:angel:

Om fölen föds i maj-juni brukar jag släppa på bete efter någon vecka, när jag ser att fölet och mamman har stabiliserat sig och allt funkar. Sedan får de klara vanliga sommarregn, och det gör de utan problem tycker jag. Vi har stora beten med skog och träddungar.

Föds de tidigare är jag lite mer kinkig, ett mars-aprilregn kan vara iskallt och riktigt elakt om det blåser samtidigt, och det är också ännu ganska kallt på marken.

Men sommartid, i stora hagar med träd- inga problem, tycker jag!:)

Tack för alla svar!
Jag är hönsig, men har också en uttrycklig önskan om att inte klema bort fölisarna allt för mycket. Vill ha "hästiga" hästar.

Fölis är en vecka idag, så inte så gammal och dagens regn var allt annat än sommarregn. 8 grader och blött kändes lite sådär eftersom jag satt på jobbet. Så hon var ute några timmar på morgonen, stod sen inne och har gått ute sen jag kom hem 15.30, men då har det varit uppehåll också.

I beteshagen har jag en dunge, men det finns ju inget som garanterar att hästarna ställer sig där bara för att det regnar.

Det blöta hon hann bli i morse var visst inga problem, hon verkade inte frysa och hon har legat ett par gånger på eftermiddagen trots fukt i marken, men klarat det bra (ja, jag var ju självklart tvungen att ut och kolla några vändor).

Dock är märren less på mig, hon vill absolut inte gå ut och in i boxen, hon tycker att ute duger gott.

Det är fördelen med att ha ligghall när de är så små, om märren är van vid hallen dvs. En annan klassiker är att lägga ut halm i hagen, men jag vet inte om det är så himla bra egentligen, men de ligger iaf inte direkt på marken. Min lille valde iaf höhögen i somras:)

Ligghall har jag inte, men stona är vana vid det också. Mina marker håller inte för det och innan jag har råd att grusa upp ordentligt blir det ingen ligghall heller.
Sen blir det 2 föl i år och antagligen inga fler på en 4-5 år, om det ens blir några då.

Halm i hagen har jag haft och där låg fölis i början, men det gör ju ingen större skillnad om det verkligen har öst ner, för då är ju halmen också blöt. Nä, nån vecka till i alla fall får hon vara inne i pissväder, så ger man ju henne möjligheten att skaffa lite underhudsfett först i alla fall.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: movi
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?