Föl och lekkompis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
H

Helan

Har ett stoföl född maj 09 som behöver sällskap, och ska få en kompis i delad stor box på 35 kvm. Har ett föl lika stor glädje av ett sto född 2008 (alltså ett år äldre) som en jämngammal kompis?
Det vimlar inte av folk som vill låta sina ston på på bortaplan, däremot verkar hingstar vara ett gissel. Är det så att man helst behåller stona hemma och sen lämnar bort sina hingstar?? Har haft annons ute men utan svar, så nu lutar det åt att jag köper en kompis åt henne istället, och då har jag två årgångar att välja bland.
En äldre kompis kan väl vara lite tryggare att ha när man ska lämna mamma, men samtidigt kanske inte lika lekfull, eller för lekfull?
Hur resonerar ni?

Sv: Föl och lekkompis

Jag tror det beror mkt på individen.. Jag har min halvblodsåring med ett 2-årigt C-ponny sto och det funkar kanon. De har gått ihop sedan halvblodet var 1 månad (jag har fött upp även ponnyn..) och är väldigt fästa vid varandra. Det gick oxå ganska lätt att skilja åringen från mamman då hon hela tiden hade kompisen som trygghet... Så som sagt jag hade gått mkt på känslan när jag träffade hästen om jag var du.. :idea:

Ja, det är ju helt klart skillnad på individer. Jag vill ju att de ska kunna ha mesta möjliga ut av sin vistelse tillsammans, kunna leka och röja runt (så jag slipper vara lekmamma):angel:

min 3 åring går ihop med mitt föl och dom leker hela tiden! springer och stegrar och drar i grimmor och speedar runt träden och ja allt möjligt...

Om du ska köpa och vill att de ska ha glädje och sällskap av varandra så är det bäst med samma årgång på bägge. Då kan de göra saker tillsammans under lång tid framåt och verkligen hålla ihop. Om du väljer en som är ett år äldre så kan den dels vara lite tuff att ha i samma box och dels så kommer ju den fortare att börja med andra saker som inridning m m.

Min 09:a som är lika gammal som din och också sto har ända från början även gått med ett ponnysto född 2008 och dessa blev verkligen som ler-och långhalm direkt och haft väldigt kul med varandra. Kan ju dock ändras med tiden men än så länge fungerar det utmärkt. Men kan man då välja mellan 09 och 08 så hade jag nog valt samma ålder på båda.

Risken med att fölen har en äldre, mer aktiv lekkompis är att de inte får tillfälle att vila så mycket de behöver.
Lika viktigt som att ha lekkompisar är det att de även får tillfälle att ta igen sig.
Det kan vara svårt om en aktivare häst hela tiden trissar igång dom.

Jag var i samma sits som dig för någon månad sedan, så jag köpte ett stoföl som kompis till mitt stoföl. Nu står de tillsammans i en stor box, och det fungerar väldigt bra. I hagen står de också alltid nära varandra och betar, så de har en stor trygghet i varandra.
Jag har bara haft hingstföl tidigare, och som du skriver så var det lättare att hitta jämnåriga kompisar till dem.
Vi har ett 08:a sto i stallet också, men jag ville ha en fölkompis i samma box direkt efter avvänjningen, och dessa två kommer förhoppningsvis att följas åt ett bra tag framöver.

visserligen tycker min 3 åring om att leka men det är fölet som är den mest aktiva av dom två :laugh: 3 åringen får ibland säga till den lilla att lugna ner sig lite. fölis brukar allt ligga ner och sova imellanåt,,,och ibland står dom i varsin hagdel,,,3 åringen brukar stå och äta så mkt han kan och fölis går då ner till trädhagen och sysselsätter sig där. Varje gång vi aktiverar 3 åringen så tas vi in fölet i sin box och så får han extra egentid där.

Fast det finns ju en fördel med att välja en annan årgång oxå? Tex att man inte har 2 treåringar som ska ridas in samtidigt.... Man ska ju hinna med dom oxå?

Om man köper en som är äldre skulle jag kanske välja en mindre häst, så att fölet inte hamnar i för stort underläge, ex en ponny om du har ett halvblodsföl....

Om jag hade fått välja, så hade jag till mitt stoföl valt en ett åring. Dom har varit med om en vinter säsong och ett sommar bete, därmed en trygghet om dom skall gå själva.
Har dom fri tillgång till grovfoder ute, så blir det automatiskt vila när dom äter, sedan leker inte stoföl så som hingstföl gör.
Skall du sedan ha dom tillsammans inne i en stor box, så bind uppdom när dom skall äta sitt kraftfoder, och när dom är färdiga släpp dom. Grovfoder kan dom äta tillsammans.

Drömmen är ett äldre avelssto och två årsföl.

När jag hade 4 årsföl (alla hingsföl) gick dom tillsammans med ett äldre sto, och det inger trygghet i hagen, samt att dom blir uppfostrade.

Tack för alla era förståndiga tankar.
Jag ska titta på en 08, ett ponnysto som kommer bli 145 ca, så hon är säkert lika stor som min fölunge är nu.
Om jag ska rida eller träna med den äldsta kan ju alltid den yngsta gå med gammelstoet.

Hej Helen Svårt med kompisar.Förra årets (08) sto får leka med årets 09 hingstföl så länge. Jag avlivade mamman när årets föl var 7 mån,men han saknade stoet bara några dagar,han hade vuxit upp med syrran i flocken så de gick bra. Nu märker jag att stoet som är 20 mån skulle behöva bli tuktad av en äldre häst, för hon är så kacksig. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Avel 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB) Nu våras det snart för treårstest, och såklart är det lika spännande som alltid...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
43 747
Senast: Gabby_Ossi
·
H
Hästhantering Hej! Jag har en hingst född 2010. Han blir alltså 2 i sommar. Jag fick honom i sommras och han är inte så värst mycket hanterad innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 077
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka