Föl och kraftfoder...

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur tidigt kan bebisen börja äta?
Är det farligt om den äter för mycket av mammas kraftfoder?
(den är bara en vecka och tycker redan det är väldigt spännande att ta mammas mat.. :crazy: )

Sv: Föl och kraftfoder...

dom brukar försöka härma mamma väldigt tidigt, men det brukar inte gå så bra...men bara den har fått tänder så den kan tugga så kan den väl få äta lite.Jag tror inte den får i sig några mängder, men passa så den inte sätter i halsen.:angel: :angel:

Vita_N_6520 skrev:
Hur tidigt kan bebisen börja äta?
Är det farligt om den äter för mycket av mammas kraftfoder?
(den är bara en vecka och tycker redan det är väldigt spännande att ta mammas mat.. :crazy: )

Det beror på vad mammans kraftfoder består av.

Små föl med ofärdig tarmflora bör undvika proteinkoncentrat i mer än kosmetiska doser. I ”späd”fölets instabila tarmmiljö kan i olyckliga fall sådana elaka bakterier som älskar aminosyror växa till och ställa till skada. Dit hör vissa clostridier. HH

Mitt föl är tre veckor nu och har fått tänder och allt. Men han smaskar mest och bökar runt i stoets mathink (får krossad havre + groov90). Han får även en egen hink med havre i, att "leka med", men det går inte åt några mängder (mamma "diskar" ur den när hennes spann är tom)....

Lånar tråden för fler föl mat frågor.

Kan fölet äta helhavre el spelar det ingen roll, om det är kross el hel alltså?

tack

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 055
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 082
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka