Föl och kraftfoder...

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur tidigt kan bebisen börja äta?
Är det farligt om den äter för mycket av mammas kraftfoder?
(den är bara en vecka och tycker redan det är väldigt spännande att ta mammas mat.. :crazy: )
 
Sv: Föl och kraftfoder...

dom brukar försöka härma mamma väldigt tidigt, men det brukar inte gå så bra...men bara den har fått tänder så den kan tugga så kan den väl få äta lite.Jag tror inte den får i sig några mängder, men passa så den inte sätter i halsen.:angel: :angel:
 
Sv: Föl och kraftfoder...

Vita_N_6520 skrev:
Hur tidigt kan bebisen börja äta?
Är det farligt om den äter för mycket av mammas kraftfoder?
(den är bara en vecka och tycker redan det är väldigt spännande att ta mammas mat.. :crazy: )

Det beror på vad mammans kraftfoder består av.

Små föl med ofärdig tarmflora bör undvika proteinkoncentrat i mer än kosmetiska doser. I ”späd”fölets instabila tarmmiljö kan i olyckliga fall sådana elaka bakterier som älskar aminosyror växa till och ställa till skada. Dit hör vissa clostridier. HH
 
Sv: Föl och kraftfoder...

Mitt föl är tre veckor nu och har fått tänder och allt. Men han smaskar mest och bökar runt i stoets mathink (får krossad havre + groov90). Han får även en egen hink med havre i, att "leka med", men det går inte åt några mängder (mamma "diskar" ur den när hennes spann är tom)....
 
Sv: Föl och kraftfoder...

Lånar tråden för fler föl mat frågor.

Kan fölet äta helhavre el spelar det ingen roll, om det är kross el hel alltså?

tack
 

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
540
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 079
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp