Föl och fosterförsäkring

Sv: Föl och fosterförsäkring

Det är väl sant att försäkringen gäller den period som anges, men det står inte vad den kostar eller hur man betalar den, jag betalar normalt alla mina försäkringar årsvis.

Jag skrev att för mig är den försäkringen den bästa eftersom stoets försäkring som jag har täcker fölets vet kostnader till fölet är 6 dygn och sedan har jag vetvårdsförsäkring upp till 100.000 i fölboomen.

I andra bolag har jag ej fått försäkra för mer än vad hingsten kostar, och det är ca hälften av alla kostnader. Ett år fick jag ett dödfött föl vid planerad födsel, jag hade då försäkrat så mycket som möjligt i det bolaget och fick ut12.000 kronor. Med fölboom skulle jag få 36.000 kronor om det skulle hända, skillnaden på premien är 1600 kronor, och det tycker jag det skulle vara värt om oturen är framme.

Enligt försäkringsbolaget behöver man ej kolla för varje höjning, man får ha ett veterinärintyg på när kastning eller resorbering har konstaterats.

Du har säkert inte missat något, som tur är finns det flera valmöjligheter på marknaden, denna lösning passar mig bra.

Det är MKT man måste kolla upp!! Jag ha alla mina hästar i ett bolag, i den ingick foster- o fölförsäkring på ston o till de kommande fölet är 30 dygn.

Samma dag som mittt föl föddes ringer jag då "mitt" bolag o säger att jag vill försäkra mitt föl. Jag frågar HUR många dagar karens de är på ett föl, få då till svar att föl som varit försäkrade via stoet är det 0 dagar karens på!! Jag hade kollat upp hur många dagar karens de va när man gjorde en ny försäkring på ett föl hos andra bolag där det bl a va 5 och 8 dagar i två olika bolag. Men man vill ju ha det bästa skyddet så jag tecknade en försäkring i "mitt" bolag som bara hade 0 dagar, det är ju det bästa. Så allt va frid o fröjd, jag betalar in premien.

När mitt föl är 15 dagar blir han dålig o få hög feber, kontaktar veterinären, han få pencelin. Blir inte bättre så när han var 17 dagar sa han att vi skulle köra honom till Helsingborg och det gjorde vi, där konstaterade de att han hade kraftig lunginflammation o vatten i lungorna, han klarade sig bara 2 tim där innan han somnade in....

Hämtar stoet o kör henne direkt till seminstationen för att betäcka om henne.

Nu till problemet, jag få inte ut livvärdet jag hade försäkrat fölet i, o vet ni varför...???!! Mitt bolag säger att det ALLTID är 20 dagar karens, även på föl.....

Jag ska max få ut 12 000 o de på stoets försäkring.

Jag känner mig lurad. Så i mitt sk bolag kan man inte försäkra ettt föl, för jag anser att 20 dagar är JÄTTE mkt för ett föl.

Idag ringde min svärmor o spelade dum o sa att hon ville försäkra sitt föl och ville veta HUR många dagar karens det var på ett föl, svaret hon få av säljaren är, håll i er nu, 0 dagar karens på föl..!!!!!!!!!!!!

Jag klarar inte av att skriva mer nu, är helt knäckt...

URSÄKTA att de blev långt, men hoppas värkligen att många läser dett...!!!!!
Eftersom det verkar ok att skriva vilka bolag man menar skulle det va jätteintressant och veta vilket det va så man tar nåt annat...
Tack för att ni delar med er....:)

Ja, som tur är har jag sluppit utnyttja den ännu, och jag hoppas att jag slipper det, men den känns ganska trygg tycker jag.

Det jag skrev om karensen är att det är 20 dagars karens på beloppet mellan det gamla beloppet och höjningen om man höjer beloppet, det belopp man hade från början är det ingen karens på.

Pratade med en virrig människa igår på Sveland som inte visste mycket.
Jag frågade om man kunde välja vilket belopp man ville ta,hon svarade att det bara ska täcka det man betalat i språng,semin osv...
Frågade om man tog 20000 i foster och fölförsäkring och sedan när fölet är fött vill öka 20000 till om det va ok utan karens-hon svarade att det inte gick att öka innan den va under utbildning-frågade då om de ansåg att de bara va värda typ 20000 när de va från föl till 1-åring,då jag tyckte att de absolut är värda mer då.
Har försäkrad mina 2 andra föl i Agria då de va nyfödda i 30000 utan problem.
Snacka om en djungel när man kollar upp dem.
Så nu blir det väl att jag tar Fölboom på Sveland och direkt när den är född tar 30000 i Agria där stoet är försäkrat.
Anledningen till att jag tar Sveland är att man kan ta det på autogiro....:grin:

Har du kollat med din hingstation om du kan ha någon rabatt där :cool: Endel hjälper juh till med Foster o Föl försäkringar på sina hingstar !!!

Mia

Senast ändrad:

Man brukar väl betala sin hästförsäkring varje år?
Skillnaden med denna och andra är att den gäller i ett streck utan karens under den period som anges.
Det är inte så många bolag som tillåter att man föl-och fosterförsäkrar för 40000:- som detta bolag gör eftersom man hos dem inte får räkna med en massa omkostnader som finns i samband med betäckningen hos dem då flera andra bolag försäkrar efter vilka utlägg man haft och då oftast enbart själva hingstavgiften.Man kan även välja ett lägre värde att försäkra i och därmed få en lägre premie.
Vad kostar det hos andra bolag att föl-och fosterförsäkra + 1 år i 40000:-, är det mycket billigare? För min del så tycker jag att denna försäkring är en bra lösning som jag i sådana fall tycker är värd lite mer eftersom mycket kan hända under fölets första levnadsperiod.

Jag har som sagt bara haft kontsakt med Agria och till dom behöver man inte styrka vilka omkostnader man haft. Jag har tex inte behövt betala alls för hingsten utan endast veterinärkostnader. Det var dock inga problem att försäkra ändå.

Jag tycker att det känns tryggt med en försäkring som täcker fölet så fort den är född utan karens. Enligt henne jag pratade med på Agria hade fölet då 120.000:- i egen veterinärvård. Tyckte nästan det lät för bra för att vara sant, men beror kanske på att stoet är plusförsäkrat till 120.000:- vetvård?

Jag ringde just och förberedde den försäkring jag hoppas jag tecknar ikväll, och det verkade som 120.000 är standard i veterinärvård, men livvärdet är det som man varierar. Jag frågade inte om det gick att höja eller sänka vet.vård, den känns ganska bra.
Tror mitt sto är försäkrat i något i still med avelssto användbarhet men inte något extra där..
/U

Förresten, de krävde inget intyg på att stoet var dräktig nu, men de behövde uppgifterna senare från hingststationen om det skulle hända något otrevligt.
/U

Jaha. Då har vi fått olika uppgifter. Enligt henne jag pratade med skulle man skicka in en bild från ultraljudet (????) för att försäkra... Tyckte det lät lite konstigt, men lät det vara. Är ett par veckor kvar till min ska kollas på 45 dygn ändå.

Men är verkligen suveränt med 120.000:- i vet vård! För mig är det största skräcken att det kommer ut en bebbe som kräver en massa intensivvård. Det blir dyrt och jag vill inte avliva för att jag inte har råd att ge den en chans att leva. Tänker mycket på Poffs dummyföl i år och vilken fantastisk insats som gjordes för honom!

Jepp, jag lärde mig 2008 att det behövs 120 000:- i vet. vård. Då hade vi ett föl som först skadade ett knä mkt allvarligt och sen ett öga. Vi fick ta närmare 70 000:- ur egen ficka :eek:, då vi "bara" hade vet. vård på 60 000:-!
I år var alla ungarna vet vårds försäkrade för 120 000:-. Som tur var behövde vi bara utnyttja det på Hector, men nu är han hälsan själv, så det var värt det :bow:.

Jag tecknar den lägsta livförs. på 3 000:- och tar alltså mkt i vet vård i stället. Detta gör jag även om det ingår foster och föl förs. på hingsten, eftersom jag vill åt vet. vården. Detta kostade förra året endast 450:-, väl investerade pengar kan jag tycka!

När jag ultraljudat ser jag till att få ett intyg på dräktigheten som jag spar hemma sen försäkrar jag samma dag om som hästen är ultraljudat .

Annars finns det dom som fått problem med försäkringen när dom försäkrat ett par dagar efter och pålle inte varit dräktig vid 90 dagar .

Mia

Pratade med en virrig människa igår på Sveland som inte visste mycket.
Jag frågade om man kunde välja vilket belopp man ville ta,hon svarade att det bara ska täcka det man betalat i språng,semin osv...
Frågade om man tog 20000 i foster och fölförsäkring och sedan när fölet är fött vill öka 20000 till om det va ok utan karens-hon svarade att det inte gick att öka innan den va under utbildning-frågade då om de ansåg att de bara va värda typ 20000 när de va från föl till 1-åring,då jag tyckte att de absolut är värda mer då.
Har försäkrad mina 2 andra föl i Agria då de va nyfödda i 30000 utan problem.
Snacka om en djungel när man kollar upp dem.
Så nu blir det väl att jag tar Fölboom på Sveland och direkt när den är född tar 30000 i Agria där stoet är försäkrat.
Anledningen till att jag tar Sveland är att man kan ta det på autogiro....:grin:

För mig var det inga problem att försäkra i 40.000 direkt och de behövde inga intyg utan det går efter normalt för rasen. Den jag pratade med verkade mycket insatt och hon sa själv att det kostar mycket mer än just hingstens avgifter och det är en anledning till att valet finns.
Nu får vi hoppas att vi slipper utnyttja våra försäkringar, men OM så känner jag att jag försäkrat så mycket som möjligt i alla fall.
Autogiro kan man väl ta i Agria också?

För mig var det inga problem att försäkra i 40.000 direkt och de behövde inga intyg utan det går efter normalt för rasen. Den jag pratade med verkade mycket insatt och hon sa själv att det kostar mycket mer än just hingstens avgifter och det är en anledning till att valet finns.
Nu får vi hoppas att vi slipper utnyttja våra försäkringar, men OM så känner jag att jag försäkrat så mycket som möjligt i alla fall.
Autogiro kan man väl ta i Agria också?
Jag fick tag i ombudet här i trakten och hon verkade mer insatt så nu är det försäkrat i 40000 här oxå och sedan löper den vidare till juniorförsäkring när den blir 1 år....Känns bra!!!:bump:

I Agria måste man betala allt direkt på foster och fölförsäkring,går alltså inte med autogiro....:grin:

Jaha. Då har vi fått olika uppgifter. Enligt henne jag pratade med skulle man skicka in en bild från ultraljudet (????) för att försäkra... Tyckte det lät lite konstigt, men lät det vara. Är ett par veckor kvar till min ska kollas på 45 dygn ändå.

Men är verkligen suveränt med 120.000:- i vet vård! För mig är det största skräcken att det kommer ut en bebbe som kräver en massa intensivvård. Det blir dyrt och jag vill inte avliva för att jag inte har råd att ge den en chans att leva. Tänker mycket på Poffs dummyföl i år och vilken fantastisk insats som gjordes för honom!

Ja, det känns betryggande. Jag tycker att det är skönt att redan ha försäkrat nu. Mest rädd är jag givetvis om stoet, och fostret är ju fortfarande mest en grodd och jag såg hjärtat..
samtidigt så ska jag säga att det är lite tidigt jag köpte avelsstoet och hur jag skulle förklara för sambon att den där stora räkningen skulle betalas (med mina pengar) utan att få något för det vet jag inte. Om några år så har allt förhoppningsvis blivit lite stabilare.

Du kan ju fota vilken skärm som helst! Hur ska de kunna se att dte är rätt grodd? Jag tycker det är helt logiskt att de litar på hingststationens journal.

Förresten, kan man önska att få en kopia på journalen så man kan plugga på hur ens sto fungerade så man kan vara mer förberedd nästa år eller det gör man bara inte?

/U

Du kan säkert få kopior på journalen! I synnerhet om du hittar en vänlig hästskötare på stationen. Finns ett antal såna på Bollerup och de är så himla gulliga och har kollat upp motiltet och visat journaler för mig! Är guld värt eftersom det är sällan att veterinärerna själv har tid.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
710
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka