Föl med veka böjsenor i grannhagen - vad göra?

P

Popplin

Hos en "granne" ungefär en kilometer ifrån mig, står ett kallblodssto i en hage strax intill landsvägen. Jag har sett hästen många ggr, och stannade denna gång till vid en parkeringsficka där hästen stod lutad över staketet ut mot vägen.

Jag såg då att hon hade föl vid sidan. Fölet låg under taggtråden med halva kroppen utanför, så jag gick fram för att knuffa in den igen.
När den reste sig såg jag att den hade en ganska allvarlig form av veka böjsenor, inte helt nere på kotan, men näst intill.
Jag kunde inte se att man vidtagit några åtgärder för att försöka räta upp den, ingen plast i trakten. Utan den var mycket lång i tån med mycket låga trakter. Jag vet inte alls hur gammalt fölet kan tänkas vara.

Hur hade ni gjort i denna situationen? Jag vet ju inte säkert, men det verkar som att ägarna inte åtgärdar problemet, och jag tycker väldigt synd om fölet.
Jag känner inte heller ägarna och har aldrig träffat dem.

vad gör man?

Sv: Föl med veka böjsenor i grannhagen - vad göra?

Jag tror jag mest skulle reagerat på att hästen låg under en taggtråd. Ett litet för dessutom. Sen det är med veka ben, vad jag förstått det som så har väldigt många föl sådanna ben men att dom rätar ut sej efter hand. Att det kan se mer illa ut än vad det är.

Är det bara en kilometer bort kanske du kan vänta på att ägaren kommer eller så, var där regelbundet så borde du väl någongång se när dom kommer ut till hästarna.

Man får inte ha taggtråd till hästar.Ring Djurskyddsinspektören.Om du frågar ägaren först och dom inte vill göra något så är det bättre att du bara kontaktar inspektör istället.Annars vet dom ju ganska säkert att det är du som har ringt.

Man får inte ha taggtråd till hästar.Ring Djurskyddsinspektören.Om du frågar ägaren först och dom inte vill göra något så är det bättre att du bara kontaktar inspektör istället.Annars vet dom ju ganska säkert att det är du som har ringt.

Man får ha taggtråd till hästar, men inte sätta upp någon ny.
Det är först from 1/1 2010 som all taggtråd skall ner.

Ang de veka (böjsenor) kotorna har många föl det. Och det kan dröja innan de rätar sig. Och oftast går det bra utan att vidta åtgärder.

Man får ha taggtråd till hästar, men inte sätta upp någon ny.
Det är först from 1/1 2010 som all taggtråd skall ner.

Ang de veka (böjsenor) kotorna har många föl det. Och det kan dröja innan de rätar sig. Och oftast går det bra utan att vidta åtgärder.

så är det. övergångstiden är lång, men bättre än inte alls.

fölisar ser ibland ut lite hur som helst i benen. det mesta, även veka kotor, brukar ordna sig. man får vara glad om de har fina raka ben på en gång. fölisen kan inte vara så gammal, det är ju bara maj än så länge.
jag skulle hålla ett extra öga på den lilla så att allt är okej.
varför inte prata med grannen? han eller hon kanske är jättetrevlig och gärna visar upp den lilla ??????
en bra relation brukar räta ut många frågetecken.

Jo, jag vet att det kan räta upp sig av sig självt, likväl som en del andra felaktiga benställningar, men jag kan aldrig se någon anledning att inte vidta de åtgärder som faktiskt kan påskynda förbättringen. Det är väl ändå rekommenderat att faktiskt plasta och även låta fölet röra sig på fastare underlag för att styrka sig och därmed räta upp sig? Jag kan inte tycka att det är OK att inte göra någonting för det..

Jag tänkte först och främst knacka på och berätta för ägarna att fölungen var på väg ut på vägen (90 väg) och att de kanske borde se över inhängnaderna eller byta hage. Jag vet som sagt inte alls vad det är för folk, har aldrig sett någon där eftersom gården inte ligger i anslutning till denna hagen. Så kan man säkert sticka in en försynt fråga om de båda bakbenen...

=D Jag återkommer med uppdatering!

Jo, jag vet att det kan räta upp sig av sig självt, likväl som en del andra felaktiga benställningar, men jag kan aldrig se någon anledning att inte vidta de åtgärder som faktiskt kan påskynda förbättringen. Det är väl ändå rekommenderat att faktiskt plasta och även låta fölet röra sig på fastare underlag för att styrka sig och därmed räta upp sig? Jag kan inte tycka att det är OK att inte göra någonting för det..

Jag tänkte först och främst knacka på och berätta för ägarna att fölungen var på väg ut på vägen (90 väg) och att de kanske borde se över inhängnaderna eller byta hage. Jag vet som sagt inte alls vad det är för folk, har aldrig sett någon där eftersom gården inte ligger i anslutning till denna hagen. Så kan man säkert sticka in en försynt fråga om de båda bakbenen...

=D Jag återkommer med uppdatering!

Veka kotor på små fölisar åtgärdar man sällan, det är bäst att de styrker sig själva för att få bäst resultat i slutänden. Du skriver dessutom att den inte går på kotorna, det är väl en av anledningarna om de gör det som man kan behöva göra något då dock ofta i form av att skydda kotorna från trycksår.

Har faktiskt aldrig sett någon plasta en unge pga veka kotor, det är andra felställningar man gör det för.

Du kan väl överdriva och knacka på och säga att det faktist har hänt två ggr att fölet hamnat utanför hagen och du har "räddat" det. Samtidigt kan du fråga litet om fölet, hur gammal det är, vad det är för ras, lite oskyldiga frågor. Samtidigt kan du ta upp fölets benställning på ett försiktigt sätt. Dem kan ju faktiskt haft en veterinär ute redan, eller flera föl innan som har sett ut så där innan och alla blivit bra.
Jag är inte bra på benställningar på föl, men utan bilder kan vi inte annat än spekulera.

Så här står det i alla fall i den litteratur som används på hovslagarutbildningarna:

"Veka böjsenor är vanligt, särskilt på föl som föds stora och "slappa". Det är huvudsakligen djupa och ytliga böjsenan med tillhörande muskler som inte har styrka nog att resa upp kotorna till normal vinkel".

Det är med andra ord musklerna som ska tränas för att kotan ska resa sig..
vidare står det så här:

"Att rekommendera är påbyggnad med akrylplast baktill på hovarna så att hoven med plastens hävstångseffekt kommer i normal belastning. Med samtidig träning på hårt underlag brukar tillståndet normaliseras ganksa snabbt och prognosen är därför god"

Litteratur: Hästens exteriör, prestation och hållbarhet av vet. Lars-erik Magnusson.

På tex. x-benthet står det att bakbenen nödvändigtvis inte behöver åtgärdas om brytningen är mindre än 10 grader. På frambenen är det betydligt mindre tolerans - men jag vet av erfarenhet att många inte håller efter detta heller, och även detta är en benställning där prognosen är god.

Vad är det för benställningar i övrigt som du menar inte skulle behöva korrigeras?

Ja =) Jag funderade själv på att faktiskt säga att fölungen tagit sig ut på vägen, men det är dumt att ljuga. Däremot borde de ju upplysas om att det faktiskt kunde hänt..

Jag kan verkligen se senariet framför mig med en panikslagen fölunge som ränner runt på vägen och en tokig hästmamma som sitter hoptrasslad i taggtråden!

Nej.. tanken med det är att hoven ska belastas normalt..

Men det är väl bara att, precis som du själv skriver, gå dit och säga att fölet håller på att ta sig ut ur hagen. Jag hade alla fall blivit glad för den upplysningen om jag var ägaren. Du kan ju alltid spela dum och berätta att den "ser konstig ut" i benen om du inte vill säga besserwisseraktigt att det är fel på deras föl. Vem vet, du kanske vinner nya bekanta på det sättet.

Ja inga böcker jag har i ämnet såsom de välansedda "att bli med föl" (den bästa faktabok på svenska om avel), håll hästen frisk, eller för den delen den hovslagarlitteratur jag har rekommenderar någon korrigering av veka kotor hos små föl, extrema fall där fölen går på kotorna rekommenderas skyddsbandagering av kotorna.

Det är jättevanligt att de är veka första tiden oavsett om det är stora eller små föl, de tränar snabbt upp sin styrka genom att få vara ute och röra på sig mkt.

Nu har jag inte skrivet någonting om att inte korrigera andra felställningar utan jag skrev att det är andra felställningar man korrigerar med plastning och då pratar vi om större avvikelser. Att de är vinga och skeva på alla håll och kanter i benen första tiden är fullt normalt de har inte haft så gott om plats att ligga med raka ben precis. Är det inte extremfall så låter man dem få lite tid att rätta upp sig själv och i de flesta fall med mindre avvikelser så gör de det väldigt fort helt utan åtgärder genom att de får röra sig och stärka sig.
Att de är lite lätt x-benta som små är inte heller ovanligt och även det rättar till sig själv när det handlar om mindre avvikelser. Inte heller påverkar det hästens hållbarhet som vuxen hur den såg ut de första veckorna i sitt liv, de belastar inte precis sina leder med någon större tyngd då. Bara de har rättat till sig inom någon månad så spelar det ingen som hellst roll.

Sen om du inte viste det så Peter Lundin som du ansåg svara fel är veterinär :angel:

Fölungen i fråga belastar inte sina hovarn normalt, framförallt höger bak står den med tån upp i vädret och lutar lite på utsidan av hoven. Men nej, den har inte kotan i marken.

Vad skulle då vara så fel med att plasta denna hov så att den rätar upp sig?

Svarar här till alla: Jag skriver endast utifrån vad jag kan läsa i den litteratur som jag har tillgång till, och som jag även anser pålitlig eftersom den används under utbildningen till hovslagare. Här verkar folk mest vara intresserade av att mäta kunskaper.

Sen om du inte viste det så Peter Lundin som du ansåg svara fel är veterinär :angel:

Jag förklarade bara vad jag menade? Har inte sagt att någon har fel, utan endast refererat till det jag har läst i ämnet. Nu har jag själv sett fölungen och gjort en egen bedömning ang. tillståndet, den behöver inte vara riktig alls. Men jag tror att den behöver hjälp, och jag undrade då hur ni hade gjort. Inget mer.

Jag skulle ha talat om för grannen att fölet varit delvis utanför stängslet och inget mer.

Varför ska det alltid antas att ägare till diverse djur inte vet och kan någonting? Varför är det så viktigt att "ha rätt" och diagnostera och mena på att ägarna inget vet/kan?

Du vet inte om de haft ut en veterinär som kikat på benen/kotorna och att de handlat utifrån detta. Du förutsätter bara att de inget gjort och att de inget kan baserat på att du skulle ha plastat. Vilket som flera andra sagt sällan är nödvändigt.

Jag skulle ha talat om för grannen att fölet varit delvis utanför stängslet och inget mer.

Varför ska det alltid antas att ägare till diverse djur inte vet och kan någonting? Varför är det så viktigt att "ha rätt" och diagnostera och mena på att ägarna inget vet/kan?

Du vet inte om de haft ut en veterinär som kikat på benen/kotorna och att de handlat utifrån detta. Du förutsätter bara att de inget gjort och att de inget kan baserat på att du skulle ha plastat. Vilket som flera andra sagt sällan är nödvändigt.
:bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka