Föl med veka böjsenor i grannhagen - vad göra?

Sv: Föl med veka böjsenor i grannhagen - vad göra?

Ja, visst är det antaganden. Jag har bedömt dem som okunniga dels eftersom de har ett otillräckligt stängsel och dessutom så nära vägen, utan möjlighet till tillsyn ifrån gården. Dessutom så ser stoets hovar inte heller vidare vårdade ut, så jag tror inte de har någon tät kontakt med varken veterinär eller hovslagare.

Men jag kan ha helt fel i de påståendena, det medger jag.

Ja, visst är det antaganden. Jag har bedömt dem som okunniga dels eftersom de har ett otillräckligt stängsel och dessutom så nära vägen, utan möjlighet till tillsyn ifrån gården. Dessutom så ser stoets hovar inte heller vidare vårdade ut, så jag tror inte de har någon tät kontakt med varken veterinär eller hovslagare.

Taggtråd i hagen och att stoet har mindre välskötta hovar, det skvallrar ju tyvärr om okunskap och slöhet från hästägarens sida.
Vad gäller fölungen är det svårt att säga vad som ska göras härifrån,är den bara några dagar gammal skulle jag inte va så orolig,är den däremot flera veckor gammal så hade den behövt hjälp för länge sen om man säger så...
Om du vet vem som äger hästen åkt dit och säg som det är att fölungen var halvvägs ute och att du puttade in den igen och är orolig att den söta fölungen blir överkörd.
Du kan ju spela lite dum och säga att ena bakbenet/hoven ser såå konstig ut,undrar om den fastnat eller nåt:confused::angel:,föreslå nån duktig hovslagare/veterinär att kolla upp den snarast.
Åk förbi hagen om nån vecka ser det lika illa ut så ring och anmäl hästägaren.
Bättre att anmäla en gång för mkt än för lite.
Tycker många varningssignaler blinkar om att det är en okunnig hästägare.
Taggtråd används ju bara av idioter!:mad:
Lycka till och jag tycker om att du bryr dig om fölungen!:bow:

Varför inte bara åka in och prata med dom? Hitta på nån anledning till att åka dit och bara i förbifarten lixom nämna fölet.
Att påstå massa saker hit och dit för sällan med sig något gott! Prata med dom så du får fakta istället!

Jo, det är tanken. =) Jag var där och knackade på igår, men hittade inga folk på gården. Ska göra ett nytt försök imorgon tänkte jag.

Hur gammalt är fölet då? Föl kan gå i ett antal veckor efter födseln och se ut som hej kom och hjälp mig. Men det är väldigt vanligt, och jag har aldrig sett att man korrigerat detta, då har jag ändå lit eerfarenhet från två stora travstuterier. fölen får gå ut i hagen och träna upp sig själva och efterhand blir de starkare och får raka fina ben.

Ja taggtråd är ett otyg minst sagt... Jag ska knacka på och informera dem om halvrymmningen.. Det kan ju inte annat än uppskattas.
Åldern på fölungen kan jag inte svara på, men jag tror inte den är alldeles nykläckt.
Ska göra ett försök imorgon igen och se om någon är hemma! =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka