Föl med hängande knä?

Royal

Trådstartare
Mitt lilla föl som nu är snart 1månad gammal har knä som hänger framåt på nått sätt, jag undrar om det är nån som vet nått om detta och har nått tips på vad man ska göra. Vår hovslagare trodde det berodde på att hon växte för fort och att vi skulle ta bort allt kraftfodret på mamman, men det har vi gjort nu och det har inte blivit bättre.
Hoppas på svar då vi inte vill förlora vår lilla fölis :confused:

Sv: Föl med hängande knä?

Min hade också hängande knän när han föddes men nu är han sju veckor och de har rätat upp sig av sig själv.

Det är ganska vanligt att föl hänger i knäna, det brukar räta upp sig. Skulle ändå rekommendera att ta ut en duktig hovslagare för att titta på det tidigt.

Det är ganska vanligt att föl hänger i knäna, det brukar räta upp sig. Skulle ändå rekommendera att ta ut en duktig hovslagare för att titta på det tidigt.

Ja ska ringa och prata med min hovslagare, men sen vill man ju inte börja fiksa och dona om det kan rätta upp sig av sig själv, men hur länge vågar man vänta?

När mitt föl fick så och jag avvaktade fick jag utskällning av veterinären när jag väl ringde...

Vitaminbrist. Han fick VSL (selen, lysin och nåt mer, flytande) och b-vitamin flytande och sen började han räta upp sig ganska snabbt.

Min skakade lite i benen också som om han blev trött.

När mitt föl fick så och jag avvaktade fick jag utskällning av veterinären när jag väl ringde...

Vitaminbrist. Han fick VSL (selen, lysin och nåt mer, flytande) och b-vitamin flytande och sen började han räta upp sig ganska snabbt.

Min skakade lite i benen också som om han blev trött.

Oj då, då är det kanske bäst att ringa vet direkt, min kan oxå stå och skaka ibland.

Hur mycket V.S.L skulle du ge ditt föl? Jag har ett 6-veckors föl som inte riktigt har rättat upp sig än.

Det är ju lite beroende på hur mkt dom hänger och hur gamla dom är.
Men det är alltid bra att rådfdråga en duktig vetrinär. Kostar inget och fråga;)

Hovslagare kan också va bra, men det är ju alldeles beroende på hur pass duktiga dom är på föl och deras benställningar.

Jag ringer hellre en gång för mkt och i onödan:D

Såg nu att du bor i hässleholm.
Då kan du ju ringa till helsingborgs djursjukhus och fråga. Dom har stor erfarenhet av föl.

Såg nu att du bor i hässleholm.
Då kan du ju ringa till helsingborgs djursjukhus och fråga. Dom har stor erfarenhet av föl.

Ja det kan jag ju göra, men tycker faktiskt att hon blivit mycket bättre i knäna, har tagit bort allt kraftfoder från mamma så det kan ju ha varit de som har spökat. Men tack för tipset.

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 204
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 726
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 949
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka