Föl i vintrer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 422
Sv: Föl i vintrer

Vill bara tillägga lite nu när jag redan kapat tråden:angel:

"Som tur är" har hon alltid pillat i sig salt och mineraler - så länge mineralerna är pelletrerade. Däremot gillar hon inte kraftfoder som bara är pelletrerat :devil: hon äter upp spannmålet först och tar pelletsen sedan- vågar jag köpa luzernpellets? Eller ska jag satsa på bara luzern?
Ger henne olja i kraftfodret.
Vad tror ni om linfrökaka?
Det svåraste är ju att veta VAD hon gillar - känns dumt att köpa på sig en massa som hon sen ratar - MEN hon måste gå upp i vikt...

Ska också säga att hon var på väg uppåt i hull (revbenen slutade synas i vissa vinklar) de två veckorna hon gick på bete innan midsommar - alltså innan det började regna och jag var tvungen att ta in henne. I början när hon stod inne vid regn åt hon mycket lite - så det blev lite "pest eller kolera" scenario - vara ute, frysa men få gräs - eller vara inne, bli varm men inget gräs.... Efterklok som man är så skulle jag väl bara satt på henne ett täcke:crazy:
Nu blev det mycket svammel!

/Kristin

Om du har möjlighet att få tag i Kvarnbys lucernpellets så är den dels mest prisvärda av alla sorter och dels inte så hård. Den behöver inte så mycket vatten på sig för att bli som pulver istället för pellets och den sväller inte heller något nämnvärt så den går att ge torr också. Pluss att den inte heller innehåller melass.
Annars så brukar de allra flesta hästar äta av lucern i form av hackad strå. Så då kan du ge det istället för höet. Har mer värden som liknar gräset på betet än vad ha har.
Linfrökaka är bra foder men det är inte gott så det kan vara svårt att få kräsna hästar att äta det.

*KL*

*Suck - fortfarande desperat*

Fortsätter klagan om min magra åring i denna tråd eftersom jag tagit upp ämnet här innan - lite onödigt att starta ännu en tråd.

Hade precis fixat vår fina gräshage (röjsågat runt tråden osv) och tänkte ta upp min magra åring+ kompis till rikligt bete i söndags - var ledig på måndagen så jag kunde kolla dom lite extra - då brakar regnet loss och svämmar åter igen över vägen till betet:cry::cry:

Har under ca tio dagars tid vidtagit de här åtgärderna för att få henne att äta mer:
Köpt luzern: hon åt lite ett par nätter sedan struntade hon i det trots att jag en natt bara gav henne luzern

Inte ökat hennes kraftgiva utan gett henne ca 3/4 kg Spillers Herb Mix... åt till en början hela givan men... i slutet på förra veckan hade hon bara nosat runt i krubban. Uteslöt då kraften helt eftersom hon ändå inte äter det. Gav henne två nävar igår kväll - åt inget då heller

Rycker Gräs: så mycket vi bara kan och har tid men det mesta äter hennes ponnysällskap upp i hagen. På nätterna får hon också gräs - ca två "korgar" (gröna hökorgar) 4-5 kg kanske? Ibland äter hon upp det...
Får ca 2 klyftor hö också - av olika skördar så hon kan välja...äter kanske totalt upp 1 kg av det under natten

Vant henne vid täcke så att hon kan gå ute och beta utan att frysa (om vi nu hade något bete att at henne till)

Ska köpa "kolla masken kit" idag, ringa till vet. stationen som tagit hand om hennes konvalecens.....

Vad mer kan jag göra? Hon skiter så hon måste ju få i sig något (vad vet jag inte):smirk:

/Kristin

Senast ändrad:

Jag ger tex luzernstrå när de inte vill ha i sig sin fodergiva som jag vill. Har ett fullblod som är lite kräsen. Han äter gärna luzern och tog sej ganska snabbt.
Det finns olika sorter. Min ratade alla utom Kraffts. *suck* Men vad gör man inte?
För att få igång honom hällde vi betfor över..

Årets höanalys har kommit idag... om hon bara pillar i sig höet borde hon väl öka i vikt?

"Åker 1"
TS: 84%
Per kg foder:
energi:8.0 MJ
Smrp:56
Ca: 3.1
P:2.3
Mg:1.2
K: 22.3

"Åker 2"
TS 84%
Per kg foder:
Energi:7.8MJ
Smrp: 57
Ca:3.0
P:2.3
Mg: 1.1
K: 23.7

/Kristin

Tyvärr fick vi avliva vår åring igår:cry:
Vi tog henne till Klinik i början på förra veckan eftersom hon tappat så fruktansvärt i hull - hennes allmäntillstånd var inte heller bra. De behöll henne där och det visade sig att hennes njurvärden var skitkassa:cry: Hon behandlades med antibiotika och dropp med gick tyvärr inte att rädda.
Tack för alla vänliga tips.

/Kristin

Ja- jättetrist:( Hon var vår framtid - och såg FÖR bra ut som föl (gångmässigt en 9-10 på trav). e Figaro R u vårt diplomsto Mercedes 24497 eMagritte-Statos**-Aleppo**

Det finns än så länge bara en del "teorier" och tror inte att obduktion görs eftersom vi ju vet att hon dog av dåliga njurvärden.

Teorierna är just nu:

*En uriväginfektion som tagit sig upp till njurarna. MEN hon har aldrig haft feber de gånger jag tempat henne. Hon har ALDRIG haft svårt att kissa (kissat så fort hon kommit in i sin box) - enda tecknet där är att hon gått och "skvätt" ibland -som sedan gått över - något som jag tolkat som brunst eftersom de andra stona brunstat då. Tror också att hon i sådana fall fått urinvägsinfektionen i samband med hennes förstoppning (i slutet på april) eftersom hon ju hade mycket kladd (terpentinolja) i rumpan ett par dar där. Dock har hon ju varit pigg EFTER förstoppningen (så pass pigg att jag fick ge henne lugnande under våra konvalecens promenader - och då är hon en "snäll" häst).

*Hon har ätit någon giftig växt - "Stånds" eller "Korsört" - MEN varför har då ingen av våra andra "betydligt gluskare" hästar drabbats? Vi har hittat en växt som liknar dessa i vår trädgård - men inte i hagen (jag ska leta mer - men inte orkat ännu). På det sk Naturbetet som hon gick på i ca 2 veckor gick sto med föl förra året och de blev inte drabbade.
Har en unghäst med dåligt hull lättare att bli förgiftad?:crazy:

*Enligt Vet. som talat med en annan Vet. som var expert på medicin, så händer det sporadiskt att unghästar får Njusvikt. Det har alltså inträffat innan. Vårt ungsto är inte det första. De har inte kunnat kartlägga VARFÖR - om det handlar om genetik, miljö osv...

Jag vet inte vad jag ska tro:confused: Om jag kan lära mig nånting av det här eller bara acceptera faktum...:cry:

/Kristin

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 051
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka