Föl eller inte??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare migisi
  • Startdatum Startdatum
M

migisi

Hej vänner!​
Jag har lite funderingar på om hurvida jag ska ta ett föl på mitt korsningssto(Newforest-halvblod). Min tanke är inte att ta ett föl för att det det är "gulligt" eller så, utan jag har en häst med bra hopptalang och bra temperament. Jag vill verkligen sattsa på att hitta en hingst med talang och få fram en individ som kan arbetas med:idea:
Min första fråga är: är detta en bra ide' alls??
Mitt andra dilemma: Mitt sto är inåttåad och det är ju inget man vill föra vidare:crazy: Dock är det föl jag sett efter henne innan jag köpte henne en riktig snygging!:D
Hur tycker ni i detta??:banana:

Sv: Föl eller inte??

Jag tycker du ska fundera på hur många bra egenskaper hon har som du vill föra vidare till avkomman? Är hon tillräckligt nära vad du är ute efter för att du faktiskt ska tycka det är okej att få en "näst intill kopia" av henne?
För visst förändrar hingsten en hel del, men du vet aldrig vilka av stoets gener som förs vidare...

/Camilla

Sv: Föl eller inte??

Det är ju bara du och/eller de som sett och känner hästen som kan avgöra om hon är lämplig att ta föl på. Som skrivet innan har hon tillräckligt bra och många egenskaper att föra vidare till fölet så med rätt hingstval är chansen stor att du får vad vill i avkomman. Är det "bara" hoppförmåga och temperament som är "bra" hos henne så är det betydlig säkrare och förmodligen billigare att köpa ett föl med de egenskaper du vill ha i den framtida häst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 481
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 583
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2