Eftersom vad som är lagligt har nämnts flera gånger tänker jag komma med mitt bidrag.
Ur föreskrifterna för transport av levande djur SJVFS 2019:7
Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det.
Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Min erfarenhet är att hästarna åker baklänges om de inte är uppbundna framlänges. Jag hittar ingenstans att hästar måste vara bundna.