Jag måste fråga här i tråden... Jag ska hämta min född 2023. Hon som har honom har aldrig tränat honom att sitta fast trots att jag har bett om det flera gånger. Och min gissning är att hon inte kommer träna det heller.
Hon tycker att han ska åka i släpet, lös och helt utan utrustning i släpet, alltså ingen mellanvägg, bommar fram osv osv. Och det verkar som att en del gör så?
Är det verkligen så? Vi pratar om en häst som är 140+ i manken, rätt rejäl för sin ras och ålder.
För mig känns det SJUKT riskabelt. Räcker ju med att man måste lägga på en tvärnit så är ju risken att hästen skadar sig ordentligt. Eller att hästen får panik och lyckas hoppa mot en vägg som ger med sig. Eller att dörren ger med sig om hästen sparkar till den. Vi har, med småföl, skruvat igen lilla dörren. Men då har ju mamman varit chill och suttit fast, och det har därmed varit lugnt att stänga. Det lär inte gå att stänga på ett säkert sätt med denna i släpet tänker jag, för jag vill inte behöva klättra över rampen för att ta mig ut när det är stängt.
Jag har provat att lägga halm framför dörren förr, och vet av erfarenhet att det inte fungerar speciellt bra, halmen är alltid flyttad på när man kommer fram.
Jag ser kort sagt helt sanslöst stora risker med det tillvägagångssättet. Och då bortser jag ifrån att det givetvis är olagligt att transportera dem på det sättet. Känns som att både lastningen, urlastningen och själva åkandet blir en jäkla risk.